Vervolgens neem ik een haakse slijper en begin aan één kant de nestkamers uit te frezen; vervolgens komt de andere kant aan de beurt en krijg ik dit resultaat:

Met de Dremel bewerk ik verder en krijg ik:

Nog even verder bewerkt met de Dremel en een aluminiumbuisje van 12mm diameter geplaatst vastgezet met 2 componentenlijm (dit is de voorzijde en verbinding tussen de etages gaat via de trappetjes links en rechts, die aan de achterzijde ontbreken):

Bij de Action kocht ik een fotolijst van 400x300mm (in de praktijk bleek het 404x302mm te zijn), die ik met een glassnijder versneed in 2 stukken van 302x202mm. Van rest glas sneed ik nog 2 stroken van 300x48mm, die op de zijkanten moeten plaats nemen. Aan de kant van het aluminium buisje sneed ik een luikje in de betreffende strook. Voorts zaagde ik 4 aluminium hoekprofielen 15/15 2mm op 302mm lengte.
Dan begint het plakken met heldere siliconenkit: met een spateltje smeer ik voldoende in de hoekprofielen en verbind ermee 2 glazen panelen die tegen het ytong-blok aanliggen. Dit doe ik verticaal zodat de panelen, Ytong en profielen onderaan uitgelijnd blijven. Ik werk rondom het blok totdat alle profielen en glasplaten op hun plaats zitten ondertussen houdt een licht elastiekje de boel op zijn plaats. Daarna voer ik de druk op met krachtiger elastiek en laat ik uitharden, met als gevolg:

Tenslotte lijm ik er een glazen voet onder en laat ik nog even de situatie rond het buisje zien:

Per etage bedraagt het oppervlak 16 x 5 = 80 cm2
Voor het hele formicarium is dat dus 880 cm2 of 8,8 dm2.
Totale inhoud is 880 x 1,53 = 1346,4 cm3 = 1,35 liter ongeveer..