Maten van reageerbuisjes
-
Ik wil een aantal extra reageerbuisjes gaan bestellen. Wat zijn voor jullie de ideale maten?
Laatst gewijzigd door GvG op 23 okt 2016, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
Reden: Spelling
-
- Lid
Re: Maten van reageerbuisjes
Dit hangt van meerdere factoren af: de soorten die je erin wilt huizen (Camponotus zal veel grotere nodig hebben dan Lasius bijvoorbeeld), de grootte van de kolonie (is het een tijdelijk reageerbuisje dat je alleen gebruikt tot ze in een Ytong nest gaan of is het voor een buizennest voor lange termijn) en wat voor plastic tubes en T stukken je tot je beschikking hebt om de buizen eventueel te verbinden.
Ik gebruik bijvoorbeeld 18 * 2 cm² buisjes omdat ik een buizennest heb, en de plastic tube die ik tot mijn beschikking heb is 2 cm in binnendiameter en ik gebruik T stukken van 19 mm, waar de tube netjes omheen klemt. Het moet allemaal dezelfde maat zijn als je een buizennest wilt maken dus voor je de maat van je proefbuisjes beslist zou je eerst moeten kijken in welke maten plastic tubes en connectors beschikbaar zijn.
Ik gebruik bijvoorbeeld 18 * 2 cm² buisjes omdat ik een buizennest heb, en de plastic tube die ik tot mijn beschikking heb is 2 cm in binnendiameter en ik gebruik T stukken van 19 mm, waar de tube netjes omheen klemt. Het moet allemaal dezelfde maat zijn als je een buizennest wilt maken dus voor je de maat van je proefbuisjes beslist zou je eerst moeten kijken in welke maten plastic tubes en connectors beschikbaar zijn.
-
Ik wil gewoon buisjes voor de koningen van soorten die in Nederland en Duitsland te vangen zijn. Zo als de Lasius niger, Lasius flavus etc. Ook wil ik de buisjes om eventueel in de buitenwereld te leggen dat het dient als waterreservoir.MorbidMike schreef:Dit hangt van meerdere factoren af: de soorten die je erin wilt huizen (Camponotus zal veel grotere nodig hebben dan Lasius bijvoorbeeld), de grootte van de kolonie (is het een tijdelijk reageerbuisje dat je alleen gebruikt tot ze in een Ytong nest gaan of is het voor een buizennest voor lange termijn) en wat voor plastic tubes en T stukken je tot je beschikking hebt om de buizen eventueel te verbinden.
-
Ik werk vooral met buisjes van 15 mm breed en 160 mm lang. Die gebruik ik o.a. voor Messor spp., Camponotus spp. en Lasius spp. Ik ben dus niet van mening dat een Camponotus sp. een grotere buis nodig heeft dan een Lasius sp. Natuurlijk kun je een kleiner buisje beter gebruiken voor een kleinere soort en een groter buisje voor een grotere soort, maar met een "middelmaat" (zoals 1,5 cm breed) kun je alle kanten op.
16 cm is wel wat lang om in een buitenwereld te leggen. In de bakjes die ik vaak gebruik moet ik ze diagonaal leggen anders past het niet. Om die reden gebruik ik vaak ook kleinere buisjes van 10 cm lang. Deze zijn echter van een lagere kwaliteit, dus die gebruik ik weer niet om te verzenden. Ze breken sneller tijdens verzending. De lange buisjes die ik gebruik zijn van gehard glas en breken bijna nooit. Buisjes van gehard glas zijn aanzienlijk duurder, de mijne kosten ruim 60 cent per buisje.
16 cm is wel wat lang om in een buitenwereld te leggen. In de bakjes die ik vaak gebruik moet ik ze diagonaal leggen anders past het niet. Om die reden gebruik ik vaak ook kleinere buisjes van 10 cm lang. Deze zijn echter van een lagere kwaliteit, dus die gebruik ik weer niet om te verzenden. Ze breken sneller tijdens verzending. De lange buisjes die ik gebruik zijn van gehard glas en breken bijna nooit. Buisjes van gehard glas zijn aanzienlijk duurder, de mijne kosten ruim 60 cent per buisje.
-
Zouden deze buisjes goed zijn om te gebruiken voor kolonie's uit Nederland en Duitsland? https://www.praxisdienst.nl/nl/Labomate ... uizen.html
-
Ja hoor. Die zijn prima. Ze zijn wel nogal breekbaar, pas daar voor op.
-
Dus als ik een keer een koningin wil verzenden naar iemand is dit buisje daar niet goed voor? En kan ik het wel gewoon mee nemen op vakantie?
-
Ik zat net te googelen op reageerbuisjes en kwam dit tegen dit is iets goedkoper moet dan alleen nog even kijken of het verzonden kan worden. Wat lijkt jou beter die van Praxisdiensten of die van marktplaats? http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vr ... on=asqSent
- KoenTheAnt
- Lid
120 stuks. dat zijn er wel een hoop 

Messor barbarus (okt 2016) ~40
Lasius niger (dec 2016) - 8
Lasius flavus (apr 2017) 100+ (17 jun 2017 Koningin dood)
Pheidole pallidula (apr 2017) 30+
Camponotus barbaricus (jul 2017) broed
17x Lasius niger (jul 2017)
3x Lasius flavus (aug 2017)
Lasius niger (dec 2016) - 8
Lasius flavus (apr 2017) 100+ (17 jun 2017 Koningin dood)
Pheidole pallidula (apr 2017) 30+
Camponotus barbaricus (jul 2017) broed
17x Lasius niger (jul 2017)
3x Lasius flavus (aug 2017)
-
Er worden wel eens goedkope buisjes met mieren er in verzonden via de post. Dat gaat wel eens goed, maar het gaat ook wel eens fout. Het is erg vervelend als je je verheugt op je nieuwe mieren, en dan een paar natte scherfjes met halfdode mieren in de enveloppe vinden. Het is me al een aantal keer overkomen, erg teleurstellend. Ik heb ook goedkopere buisjes in huis, maar die gebruik ik zo min mogelijk voor verzending. Alleen voor eigen gebruik. Ik ben soms nogal lomp, dus dat gaat ook wel eens mis. Als je mieren gaat verzenden kun je ook plastic buisjes gebruiken. Dat is veel veiliger. Maar dat is voor jou nu nog niet zo belangrijk. Deze buisjes kun je best meenemen naar Duitsland, en weer mee naar Nederland (of België). Zorg dat je ze goed inpakt in zacht materiaal, en laat buisjes met mieren niet in de hete auto liggen.PixellWarlord schreef:Dus als ik een keer een koningin wil verzenden naar iemand is dit buisje daar niet goed voor? En kan ik het wel gewoon mee nemen op vakantie?
Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar de wat smallere buisjes, dus die van 1cm breed. Maar de wat bredere buisjes van marktplaats kunnen ook prima.PixellWarlord schreef:Ik zat net te googelen op reageerbuisjes en kwam dit tegen dit is iets goedkoper moet dan alleen nog even kijken of het verzonden kan worden. Wat lijkt jou beter die van Praxisdiensten of die van marktplaats? http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vr ... on=asqSent
-
Ik heb nu contact met deze adverteerder. Het word dan 9 euro aan buisjes en 6,95 verzend kosten. Zou ik dit doen en zien deze buisjes er een beetje sterk uit het is gemaakt van gehard plastic? http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vr ... nberichten