Mijn eerste Kolonie:)

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
woutern
Lid
Leeftijd: 37

Mijn eerste Kolonie:)

Bericht door woutern »

Beste Allemaal,

Ik heb onlangs mijn eerste kolonie Camponotus ligniperda bij antstore besteld en hoop ze vandaag binnen te krijgen:). Ik ben al bezig met de bouw van een verticale ytong van 40x30x7 voor als de kolonie wat groter wordt. Ik heb voor mijn ytong een systeem bedacht om hem groter te maken. Ik heb een soort aorta boven lopen waaraan 2 gangen naar 2 nestdelen zitten. Het eerste nestgedeelte is wat kleiner dan de 2de. Nu ga ik in de aorta een watje ofzo plaatsen die is vastgemaakt aan een visdraadje. Dus in het begin is alleen het eerste gedeelte open. Als de kolonie te groot wordt voor het eerste gedeelte. Haal ik de stop aan het einde eruit en trek ik het watje uit de ytong en doe ik de stop er weer op. Heeft iemand dit wel een geprobeerd?

Ik heb behoorlijk wat besteld en ik vroeg mij af of ik mogelijk wat ben vergeten of dat iemand misschien nog een tip voor mij heeft. Ik ben van plan om zelf honingwater te maken.

1 x dried flies 12g
1 x Book: Principals of keeping ants
1 x drinking trough (35ml)
1 x seal adhesive tape 5m x 8mm x 1mm
1 x Glass basins 30x20x20 cm with 27mm drilling
- shipping: package additional
1 x Lid glass + grid 30x20 cm
- shipping: package additional
1 x rubber plug 25,0 - 31,0 mm
1 x sand loam mixture white 200g
1 x formicarium moss small 150g - M
1 x Insect Vitamin Jelly 16g
1 x Camponotus ligniperda
Mika
Teamlid
Contacteer:

Re: Mijn eerste Kolonie:)

Bericht door Mika »

Hallo, en welkom op het forum.

Zorg er in elk geval voor dat je kolonie klein genoeg zit in het begin. Ik gebruik meestal uitbreidingsmogelijkheden vanuit de buitenwereld, dat is makkelijker te verwijderen. Met aorta bedoel je 'buis' neem ik aan? (het had even goed cloaca kunnen zijn dan... ;) )
DUCKDUCKGO!
woutern
Lid

Bericht door woutern »

Ik wilde in het begin gewoon het buisje in de buitenwereld leggen met wat mos eroverheen ofzo? en als ze dan wat gegroeid zijn de ytong aan de buitenwereld bevestigen. Het wordt gewoon 1 lange rechte gang van de ene naar de andere kant van het blok. Ja cloaca had ook gekunt:P alleen ik vond aorta wat toepasselijker sinds er door die gang geen afval of voortplantingsorganen komen:P
woutern
Lid

Bericht door woutern »

Oke net mijn eerste kolonie binnen gekregen. Ze is echt heel groot en ziet er goed uit. Ik heb haar buitenwereld gemaakt met wat aarde, steentjes en mos. Onder een hoopje mos heb ik het buisje gelegd zodat ze zich beschermd voelt. Ik heb een klein bakje met suikerwater en soort van spons voor de buis gezet zodat ze daar van kan drinken. Nu heb ik helaas niet alles wat ik besteld gekregen en mis ik daardoor mijn gedroogde insecten. Maar ik geloof dat dit in het begin nog niet heel erg is? Of zal ik was visvoer neerleggen voor de proteine? Tevens heb ik nog een vraagje over de vochtigheid van de buitenwereld. Ik heb nu gewoon wat water gesprenkeld in de bak. Is dit voldoende? Owja ik had ook wat vitamine jelly gekocht is het handig om daar nu al wat van te geven of kan ik dat beter bewaren?

Alle andere tips zijn welkom:) zodat ik zo snel mogelijk mijn eerste werkers kan verwachten.

ps. Ik vind het nu al helemaal fantastisch :P
XToF
Teamlid
Contacteer:

Bericht door XToF »

Leuk dat je je eerste kolonie hebt gekregen!

