Verduisteren lasius Niger
Verduisteren lasius Niger
Ik heb een lasius Niger kolonie in het klassieke reageerbuis in ijsbakje opstelling ze doen het redelijk goed alleen vind ik het jammer dat ik ze amper kan zien zonder te storen kan ik ze ook gewoon houden zonder verduistering (ze liggen al redelijk donker nooit in de zon)
-
- Lid
Re: Verduisteren lasius Niger
Dat kan. Er zijn meer mensen die het doen. Naar mijn ervaring hebben ze echter uiteindelijk meer broed en dus meer groei bij totale verduistering. Als je ze anders echter teveel stoort dan is dat echter ook niet echt bevorderlijk voor de groei, maar het is een goede oefening. Als je later andere soorten hebt dan zul je ze wel met rusten MOETEN laten. Veel soorten kunnen namelijk slecht tegen verstoring.
Ik zou je gewoon proberen in te houden en ze lekker verduisterd laten zitten.
Ik zou je gewoon proberen in te houden en ze lekker verduisterd laten zitten.
Als je van jezelf weet dat je vaak of zelfs elke dag even gaat kijken dan houd je ze denk ik best niet langer in het donker. Na een tijd ontstaat er een gewenning waardoor ze licht niet meer als gevaar gaan zien. Het telkens gaan kijken en de daarbij horende schokken en plotselinge licht inval zijn in mijn ogen schadelijker dan. Dit geeft mij het idee om dat de komende zomer eens te testen.
-
- Lid
Het ligt er overigens ook aan hoe voorzichtig je bent met het bekijken van je kolonie. Ik geef sommige kolonies wel iedere dag te eten terwijl ik andere heel lang met rust laat. Daarnaast verschilt het ook per kolonie hoe bang en schrikkerig dat ze zijn. Ookal is het dezelfde soort.
Ik heb ze verduisterd zitten en ik wil eigenlijk totaal niet kijken tot ze in een grote gipsnest gaan maar mijn nichtje van 2,5jaar oud wilde ze vandaag heel erg graag zien maar ze trok een beetje hard aan de bak gelukkig kunnen Lasius niger hier redelijk tegen maar bij mijn Toekomstige Wasmanni kolonie doe ik veel voorzichtiger hahaha
Met vriendelijke groet,
RJ
1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
RJ
1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
Oke bedankt allemaal! Ik wil ze eigenlijk super graag in een ander nest doen dan een reageerbuis omdat dat gewoon stabiel staat en niet alle kanten op kan rollen en omdat het mooier is en je alles beter ziet ik weet dat je erg moet uitkijken met te grote formicaria heeft iemand tips of een link?
Mvg Sam!
Mvg Sam!
-
- Lid
Tips: Laat ze lekker in het reageerbuisje zitten en probeer ze met rust te laten. Met een watje of met buddykleefpads kun je het buisje makkelijk vastleggen zodat het niet gaat rollen. Een reageerbuisje is gewoon het beste voor een beginnende kolonie. Geduld is nou eenmaal nodig bij deze hobby.
Dat weet ik maar zijn er echt geen alternatieven?
-
- Lid
Dit topic gaat daar niet over. Je hebt daar al reeds een topic over geopend. http://www.antforum.nl/viewtopic.php?t=8780
Gewoon aluminiumfolie zo vouwen dat het niet rolt. _O_Samdw schreef:Oke bedankt allemaal! Ik wil ze eigenlijk super graag in een ander nest doen dan een reageerbuis omdat dat gewoon stabiel staat en niet alle kanten op kan rollen en omdat het mooier is en je alles beter ziet ik weet dat je erg moet uitkijken met te grote formicaria heeft iemand tips of een link?
Mvg Sam!
Of anders een houdertje maken van hout.
"However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results."
1x Lasius niger
1x Lasius niger