Hallo,
Ik heb net een pak gynes gevangen, ik vermoed allemaal Lasius niger. Te veel om allemaal apart op dit forum te plaatsen ter determinatie, vandaar dat ik mij afvraag of iemand tips heeft voor het determineren van gynes. Bestaan er websites met een overzicht van alle soorten gynes? Heeft iemand een soort leidraad voor het determineren? Of is dit puur een kwestie van ervaring?
Tips bij determineren van gynes?
- Poezewoefke
- Lid
Re: Tips bij determineren van gynes?
Je kan de eerste selectie zelf maken door goed te kijken naar de gynes die je hebt gevangen.
Als ze allemaal op elkaar lijken zullen het waarschijnlijk dezelfde zijn, als er toevallig een andere soort tussen zit zal die er zeker wel uitspringen
.
Jij was van oost Vlaanderen niet? als het zo is zullen het hoogstwaarschijnlijk allemaal niger zijn zoals ik heb gevangen. Woon te Wielsbeke.
Als ze allemaal op elkaar lijken zullen het waarschijnlijk dezelfde zijn, als er toevallig een andere soort tussen zit zal die er zeker wel uitspringen

Jij was van oost Vlaanderen niet? als het zo is zullen het hoogstwaarschijnlijk allemaal niger zijn zoals ik heb gevangen. Woon te Wielsbeke.
Kolonies
1x Messor barbarus , 1x Messor structor
Koloniesticthing:
32x Lasius niger, 12x Lasius flavus, 01x Lasius emarginatus
02x Formica fusca
Koloniesticthing:
02x Formica fusca
Ik woon in Dentergem, dus heel dicht in de buurt 

- Poezewoefke
- Lid
Dat is inderdaad heel echt dichtbij, heb nog in Dentergem gewoond en had een klant die heel veel ratten van mij kocht toen ik ze nog kweekte tijdens mijn slangen hobby.
Kolonies
Koloniesticthing:
02x Formica fusca
Koloniesticthing:
02x Formica fusca
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Het boekje Mieren van de Benelux van Peter Boer bevat goede determinatietabellen. Determineren vergt echter wel wat oefening.