Reeds enkele dagen zit ik maar stilletjes op dit forum gericht te zoeken naar alles wat ook maar de maken heeft met de Lasius niger en de verzorging hiervan. Ik verwacht mijn eerste miertjes ergens volgende week. Waarvoor reeds bedankt semar!
Nu heb ik het mezelf een goede gewoonte gemaakt om alles wat ik kon vinden en me relevant leek, op te schrijven. Zo zou ik het zeker niet kunnen vergeten!
Graag zou ik deze 'beginnersinfo' met jullie delen. Ik wil dit doen voor volgende redenen:
- Regelmatig kwam ik opnieuw dezelfde vragen tegen, maar deze vragen werden vaak 'vaag' beantwoord. Hierdoor werd de TS niet al te veel wijzer.
- Alle info over het houden en verzorgen van Lasius niger staat enorm verspreid, daar een enkeling soms een tipje van de sluier licht.
Ik wil er echter wel uitdrukkelijk op wijzen dat de tips en info in deze post geen gouden regels mogen worden voor het houden van deze soort. Het werd al meermaals aangegeven dat het houden van mieren vooral een hobby is die je vanuit je eigen gevoel dient uit te oefenen. Voor sommigen werkt het bijvoorbeeld om sprinkhanen te voeren, voor anderen worden deze insecten niet eens aanvaard.
Verder wil ik ook geen enkele vorm van krediet nemen over de info in deze post. Alle info in deze post komt van de meest ervaren mierenhobbyisten op dit forum!
Hopelijk hebben nieuwe starters evenveel aan deze info als ik.
Om te beginnen dient zeker de 'Beginnershandleiding tot het houden van mieren' gelezen te worden. Hier wordt de meeste basisinformatie reeds gegeven.
Hoe snel groeit een Lasius niger?
Ants, as well as bees, sawflies and wasps, undergo Holometabolism (complete metamorphism), from embryo
(egg), to larva, to pupa to imago (adult). Lasius niger will undergo its pupal stage in a cocoon, emerging from this as an adult ant.
A great deal of factors can influence how long it takes for an egg to develop into an adult ant; namely temperature and colony maturity.
In a captive/laboratory environment, in young colonies one or two generations after the emergence of the first callow workers you would expect the following
development times at 26/27°C.
Egg to larva - 15 days
Larva to pupa - 10 days
Pupa to adult - 15 days
40 days is what you can typically expect from egg to the emergence of an adult ant. (http://www.antblog.co.uk/species/lasiusniger.htm)
Hieruit blijkt dat de Lasius niger ongeveer 40 dagen zou nodig hebben om van eitje tot imago. Dit zou echter sterk beïnvloed worden door de omgevingstemperatuur. Sommigen op dit forum konden reeds na 30 dagen een imago bekomen.
Hoe snel groeit je kolonie?
De kolonie groeit net zo hard als jij wil. Bij veel voedsel groeien ze sneller dan wanneer je weinig voedsel geeft. De hoeveelheid voedsel is afhankelijk van hoeveel broed je mieren hebben, kleine kolonies hebben niet veel nodig, hooguit enkele fruitvliegen per week.
Hoe groot kan je kolonie worden?
Gemiddeld 7000 tot 8000. Getallen tot 15000 of meer zijn ook mogelijk, maar zeer moeilijk te behalen in gevangenschap.
Wat eet een Lasius niger?
Suikerwater en voor kleine kolonies (<200) kleine insecten zoals fruitvliegjes, muggen, krulvliegjes en kleine krekels. Voor de grotere kolonies kan je ook andere insecten aanbieden zoals spinnen, vliegen, meelwormen, ...
Je zal wel zien wat ze aannemen en wat niet


