Ik moet zeggen, hoewel ik al jaren gepassioneerd ben door mieren, ben ik nog niet heel lang bezig met het houden van mieren. Ik heb wat ervaring met de makkelijke Lasius niger en sinds kort ook mijn eerste stappen gezet met Pheidole pallidula, waar ik een voor mij toch bijzondere ervaring mee heb (http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=10693), maar ik voel me inderdaad nog niet zo ervaren als velen onder jullie.
Ik heb dus wijselijk besloten - ook al had het niet veel gescheeld - om voorlopig af te zien van mijn plannen om de Carebara Diversa te gaan houden.
Maar dit neemt niet weg dat ik me wel nog wil informeren. Daarom dus deze thread.
Ik heb namelijk vooral blogs gezien van mensen die de soort houden met van in het begin al een heel comfortabel aantal werksters en soms zelfs een goed aantal koninginnen.
Nu is het zo dat ik ervan hou om een kolonie mee te maken van in het begin van de ontwikkeling. Beginnen met enkel een koningin zonder werksters, lijkt me bijzonder gevaarlijk. Maar ik vraag me dus af of het überhaupt aan te raden is om te beginnen met slechts een klein aantal werksters. Bijvoorbeeld een kleine 20 gewone werksters, zonder majors en zonder soldaten. Is dat te doen bij deze soort?
Een volgende vraag gaat over het nest en de buitenwereld, klimaat en substraat.
Bij mijn Pheidole pallidula werk ik namelijk met een pure witte zand/leem mengeling, die zich zowel leent om in de buitenwereld een harde ondergrond van te maken als voor het nestgedeelte een graafbare substantie biedt. Ik gebruik namelijk een gips nest waarvan ik de gangen gevuld heb met het zand/leem, waar de miertjes dus nu hun gangen en kamers in aan het graven zijn.
Ik had gedacht om hetzelfde te doen met Carebara diversa, maar ik zie dat iedereen die blijkbaar eerder in een volwaardig terrarium of iets dergelijks houdt. En bovendien zie ik verschillende meningen over temperatuur en vochtigheid.
Temperatuur, daar ben ik zeker van, die moet steeds perfect zijn. Maar wat van de vochtigheid? Daar zie ik toch verschillende meningen over.
Hopelijk kan iemand met ervaring met deze soort hier wat inzichten bieden. Ik ben alvast benieuwd...