Eigeel Lasius flavus

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
OreaCabal
Lid

Eigeel Lasius flavus

Bericht door OreaCabal »

Hallo allemaal,

Al een tijdje heb ik een opgegraven Lasius flavus kolonie. En ben ik een beetje aan het experimenteren met het voeden. Ik gaf ze net eigeel en dat bleek dat ze dat erg lekker vonden en het massaal opaten.

Nu is mijn vraag, is dit een kleine eiwit vervangende voeding voor ze, of bevat eigeel geen eiwitten.

Verder heb ik het ook geprobeerd het te voeden met eiwit en dat Jelly proteïne spul in z'n kuipje. Dit echter nemen ze niet aan, net als fruitvliegjes en muggetjes.

Ik kijk uit naar jullie reactie.

grt, Valentin

EDIT:

Ik vroeg mij ook af of het niet kwaad kon, en of het niet erg is om dit als soort dieet te geven eens in de 2 weken?
Manimaner
Lid

Re: Eigeel Lasius flavus

Bericht door Manimaner »

Hey,

Eigeel bevat wel degelijk eiwitten, maar ik weet niet of de mieren in staat zijn om deze af te breken en dus of het als vervangende voeding kan dienen. Of het echt kwaad kan? dat lijkt me niet. Waar leven ze tot nu toe dan van als ze niets aannemen? Alleen suikerwater of geef je ook honingdauwsurrogaat?
OreaCabal
Lid

Bericht door OreaCabal »

Hey,

Ik gaf ze toen alleen suikerwater.

Ze hebben ook een groot stuk gras gekregen van hun vorige locatie, dit omdat de kolonie snel uit het gazon moest, omdat het vernieuwt en om-geploeterd werd.
Ik hoopte dat ze in dat gazon deel al wat wortelluisjes hadden, maar dat weet ik niet zeker.

Honingdauwsurrogaat was ik wel van plan, maar ik heb niet z'n grote vriezer waar ik de voorraad kan opslaan. (Zo ver ik had begrepen krijg je best wel wat voorraad na het volgen van de recept die op het forum staat.)
tempant
Lid

Bericht door tempant »

Op het Frans(talige) forum waar ik het eerder al eens over had wordt aan suikerwater vaak wat eigeel en melk toegevoegd. Zelf heb ik eens een druppeltje eigeel aan mijn kolonies aangeboden, maar ik had niet de indruk dat mijn soorten er erg enthousiast over waren. Droogt ook erg snel op...
Lasius niger • Lasius flavus • Lasius umbratus • Myrmica rubra
OreaCabal
Lid

Bericht door OreaCabal »

Oh dat ga ik eens proberen, wie weet.

Super bedankt voor de tip.
Plaats reactie