Of is het te vroeg op het jaar?
Bruidsvluchten?daar is het nog veel te vroeg voor mene jonghollyghost schreef:Denken jullie dat er begin volgende week bruidsvluchten zouden kunnen zijn? Ze voorspellen (In België) maandag en dinsdag +20°C e in de avond onweer, klinkt ideaal weer voor L. niger bruidsvluchten
Ik kan maar hopendvd schreef:Bruidsvluchten?daar is het nog veel te vroeg voor mene jonghollyghost schreef:Denken jullie dat er begin volgende week bruidsvluchten zouden kunnen zijn? Ze voorspellen (In België) maandag en dinsdag +20°C e in de avond onweer, klinkt ideaal weer voor L. niger bruidsvluchten
parasitaire gynes vliegen idd vroeger uit.Ook formica rufa ( bosmieren ) zijn parasitaire gynes.Het is niet aan geraden om bosmieren te houden!Midden juni vliegt raptiformica sanguinea uit,dit zijn ook parasitaire gynes en lijken op bosmieren maar het zijn roofmieren die formica fusca nesten leeg roven en poppen stelen ( slaven ).Tijdens de zomermaanden vliegen bv formica fusca uit dat zijn geen parasitaire gynes.wardvander schreef:Ik dacht dat sommige parasitaire Lasius spp. ietwat vroeger uitvliegen, net als sommige Formica soorten. Heb toevallig een Formica rufa gevonden vandaag.. Geen idee wat ik met haar ga doen, volgens mij heb ik te weinig ervaring met 'parasitaire' gynes.
Zelf nog enkel Lasius niger en flavus gevangen en per toeval een tetramorium. Wat mij vooral opviel bij Lasius niger is dat ze aangetrokken worden door warmte, met andere woorden, tijdens bruidsvluchten landen ze massaal op straat op het zwarte hete asfalt. Tetramorium was ook op straat dicht bij een klein bosgebied.Grotfang schreef:Deze zomer wordt mijn eerste koninginnen jacht. Ik heb er heel veel zin in, en hoop een paar koninginnen te vinden. Ik weet dat er in mijn tuin een paar L. Niger en L. Flavus kolonies zitten. Bij de sport velden van mijn school heb ik Tetramorium gespot, en in de duinen zitten formica fusca en temnothorax. Voor de zekerheid altijd een reageerbuisje in mijn tas stoppen dus.ik hoop ook myrmica rubra te vinden, maar die heb ik nog nergens gezien. Weet iemand waar die voorkomen? En hebben mensen nog tips voor mijn eerste jacht?
Dacht ooit eens gelezen te hebben dat ze aangetrokken worden door grote lege vlaktes die veel warmte afgeven, maar kan natuurlijke verkeerde info geweest zijn. Op voetpaden landen ze ook vaak, waar dan wel weer zeer veel bestaande kolonies zijn onder de stenen.miel schreef:Dat ze op asfalt landen kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben dan de warmte. Ik denk dat ze daar landen omdat ze dan minder kans hebben gepakt te worden door andere kolonies.
Myrmica rubra vind je onder stenen en rotte boom stronken.Tip,wacht tot het warmer is dan komen de gynes naar boven en gaan ze onder de stenen zitten.Ik heb eens een steen omgedraaid en daar zaten meer dan 10 gynes onder.Grotfang schreef:Weet iemand nog waar myrmica rubra voorkomt? En heeft iemand al een keer een myrmica queen gevangen in Nederland?
Welkom! (ik denk dat dit misschien beter in een ander topic was gestart, maar zal je alleszinds een antwoord geven op je vraag).Dinorions schreef:Hey allemaal! Nieuweling hier! ik heb er zin in om te beginnen! mnisschien nog wel dit jaar als alles mee zit! wat zijn de aanraders? Lasius niger en flavus zijn natuurlijk goeie beginenrs mieren, maar Formica fusca is een persoonlijk favo, iemand enig idee waar ik die zou kunnen vinden? Tetramorium schijnen ook erg actieve soorten te zijn?
hollyghost schreef:
Welkom! (ik denk dat dit misschien beter in een ander topic was gestart, maar zal je alleszinds een antwoord geven op je vraag).
F. fusca vind ik veel terug op wegen rond bossen (voetpaden, kasseiweg etc). Je kan alle soorten en hun voorkomen terugvinden op antweb: https://www.antweb.org/description.do?g ... nk=species
Ook hierop staat dat de meeste F. fusca gespot zijn in bossen en "heathlands", of m.a.w. een heide.
Ik zie hier ook al heel de maand veel beweging, maar het lijkt me nog iets te vroeg voor Lasius niger. Misschien midden-eind juni aangezien deze meestal pas in juli vliegen maar we wel een mooie lente gehad hebben.BartR schreef:Regen, zon, wind, extreem veel beweging bij Lasius niger hier in Alkmaar.
Zou het??