Bij het lezen van de titel denken jullie vast: hij is gek!
Misschien hebben jullie gelijk

Maar laat ik beginnen bij het begin.
Op 1 Juni was ik bij mijn Opa en Oma op de camping in Beerze. Daar ging ik een wandeling maken door het bos(om een nieuwe kolonie te vinden).
Op een gegeven moment zag ik veel activiteit bij een kleine boomstam en heb uiteindelijk de boomstam omgedraaid. Daaronder vond ik een complete Formica rufa kolonie! Ik zag een 100 tal werksters rondrennen met poppen en klein broed. Na er minuten lang naar te hebben gekeken wou ik de boomstam weer op zijn plaats terug leggen maar zag opeens een koningin rondrennen! Ik had een klein plastic bakje bij mij en heb haar uiteindelijk weten te vangen met 4 andere werksters en een hoopje eitjes. Ik bracht haar mee terug naar de camping. Daar had ik haar in een ander bakje gedaan waar ik een reageerbuisje op had aangesloten voor vocht. Helaas is toen een werkster eruit gesprongen in het gras en toen was die verdwenen. De volgende dag ging ik op de fiets naar huis (terwijl het 30 graden was met een hobbelige rit (van 60 minuten)) dus had ik het reageerbuisje ontkoppeld waar de koningin met haar 3 werksters en broed in zat. Eenmaal thuis aangekomen leefde ze gelukkig nog en heb ik haar in de koelkast gezet voor een dag. Ik had het bakje ook meegenomen en heb daar thuis een laagje gips in gedaan met wat fijne steentjes. Na een dag wachten heb ik het reageerbuisje gekoppeld aan het bakje die ook nog ingesmeerd was met fluon en toen het eenmaal was aangesloten ging ze er als een gek door het bakje rennen. Toen kwam ik erachter dat er een van de drie werksters dood in het buisje lag. Ze had wel nog steeds eitjes. Ik heb maar een druppel mierenvoedsel van BEAntsBE en 3 vers gedode fruitvliegjes gevoerd maar de fruitvliegjes werden op het mierenvoedsel gegooid. Ook heb ik geprobeerd om een meelworm te voeren maar die werd ook genegeerd. Later die week was er nog een werkster dood en had de koningin nog maar een werkster tot haar beschikking. Ik kwam er ook achter dat de fluon die ik er op had gesmeerd maar een dag of 4 goed blijft want daarna kan de werkster gewoon naar boven klimmen en op het gaas zitten chillen. Op een gegeven moment zag ik ook het hoopje eitjes niet meer (ik ben bang dat ze die op beeft gegeten). Terwijl de werkster zit te chillen op het gaas had ik een druppel honingdauw van Anthouse gevoerd en die werd wel door de werkster opgedronken. Maar als ik de druppel op een stukje aluminium folie doe dan word het weer bedekt met resten. Ook heb ik geprobeerd om haar een levende (onbevruchte) koningin van Lasius flavus te voeren. Die werd meteen gedood. Later zag ik dat haar gaster was opengemaakt en nu ligt ze ook in het reageerbuisje.
dit is hoe ze er op dit moment uit ziet. Om af te sluiten: ja ik ben gek en ja ik weet de gevolgen. Ik wil deze kolonie niet tot in de 1000 werksters lagen groeien maar voor die tijd weer rustig vrijlaten in het wild.