Lasius Umbratus (iasimov)

Vragen en opmerkingen over de blogs
iasimov
Lid
Lasius Umbratus (iasimov)

Bericht door iasimov »

Vragen en opmerkingen over mijn blog zijn welkom! 8-)
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
Ubo
Lid

Re: Lasius umbratus (iasimov)

Bericht door Ubo »

Je nieuwe ytongnest ziet er erg goed uit! Wat bij het zien van de foto wel in me op kwam was dat de kolonie in verhouding tot het nest nogal klein is. Denk je dat ze het te grote nest wel schimmelvrij kunnen houden?
iasimov
Lid

Bericht door iasimov »

Dank je voor het compliment; als alles een beetje goed uitpakt (vochthuishouding en hygiëne) wil ik wel een bouwbeschrijving geven. :)
Wat dat schimmelvrij houden betreft: ik hoop van wel.. Als ze kadavers en dergelijke laten slingeren wordt het natuurlijk een zooitje. ;)
Maar: 1) mijn ervaring met deze kolonie is dat ze nogal opruimerig zijn en 2) naar de uitgang toe heb ik weinig 'dode hoeken' gecreëerd.
Maar je hebt gelijk: het is ruim bemeten en 'op de groei' gemaakt. Met gips is dat overigens een groter probleem dan met ytong.
Als je goed kijkt zie je overigens dat ik ook gips verwerkt heb voor het aansluiten van de glazen plaat.. 8-)
1 Formica cinerea kolonie, 1 Formica sanguinea kolonie, 1 Messor barbarus kolonie, 1 Tetramorium semilaeve kolonie
GvG

Bericht door GvG »

Ik dacht hetzelfde. Ik ben benieuwd, ook omdat L. umbratus een ondergrondse soort is en dus niet graag aan de oppervlakte komt. Ik heb een L. umbratus nest in de buurt, daar zie ik not werksters boven de grond, ook niet om afval te dumpen. Ik zie ze alleen tijdens bruidsvluchten. Dat betekent natuurlijk niet dat ze hun afval niet bovengronds weggooien, maar ik vermoed dat wel. Dat ze ondergrondse afvalkamers hebben die afgesloten worden als ze vol zijn. Het is puur hypothetisch, ik hierover nog niets kunnen vinden in de literatuur. Ik ben dus benieuwd, maar eerst help ik je hopen dat je binnenkort poppen hebt en dat de kolonie gaat "lopen"! Succes!
MichaelB
Lid

Bericht door MichaelB »

Ik wens je ook succes, Mooi nest gemaakt moet ik ook zeggen.
Ik zou denk ik alleen de eerste kamer in gebruik hebben genomen voorlopig en de rest afgedicht maar das een persoonlijke keuze.

Veel succes!
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
iasimov
Lid

Bericht door iasimov »

Bedankt allemaal voor het opbouwende commentaar! ;)
Elk nieuw ontwerp kan natuurlijk floppen en natuurlijk is het veel te ruim bemeten voor een startkolonie.
Maar met dit ontwerp is het onmogelijk om gefaseerd ruimte te verschaffen. Er zijn echter redenen om er het
beste van te hopen: Naar de uitgang toe versmalt het nest en neemt de verkeersdrukte toe. Ook is het daar
droger; de vochtigste delen (bij het watertrogje) worden als allereerste ingenomen door gyne en broed en van
daar uit wordt het nest verder gevuld.
Wat betreft het onderaardse gedrag van Lasius umbratus ga ik er van uit dat ze voor voedsel sowieso naar de
buitenwereld moeten. Die zal ik vochtig en niet te licht maken (is op dit moment nog een ijsdoosje met een
glasplaat erover).
GvG

Bericht door GvG »

Ik geloof dat de eerste werksters van sociaal parasieten als L. umbratus groter zijn dan bij soorten met onafhankelijke koloniestichting, omdat er al een kolonie aanwezig is en dus zaken als infrastructuur en voedselvoorziening al geregeld zijn. Er is dus niet echt sprake van nanatics bij L. umbratus.
iasimov
Lid

Bericht door iasimov »

Ik dank je voor je 'positive thinking' ;) . Misschien zie ik beren op de weg.. :lol:
Maar ik wacht met smart op de eerste cocon.. :|
Groetjes,
TdB
GvG schreef:Ik geloof dat de eerste werksters van sociaal parasieten als L. umbratus groter zijn dan bij soorten met onafhankelijke koloniestichting, omdat er al een kolonie aanwezig is en dus zaken als infrastructuur en voedselvoorziening al geregeld zijn. Er is dus niet echt sprake van nanatics bij L. umbratus.
GvG

Bericht door GvG »

Ik vraag me nog steeds af of deze larven wel werksters gaan worden: ze zijn forser dan de nigers..
Ik denk niet dat je je daar zorgen om hoeft te maken. Als het mannetjes zouden zijn zouden ze niet zoveel moeite en voedsel investeren in het opvoeden van de larven, en het zou wel héél gek zijn als het gynes worden. In onze schooltuin zit een Lasius umbratus nest (in de schaduw van bomen, geen gras, dus ik ben er vrij zeker van dat het geen L. flavus is) en soms til ik een betonnen stoeprand op om een paar gangen bloot te leggen. Het valt me altijd op hoe groot de werksters zijn in vergelijking met Lasius niger.