Ik ga je even enkele dingen toelichten, zodat je een beter zicht heb op wat je kan verwachten. Een kleine kolonie C. ligniperda is niet de meest actieve kolonie. Bovendien groeit een kolonie heel traag aan, althans in gevangenschap.

De suikeroplossing en het sponsje zul je na enkele dagen moeten vervangen omdat er zich vrij snel gisten ontwikkelen, die de suikers gaan omzetten, o.a. in ethanol.
Dat je de gedroogde insecten niet hebt gekregen, mag je niet van wakker liggen. Ik betwijfel sterk of je kolonie enige interesse zou tonen in dit gedroogd materiaal. Werk daarom liever met vers materiaal zoals meelwormen, kakkerlakken en (fruit)vliegen. Visvoeder mag je zeker schrappen op je lijstje.

Over de vochtigheid in de buitenwereld: zorg er gewoon voor dat er steeds zuiver water ter beschikking is voor de mieren, dan hoef je daaromtrent geen problemen te verwachten. De vochtigheid in het nestgedeelte is veel belangrijker.
Die jelly, ik zou zeggen, test het voor ons eens uit, maar verwacht geen wonderen.
woutern
Lid

Bericht door woutern »

Dus als ik zorg dat het bakje met suikerwater schoon en vol blijft is dit voldoende? Ik wacht denk ik met de jelly wacht totdat er wat meer mieren zijn. Moet ik na een tijdje nog het buisje vervangen?
Floris
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Floris »

Je moet het suikerwater inderdaad schoon houden: verversen voordat het gaat gisten of schimmelen. Het zal in het algemeen eerder uitdrogen dan bederven.
Het buisje moet vervangen worden wanneer het water achter het watje opgedroogd is.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
woutern
Lid

Bericht door woutern »

Het lijkt net alsof ze de watten kapot aan het trekken is? Wat zou dit kunnen betekenen? Moet ik soms wat losse watjes in het buisje leggen? Ik ga wat vitamin jelly in het buisje doen om te kijken wat ze er van vindt:)
woutern
Lid

Bericht door woutern »

Heeft er iemand een idee hoe lang het duurt van eitje tot een nieuwe mier? Mijn nieuwe koningin heeft 5 eitjes:) hoe kan je goed zien dat het larfjes zijn geworden? Ik heb haar nu in de buitenbak staan in het buisje met mos over het buisje heen voor bescherming en suikerwater voor de ingang van het buisje. Is het beter om haar compleet van het daglicht af te sluiten of is het zo voldoende?

Alvast bedankt!
XToF
Teamlid
Contacteer:

Bericht door XToF »

Een antwoord op de eerste vraag vind je hier.

Larven zijn te herkennen aan een donkere maaginhoud.

Volledig afsluiten van daglicht mag, maar is niet noodzakelijk.
Mika
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Mika »

Larven zijn heel vaak kommavormig, met een dikker achtereinde, en een heel dun kopje in een bocht. Eitjes zijn meestal een mooie ovaal.

Larfjes hebben segmenten en zijn dikwijls heel fijn behaard, al ga je dat laatste niet kunnen zien bij pas geboren larfjes.
DUCKDUCKGO!
Tim
Lid

Bericht door Tim »

Mijn ervaring is, dat het langer duurt dan aangegeven in dat topic - daar staat zeg maar de minimumtijd die het duurt. Een pop zou bijvoorbeeld na twee weken tot een werkster moeten leiden, maar duurt bij mij doorgaans 3 tot 4 weken.
En dat is zelfs bij Lasius niger, bij een grotere mierensoort zoals jij hebt, zal het nog wel langer duren.

Heeel veeel geduld zal je nodig hebben :)
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
woutern
Lid

Bericht door woutern »

Ik ben benieuwd! Ik ben op dit moment toch druk bezig met scriptie schrijven en al die ongein dus heb weinig tijd voor andere dingen. Ik heb de basin in het donker staan overdag en laat ik licht binnen als het buiten is gaan schemeren. Er liggen 5 mooie eitjes en mijn koningin ziet er nog steeds goed uit. Ik kan niet wachten tot het larven worden.
Plaats reactie