Enkele manieren
- koop een iets grotere arena en smeer de randen idd in met anti-uitbraak (zelf gebruik ik talkpoeder en alcohol voor ontsmetting van wonden - goed mengen en niet te dik aan brengen)
- maak de connectie tussen het nest / arena langer, ze raken in paniek en hoe verder weg ze zitten van de trillingen hoe veiliger ze zich voelen, scheelt ook stress voor de koningin. Mijn connectie is altijd minstens 30cm lang. Geeft jou ook wat meer tijd om die deksel open te trekken en weer snel dicht te doen. Er ook even vanuit gaande dat 3-5 sec gwn genoeg moet zijn.
- al smeer je de anti-uitbraak, kun je alsnog het best je deksel houden, zeker als je zelf mengt. Met dagelijkse observatie zie je snel genoeg wanneer het verzwakt of wanneer het minder effectief wordt en kun je dus altijd op tijd een nieuwe laag aan brengen voor ze weer ontsnappen

met de deksel erop kun je misschien eens per 3 dagen een checken.
Mijn ervaring is dat mieren vooral het ontsnappings gedrag tonen op het moment ze het idee hebben dat hun nest verbroken word. Op het moment ik die van mij open trek, schieten ze namelijk altijd gelijk terug uit de arena het nest in en dan duurt het weer ff voor de eerste terug in de arena te vinden is. Let wel, dat is mijn Lasius ervaring.... Pheidole doet het juist weer andersom