Ik denk dat het verpoppen en ontpoppen een groter struikelblok gaat worden. Het is een goed teken dat de werksters er klaar voor zijn. Ik hoop dat de larven meewerken. Daarna is het hopen dat de werksters de poppen ook weer openmaken. Dit was bij de L. fuliginosus van Lvet ook een grote hindernis. Dat is natuurlijk een andere soort, maar ik neem aan dat het wel vergelijkbaar is.
MichaelB
Lid

Bericht door MichaelB »

Ik denk niet dat je je daar zorgen om hoeft te maken.
Ik denk dat het verpoppen en ontpoppen een groter struikelblok gaat worden.
Ben het met GvG eens.
De umbratus is inderdaad wat groter dan de Niger.
En het zal spannend worden of het verpoppen en ontpoppen goed zal gaan.
Ben UITERST benieuwd en hoop dit met foto's en verslagen te kunnen mee maken!

Succes & Keep Us Posted!
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
iasimov
Lid

Bericht door iasimov »

Tot op heden lijkt dat verpoppen nog niet te vorderen, ik denk bij gebrek aan zand.. :(
Ik kan nog geen cocon ontdekken en de ytong-splinters kan ik ook niet meer spotten.
Ik heb begrepen dat naaktpoppen bij gelegenheid voorkomen, hebben die overlevingskans :?:
MichaelB
Lid

Bericht door MichaelB »

Zover ik weet wel.
Ik heb bij formica's wel eens naaktpoppen gehad en ook bij de messor.
Hiervan heb ik nooit dode of lijkjes gezien.
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
GvG

Bericht door GvG »

Ja, bij Lasius niger heb ik ook wel eens naaktpoppen gezien, in een reageerbuisje. Dat werden gewoon gezonde werksters.
ProXi
Lid

Bericht door ProXi »

Ik heb het laatst ook gehad voor het eerst bij mijn Camponotus ligniperda kolonie. Dat ging toen minder goed.
Ze hebben die op een gegeven moment opgegeten.

Ik ben wel erg benieuwd of je straks je eerste werksters krijgt.
Zou wel een mooie beloning zijn.
iasimov
Lid

Bericht door iasimov »

@ProXi Ik popel :!:
Zou het toch weer een barrière kunnen zijn die de gastvrouw (L. niger) opwerpt tov de gast (L. umbratus) :?:
GvG

Bericht door GvG »

Ik heb nu een paar naaktpoppen bij Lasius niger in een gipsnest.
GvG

Bericht door GvG »

Spannend!
iasimov
Lid

Bericht door iasimov »

Het zijn idd naaktpoppen geworden: de larvale donkere ingewandtekening is helemaal verdwenen
en ze zijn licht geelachtig opaak geworden. De ringstructuur van de huid verdwijnt ook en het begint
een beetje in te snoeren rond het midden. :!:
Voorlopig nog steeds twee kleine cocons, er zouden spoedig meer moeten kunnen komen..
De gyne lijkt van de leg en het wachten is op de kleine larfjes uit de eierberg.
iasimov
Lid

Bericht door iasimov »

The keeping of Lasius umbratus and other social-parasites
gevonden: hier wordt melding gemaakt van naaktpoppen die uiteindelijk toch mannetjes worden (van de host-soort)
terwijl de cocons werksters opleveren van de gast (umbratus). Moet wel even vermelden dat 'batspiderfish' was uitgegaan
van een hostpopulatie van werksters en oudere larven en cocons van Lasius alienus waaraan hij een Lasius umbratus gyne
had toegevoegd, beide de Noord-Amerikaanse variant..
In mijn eigen opzet zie ik een variant van de Echternach-processie: 3 stappen voorwaarts en 2 stappen terug. Zo heb ik weer
30 larven en zo vind ik er nog 10 terug :roll: . Het gaat dus tergend langzaam.. :x
In zijn blog gloort wel de hoop dat als de eerste gele mieren eenmaal het broed beheren de zaak in een stroomversnelling komt. :|
ProXi
Lid

Bericht door ProXi »

Mooie foto's. Zou jammer zijn als het mannetjes worden.
GvG

Bericht door GvG »

Dat zijn wel dikke koppen voor mannetjes hoor! Ik blijf er bij, ik denk niet dat het mannetjes worden.

