Opgegraven Lasius flavus, mijn eerste ervaring

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
apo666
Lid
Leeftijd: 35

Opgegraven Lasius flavus, mijn eerste ervaring

Bericht door apo666 »

Ik denk er al en tijdje aan om mieren te gaan houden. Nu ik deze week vakantie heb ben ik er eindelijk aan begonnen.
Ik heb net en nestje Lasius flavus mieren opgegraven, niet slecht over voelen... volgend weekend wordt er vergif gespoten :D . Gelukkig kwam ik na en kwartiertje zoeken de koningin tegen en heb ik deze samen met en 30 tal kleine miertjes in een bekertje gedaan. Alles ziet er goed uit, alleen is de koningin in en druppeltje vloeistof terecht gekomen en nu plakken haar voelsprieten tegen haar hoofd. Ik hoop dat dit geen problemen zal leveren :?

Ik had nu toch nog enkele vragen:
Hoe kan ik nu best verder gaan?
Momenteel staat het potje in het donker omdat deze beestjes blijkbaar lichtschuw zijn, maar hoe zit het met voedsel, water, omhuizing?
Ik heb ook nog en paar bladluizen gevonden in een ander nest. Wat moet ik hiermee? Mag ik deze zomaar bij m'n andere mieren plaatsen?

Ik had gepland en antfarm te maken maar weet niet wat de precieze afstand moet zijn tussen beide glazen platen.

Verder ben ik nog op zoek naar uitgebreide informatie over Lasius flavus, maar ik vind er nergens echt veel over, moest iemand nog wat handige links weten...

alvast bedankt,
grts apo
Laatst gewijzigd door XToF op 07 apr 2009, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hoofdletter in titel
McK
Lid
Contacteer:

Re: opgegraven Lasius flavus (mijn 1ste ervaring)

Bericht door McK »

Welkom op het forum!

Je vraagt handige links, maar alles wat je hoeft te weten vind je hier terug op het forum ;)
We are always running for the thrill of it.
m66
Lid

Bericht door m66 »

Wauw, ik hoor van iedereen dan uitgraven onmogelijk is.
Alleen bij Myraruba sp. kan het, omdat deze niet zo diep in de grond leven.
Mooi dat je de koningin heel te pakken hebt gekregen.
MVG MARK
McK
Lid
Contacteer:

Bericht door McK »

Graven is niet onmogelijk, we raden het enkel af omdat je om te beginnen al niet kan weten hoe oud de gyne is die je juist hebt opgegraven.
Voor het zelfde geld is die gyne aan haar laatste levensjaar bezig en heb je er ook niks aan.
Ook kan je niet altijd alle werksters opgraven of verzamelen, als je niet weet wat je doet kan het zijn dat je een kolonie met enkele duizenden werksters vernietigt door maar een paar werksters en de gyne te bewaren.
apo666
Lid
Leeftijd: 35

Bericht door apo666 »

Ik ben nog op zoek na iets als een caresheet voor deze mieren, maar deze vind ik niet op het forum. Ik heb ergens gelezen dat ze normaal gezien niet boven de grond komen zolang ze genoeg voedsel vinden onder de grond.. en ze hier leven op bladluizen die ze onder de grond houden... maar verder weet ik niets.

En ja ik heb heel veel geluk gehad met het opgraven. Ik had al een nest uitgestoken en volledig doorzocht met m'n handen. Bij het uitsteken van het tweede nest zag ik gewoon onmiddelijk de koningin zitten .
:lol:
McK
Lid
Contacteer:

Bericht door McK »

De caresheet is dezelfde als bij Lasius niger.
mn
Lid

Bericht door mn »

Ik had mijn kolonie gewoon in een plastic bakje gedaan daar grond in gedaan, dan een stuk gras erover, bevochtigd, dan wortelluizen gezocht en er in gedaan.
Dan heb ik de mieren er in gedaan die dan in het zand zijn gaan wonen, de wortelluizen verzameld hebben en naar het nest gedragen.

De wortelluis is een klein wit beestje dat je vaak vind in Lasius flavus kolonies of onder gras, de wortelluizen eten het sap uit de wortels van gras.
Lasius flavus leeft van de uitscheiding van dit beestje. Ikzelf geef ze ook aminozuuroplossing.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Mika
Teamlid
Contacteer:

Re: Opgegraven Lasius flavus , mijn eerste ervaring

Bericht door Mika »

Ik heb nu Lasius flavus die ik mijn honingdauwsurrogaat geef. Ik weet niet of dat voldoende is. Zij moeten zeer vochtig zitten, veel vochtiger dan Lasius niger.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie