Dit is mijn 3e blog over de drie Solenopsis fugax gynes die ik ook op vakantie in Kroatië heb gevangen. De bruidsvluchten van Solenopsis fugax vonden toen plaats op een warme avond in begin Oktober 2019. Ik had geen reageerbuisjes mee, maar wel potjes met vochtige watjes om de gynes te vangen. Ik heb er in totaal drie S.fugax gynes gevangen, waarvan ik twee bij elkaar heb gedaan. Ik heb namelijk gelezen dat ze soms polygynous kunnen zijn en dat betekent dat er soms meerdere gynes samen kunnen leven in één nest. Na drie dagen begonnen de twee agressieve gedrag te tonen, dus heb ik ze er toch maar apart gezet. Drie gynes in drie buisjes was het toen geworden. In begin november heb ik de drie Solenopsis fugax gynes, net als mijn andere Crematogaster scutellaris gyne, in winterrust op een temperatuur van 15°C gezet. Ze hebben nog geen eitjes, maar ik hoop dat ze die na de winterrust gaan leggen. Alle drie gynes zijn 6-6.5 mm lang, geel/lichtbruin van kleur en zijn één van de kleinste mieren in Zuid-Europa.
Hieronder wat foto's van een de drie koninginnen:

Één van de drie gynes was heel fysogastrisch:

Voor vragen en opmerkingen bekijk deze link: viewtopic.php?f=31&t=15547