Offtopic: Wordt het geen tijd voor een weddenschapje? :-) Ik zet m'n geld op grote werksters. Over een week.
iasimov
Lid

Bericht door iasimov »

Ha ProXi en GvG,
Fijn van jullie betrokkenheid. :D Ik heb slechte ervaringen met gokken, dus dát ga ik niet doen.. ;)
Ach, verder is het ook maar een spelletje: lukt het of lukt het niet.. ;)
iasimov
Lid

Bericht door iasimov »

Weer even met de loep bekeken; ik denk dat de schade gaat meevallen: op het moment schat
ik dat er twee keer zoveel werksters gaan aankomen dan mannetjes.. 8-)
Offtopic: @GvG wie zou dan de weddenschap winnen? :roll:
GvG

Bericht door GvG »

Offtopic: Als er ácht mannetjes uitkomen geef ik mijn ongelijk meteen toe, en heb jij gewonnen. Maar betekent dit dat je de weddenschap aangaat? :-)
iasimov
Lid

Bericht door iasimov »

Offtopic: Het was meer een theoretische vraagstelling. Maar een weddenschap om de eer ga ik wel aan.. ;)
GvG

Bericht door GvG »

Offtopic: Dat staat! :-D
ProXi
Lid

Bericht door ProXi »

haha goed bezig,
Ik hoop dat het werksters zijn.
Zou wel leuk zijn na al die inspanningen en het wachten.
GvG

Bericht door GvG »

Leuk om weer een update te lezen... Wat duurt het lang! Neemt het aantal poppen wel toe? Sterven ze niet af, of worden ze niet opgegegeten?

Offtopic: Als bioloog wil ik je graag wijzen op het verkeerd gebruik van het woord imago. Een imago is een volwassen insect na de metamorfose. De naaktpoppen die jij hier bedoelt zijn nog bezig met de metamorfose. Derhalve zijn het nog altijd poppen. De aan- of afwezigheid van een cocon veranderd daar in principe niets aan.
iasimov
Lid

Bericht door iasimov »

GvG schreef:Leuk om weer een update te lezen... Wat duurt het lang! Neemt het aantal poppen wel toe? Sterven ze niet af, of worden ze niet opgegegeten?

Offtopic: Als bioloog wil ik je graag wijzen op het verkeerd gebruik van het woord imago. Een imago is een volwassen insect na de metamorfose. De naaktpoppen die jij hier bedoelt zijn nog bezig met de metamorfose. Derhalve zijn het nog altijd poppen. De aan- of afwezigheid van een cocon veranderd daar in principe niets aan.
Wat ik als hoopvol ervaar is het feit dat de ogen beginnen te kleuren: dat betekent immers dat ze rijpen en in de tussentijd dus niet opgegeten zijn. :|
Ik heb niet de indruk dat deze lichting nog afneemt door afsterven of vraat, maar dat is moeilijk te schatten door de geregelde verplaatsing van het broed. Een volgende lichting volgroeide larven komt er nu ook weer aan. 8-)
Offtopic: Je hebt overigens volkomen gelijk: imago staat voor volwassen dier. De verwarring zit in mijn hoofd en komt doordat ik jaren geleden het prismaboekje 'Het leven der mieren' van Albert Raignier heb gelezen. Daarin staat op pag. 55 een afbeelding van de broedstadia met ondertiteling eitjes, larve, nimf en cocon. De term nimf sloeg dan op de naaktpop die het uiterlijk van het volwassen insect droeg. In de tekst gebruikt hij die term echter niet meer. Het blijkt dat in het Frans de term nymphe wordt gebezigd voor precies dit popstadium waar de pop op het volwassen insect lijkt en Raignier heeft (als Belg) wellicht de franse betekenis voor het woord nimf gebezigd bij deze afbeelding. Doordat ik het woord in de tekst nooit heb teruggevonden en me ook vaag bewust was van het feit dat bij (Nederlandse) biologen de term nimf voorbehouden is voor de hemimetabolen, ben ik gaan denken dat hij het woord 'imago' had geïntroduceerd voor dit specifieke stadium. Daar was ik dus volkomen abuis. Ik bedoelde dus de biologische term 'nimf' in de Franse betekenis.. :oops:
GvG

Bericht door GvG »

Offtopic: Klopt, in de biologie wordt het woord nimf alleen gebruikt voor insecten met een onvolledige metamorfose, deze kennen geen larven. Voor zover ik weet kan het woord nimf helemaal niet gebruikt worden bij mieren, ook niet in het Frans. Ik zie het echter wel vaker gebeuren.

Het woord cocon is hier overigens ook verkeerd gebruikt. Een cocon is namelijk geen broedstadium, maar een beschermlaag die een pop (wel een stadium) kan hebben, maar zoals je weet soms ook afwezig is.

Er is dus geen apart woord voor het stadium dat jij bedoeld. Je zal het met 'pop' moeten stellen. :) Naaktpop mag natuurlijk wel, ik weet trouwens niet of daar een wetenschappelijke benaming voor is. Die ga ik opzoeken.
Plaats reactie