2 gynes (LN) met eitjes die niet evolueren
2 gynes (LN) met eitjes die niet evolueren
Ik heb sinds vorige zomer 2 gynes die eitjes hebben gelegd.
Maar die eitjes evolueren niet naar poppen etc.
De beide gynes hebben nu hun winterslaap doorstaan samen met hun eitjes.
Ik verwacht niet dat die eitjes nu plots zullen evolueren.
Ik vraag me nu af wat ik hier mee kan doen.
Kan ik die gynes bij elkaar in een buizennest plaatsen?
Kan ik die eitjes boosten bij een andere LN kolonie?
Laat ik de gynes gewoon los in de natuur om hun lot te ondergaan?
Iemand suggesties?
Maar die eitjes evolueren niet naar poppen etc.
De beide gynes hebben nu hun winterslaap doorstaan samen met hun eitjes.
Ik verwacht niet dat die eitjes nu plots zullen evolueren.
Ik vraag me nu af wat ik hier mee kan doen.
Kan ik die gynes bij elkaar in een buizennest plaatsen?
Kan ik die eitjes boosten bij een andere LN kolonie?
Laat ik de gynes gewoon los in de natuur om hun lot te ondergaan?
Iemand suggesties?
- Tim
- Lid
Re: 2 gynes (LN) met eitjes die niet evolueren
Weet je zeker dat ze uit winterslaap zijn? Met de temperaturen van nu nog buiten zijn de mieren nog heerlijk diep aan het winterslapen.
- XToF
- Teamlid
- Contacteer:
Floyd, daar hebben we het al eens over gehad 
Deze twee koninginnen hebben geen paring ondergaan. Ik heb zelf ook enkele van die exemplaren. De eitjes ontwikkelen zich niet, terwijl de eitjes van andere koninginnen in net dezelfde omstandigheden zonder problemen ontluiken en werksters voortbrengen.
Er valt niks aan te vangen met die twee gynes. Je zou de eitjes kunnen geven aan de kolonie met werksters. Die eitjes zullen dan worden opgegeten of indien dit niet het geval is, zullen ze zich ontwikkelen tot mannetjes. Toch zou ik je dit niet aanraden omdat het grootbrengen van de mannetjeslarven energie zal kosten die beter gespendeerd wordt voor de productie van nuttige werksters.

Deze twee koninginnen hebben geen paring ondergaan. Ik heb zelf ook enkele van die exemplaren. De eitjes ontwikkelen zich niet, terwijl de eitjes van andere koninginnen in net dezelfde omstandigheden zonder problemen ontluiken en werksters voortbrengen.
Er valt niks aan te vangen met die twee gynes. Je zou de eitjes kunnen geven aan de kolonie met werksters. Die eitjes zullen dan worden opgegeten of indien dit niet het geval is, zullen ze zich ontwikkelen tot mannetjes. Toch zou ik je dit niet aanraden omdat het grootbrengen van de mannetjeslarven energie zal kosten die beter gespendeerd wordt voor de productie van nuttige werksters.
@ XToF: T'gaat inderdaad over Bonny en Conny 
Nu ik weet dat het mannetjes kunnen worden als ik ze boost zal ik dat zeker niet doen.
Ik denk dat ik nog wat ga wachten en dan de gynes ga loslaten in de tuin.
@Tim: Mja, ik heb niet zoveel geduld
Mijn andere kolonie heb ik een weekje geleden gewekt en die doen het uitstekend.

Nu ik weet dat het mannetjes kunnen worden als ik ze boost zal ik dat zeker niet doen.
Ik denk dat ik nog wat ga wachten en dan de gynes ga loslaten in de tuin.
@Tim: Mja, ik heb niet zoveel geduld

Mijn andere kolonie heb ik een weekje geleden gewekt en die doen het uitstekend.
Mieren houden + geen geduld?
Vreemde combinatie die de miertjes niet ten goede komt vrees ik.
Vreemde combinatie die de miertjes niet ten goede komt vrees ik.
Ik heb dus nog altijd één 'onvruchtbare' gyne (Bonny) die ik vorige jaar tijdens de bruidsvlucht in Gent heb gevangen (de andere heb ik vrijgelaten in de tuin).
Deze zit dus al bijna een jaar in een buisje en heeft vorige zomer eitjes belegd die niet evolueerden.
Nu zie ik toch evolutie in het broed. Er liggen 2 poppen en ze heeft sinds kort nieuwe eitjes gelegd.
Gaan dit nu mannetjes zijn?
Of bestaat de kans dat de evolutie een jaar heeft 'overgeslaan' en begint nu pas een normale voortplanting door een (van vorig jaar) bevruchte gyne?
Deze zit dus al bijna een jaar in een buisje en heeft vorige zomer eitjes belegd die niet evolueerden.
Nu zie ik toch evolutie in het broed. Er liggen 2 poppen en ze heeft sinds kort nieuwe eitjes gelegd.
Gaan dit nu mannetjes zijn?
Of bestaat de kans dat de evolutie een jaar heeft 'overgeslaan' en begint nu pas een normale voortplanting door een (van vorig jaar) bevruchte gyne?
Geduld.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Inderdaad: het zou zeer vreemd zijn moest zu nu toch wel haar mannetjes laten opgroeien: waarschijnlijk is ze toch bevrucht: afwachten.
DUCKDUCKGO!
Vandaag 2 kleine miertjes gezien bij mijn Bonny! 
Ik neem aan dat dit werkstertjes zijn.

Ik neem aan dat dit werkstertjes zijn.