Knip insecten desnoods door als je miertjes het beest niet meteen open krijgen.
Ze zouden ook graag galia-meloen lusten, het liefst de schil met nog ong 3mm meloen er aan.
Wat drinkt een Lasius niger?
Water! Veel water! Er moet ten alle tijden water aanwezig zijn in de kolonie. Zonder water zullen ze het niet lang volhouden. (Biedt eventueel water aan in een dopje met een watje er in; zo kunnen je miertjes niet verdrinken!)
Hoe geef ik mijn miertjes een huisje?
Zolang de kolonie nog klein genoeg is (<200 mieren), kan je ze best houden in reageerbuisjes die je vult met water en een watje. Hier kan je dan een buizennest mee maken. (Zolang de koningin, zich kan omdraaien zonder dat ze vast komt te zitten is het buisje geschikt.)
Nadien kan je ze laten verhuizen naar bijvoorbeeld een Ytong nest met hierop een glazen plaat die je vastlijmt met silicone. Je zou ze eventueel ook al kunnen verhuizen wanneer ze met 60 werksters zijn, maar dan moet je je nest hierop aanpassen.
Je nest dient wel nog verbonden worden met een buitenwereld. Het makkelijkst is om een plastic/glazen bak als buitenwereld te gebruiken. Daar kan je dat reageerbuisje dan inleggen. Zet die bak op een plek dat je goed kunt kijken maar hem niet hoeft te verplaatsen, want van bewegingen gaan je mieren stressen en dat komt hun gezondheid niet ten goede. Je moet wel zorgen dat je de bak voorziet van anti-uitbraak voorzieningen zoals talk bijvoorbeeld. Voor de Lasius niger zou talk de beste optie zijn.
De grootte van de buitenwereld is niet heel erg van belang, hij zal niet snel te groot zijn, dit in tegenstelling tot het nest. Let er wel op dat je voedsel en suikerwater echt vlak bij de ingang van het nest legt zodat ze niet ver naar buiten hoeven.
Hoe groot moet een Ytong nest zijn?
Reeds vele malen werd deze vraag gesteld. Meestal altijd beantwoord met een vaag antwoord (no offence!). Hier en daar werd toch wat concrete info losgelaten, gelukkig!

Een fout die we allemaal maken, is dat we bij het aanvangen van de hobby, veel te grote nesten maken. Veel beginners maken te hoge kamers. Drie tot vier keer de hoogte van de werkster is voldoende. De hoogte van de werkster is dan weer afhankelijk van de soort. Veel grondoppervlakte is belangrijk. Goede kamers zijn lang (5-7 cm), breed, maar niet hoog (max 2,5 cm).
Mika heeft een vuistregel om nesten acht keer zo groot te maken als waarin de kolonie maximaal past. Op deze manier kan de kolonie drie maal verdubbelen in grootte voordat er weer verhuisd moet worden. Een te groot nest zorgt ervoor dat de kolonie een deel zal gebruiken om afval neer te leggen.
Voor startende kolonies heeft Mika eens een schets gemaakt en voorzien van uitleg:

Je bouwt een nest met links een waterbakje, midden een glasplaat met 4 kamers en 3 tunnels, en rechts de buitenwereld. In het begin zitten de mieren alleen in de bovenste kamer: de andere tunnels sluit je af met een watje. Als die kamer vol met mieren zit, kan je het watje van de kamer eronder openen. Als de twee kamers vol zitten, kan je de onderste tunnel openen. Op die manier kunnen je mieren vanaf het begin in een grotere Ytong.
Natuurlijk mag je bij het maken van een Ytong nest je fantasie te vrije loop laten, hoewel hoe complexer het nest, hoe minder goed. Mieren hebben de neiging om niet te snappen wat jij bedoelde. Om samen te vatten: hoe complexer, hoe minder goed, hoe simpeler, hoe beter.
Een mooi startersnestje:

(Bron: akolab.com forum)
of


(Bron: akolab.com forum)
Let ook op de schaal! Dit zijn écht kleine nestjes! Ikzelf verschoot toen ik die 50 cent er op zag liggen... Zo klein had ik het niet verwacht en ik neem aan jullie ook niet!

Omdat een Ytong nest vochtige gehouden moet worden kan er een natte plek ontstaan onder de Ytong blok. Dit kan je oplossen door enkele rubber topjes of isomo eronder te plaatsen. Op die manier komt je Ytong blok niet in aanraking met de ondergrond.
Caresheets
Ik heb 2 caresheets kunnen terugvinden. Hier en hier.
Hopelijk zijn jullie er wat mee!
Als afsluiter zou ik graag deze link nog willen meegeven. Hier kan je prachtontwerpen van nesten terugvinden!
Indien opmerkingen, hoor ik het graag! Indien nodig, zal ik deze post ook aanvullen met extra info.
Bedankt forumleden om deze info beschikbaar te maken!