Onze zoon heeft sinds gisteren een mierenboerderij met de messor barbaros mieren ( een koningin en wat werksters).We hebben via een website een verblijf besteld met zand en alles opgezet zoals het moest volgens de handleiding. We hebben het zand wat vochtig gemaakt. En dat vocht is nu gezakt tot ongeveer de helft van het verblijf zeg maar.
We hebben een dopje met een watje water en een dopje met een watje suikerwater staan. Er liggen enkele zaadjes in de reageerbuis ( die zaten er al in toen we de mieren kregen.
De mieren zitten allemaal nog in de reageerbuis die open ligt bovenop het zand. Ze zijn druk in de weer geweest gisteren en vanmorgen met het slepen van zandkorrels naar het begin van de reageerbuis. Nu gebeurt er niet meer zo heel veel. Alle mieren zitten tegen het watje aan in de reageerbuis en ook de koningin ligt daar.
Nu de vragen (ik heb al een en ander door gelezen hier op het forum)
Is het goed dat er geen activiteit is nu? De koningin ligt eigenlijk gewoon een beetje te liggen( af en toe wiebelt ze haar poten Dus ze leeft nog wel)
Wanneer voeren we de mieren? En wanneer zien we dat ze honger hebben? Ik las ergens dat deze mieren geen suikerwater nodig hebben? Maar alleen zaden en insecten.En kunnen we dan bijvoorbeeld een kleine vlieg vangen en die geven?
Moet ik de reageerbuis afdekken om het donker te maken? Ook dit heb ik gelezen hier.
Wanneer bevochtigen we het zand weer? Ze hebben toch ook droge plekken nodig beneden om dingen op te slaan en dergelijke?
Sorry voor de vele vragen maar ik wil gewoon dat onze mieren het fijn hebben bij ons