Mannetjesruil.

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
MrSkipshots
Lid

Mannetjesruil.

Bericht door MrSkipshots »

Beste mede mierenfanaten,

Mijn vraag is misschien heel erg vreemd maar deze vraag blijft in mijn hoofd rondspoken. :oops:

Stel een kolonie heeft mannetjes en prinsessen. Is het dan mogelijk om de mannetjes te ruilen en je eigen prinsessen in een appart bakje met de mannetjes te mengen van iemands andere kolonie? Natuurlijk wel het zelfde soort maar goed zou dit bevruchtte koninginnen op kunnen leveren?

Groetjes Wesley.
Mika
Teamlid
Contacteer:

Re: Mannetjesruil.

Bericht door Mika »

Ik ga niet zeggen dat bruidsvluchten in gevangenschap onmogelijk zijn, maar toch eerder de uitzondering... De reden is dat gynes (van soorten met bruidsvluchten) niet onmiddellijk paringsbereid zijn.
DUCKDUCKGO!
miel
Lid
Contacteer:

Re: Mannetjesruil.

Bericht door miel »

Theoretisch gezien kan hat als je er heel veel moeite voor wilt doen, maar in de praktijk is het vrijwel onmogelijk. Allereerst vinden bruidsvluchten onder bepaalde omstandigheden pas plaats. Denk hierbij aan de juiste temperatuur, luchtvochtigheid, tijd van het jaar, etc... Probeer dat maar eens goed na te bootsen in gevangenschap.
Als er niet voldaan wordt aan deze omstandigheden, zullen de gynes niet paringsbereid zijn (de mannetjes altijd)

Daarnaast wordt er bij de meeste soorten meestal in de lucht gepaard. Je zal ze dus de mogelijkheid moeten geven om te kunnen vliegen. Soms wordt er op de grond gepaard, maar meestal ontmoeten de mannetjes en koninginnen elkaar dan wel in de lucht.

Ook zal het vangen van koninginnen en mannetjes vrij stressvol voor de mieren zijn, waardoor de kans nog kleiner wordt op een succesvolle paring...

Daarbij liggen de gynes tijdens de bruidsvluchten voor het oprapen: bespaar je dus deze moeite en vang er gewoon tijdens de bruidsvluchten. :)
Plaats reactie