Lasius flavus (Kegge)
Lasius flavus (Kegge)
Plaats je vragen, opmerkingen, suggesties et cetera over mijn Lasius flavus kolonie in dit topic.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
-
- Lid
Re: Lasius flavus (Kegge)
Leuk! Ik verheug me erop om deze kolonie te zien opgroeien!
Het feit dat je geen nesten vind betekend niet dat ze er niet zijn. De werksters komen nauwelijks boven de grond en de nesten zitten vaak onder het gras. Het lijkt me stug als er bij jou in de buurt geen nesten zijn. Ik zou toch nog maar eens zoeken dit jaar, misschien dat je wel enkele gynes vind!
Mierenboerderij is over het algemeen toch redelijk duur.
Momenteel betaal je voor een Lasius niger kolonie met 20 werksters 15 euro. Je hoeft de gyne maar van de straat te rapen tijdens de bruidsvluchten, haar in een reageerbuisje te stoppen en haar met rust te laten en je hebt al een mooie eerste generatie. Dit kunnen ook al 20 werksters zijn. Een beetje suikerwater en af en toe een fruitvliegje en ze groeien als kool. Weinig moeite dus. Dan is 15 euro alsnog best duur!
Lasius flavus is ook zeer algemeen tijdens bruidsvluchten. Met wat rust kun je bij deze soort ook een mooie eerste generatie krijgen van 2-8 werksters. Een beetje suikerwater, wat fruitvliegjes en wat meer geduld en ook deze groeien makkelijk uit tot een 10-tal. 10 euro is toch aan de dure kant voor een dergelijke kolonie.
Voor een Camponotus barbaricus gyne met 2 werksters betaal je 30 euro. Ook dat is erg duur!
Natuurlijk is het webshop die toch wat winst moet maken en daarbij ook btw moet afdragen, maar ik vergelijk het met zelf vangen of hier op het forum kopen. Dan is het natuurlijk wel duur. In vergelijking met andere webshops is de L.flavus kolonie niet duur, maar veel andere dingen wel.
Het feit dat je geen nesten vind betekend niet dat ze er niet zijn. De werksters komen nauwelijks boven de grond en de nesten zitten vaak onder het gras. Het lijkt me stug als er bij jou in de buurt geen nesten zijn. Ik zou toch nog maar eens zoeken dit jaar, misschien dat je wel enkele gynes vind!
Momenteel betaal je voor een Lasius niger kolonie met 20 werksters 15 euro. Je hoeft de gyne maar van de straat te rapen tijdens de bruidsvluchten, haar in een reageerbuisje te stoppen en haar met rust te laten en je hebt al een mooie eerste generatie. Dit kunnen ook al 20 werksters zijn. Een beetje suikerwater en af en toe een fruitvliegje en ze groeien als kool. Weinig moeite dus. Dan is 15 euro alsnog best duur!
Lasius flavus is ook zeer algemeen tijdens bruidsvluchten. Met wat rust kun je bij deze soort ook een mooie eerste generatie krijgen van 2-8 werksters. Een beetje suikerwater, wat fruitvliegjes en wat meer geduld en ook deze groeien makkelijk uit tot een 10-tal. 10 euro is toch aan de dure kant voor een dergelijke kolonie.
Voor een Camponotus barbaricus gyne met 2 werksters betaal je 30 euro. Ook dat is erg duur!
Natuurlijk is het webshop die toch wat winst moet maken en daarbij ook btw moet afdragen, maar ik vergelijk het met zelf vangen of hier op het forum kopen. Dan is het natuurlijk wel duur. In vergelijking met andere webshops is de L.flavus kolonie niet duur, maar veel andere dingen wel.
"Duur" is een relatief begrip. Ik vind het niet duur (een pizza thuis laten bezorgen kost meer en geniet je hooguit een half uur van). Jij mag het vanzelfsprekend wel duur vinden.Manimaner schreef:Leuk! Ik verheug me erop om deze kolonie te zien opgroeien!
Ik besef dat er ongetwijfeld flavus nesten zijn. Ik heb er alleen nog geen gevonden, wilde deze soort niet missen in de "collectie" en heb haar daarom aan het begin van het seizoen aangeschaft zodat ze lekker groeien dit mierenjaar. Daar ga ik natuurlijk verslag van doen.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
-
- Lid
Heel veel succes ermee! Ik volg het op de voetKegge schreef: Ik besef dat er ongetwijfeld flavus nesten zijn. Ik heb er alleen nog geen gevonden, wilde deze soort niet missen in de "collectie" en heb haar daarom aan het begin van het seizoen aangeschaft zodat ze lekker groeien dit mierenjaar. Daar ga ik natuurlijk verslag van doen.

Natuurlijk heb je daarmee een punt, maar ik bedoel met duur in dit geval duur voor de eigenlijke waarde van het product en niet duur in het algemeen. Een pizza laten bezorgen is ook duur tov een andere maaltijd die je kookt of een pizza die je in de winkel koopt. In zijn algemeenheid is een tientje natuurlijk niet veel.Kegge schreef:"Duur" is een relatief begrip. Ik vind het niet duur (een pizza thuis laten bezorgen kost meer en geniet je hooguit een half uur van). Jij mag het vanzelfsprekend wel duur vinden.
Het maakt ook verder niet uit. Als je het ervoor over hebt dan is het toch prima!
Hier bij mij onder tegels die op het zuiden ligt, zit een gigantisch nest zeker wel 6 tegels breed en lang (30x30 tegels) wat alleen wat ik ermee moet. Ik zal ze verlopig lekker laten zitten
Ik denk dat je beter kan wachten tot er circa 25 werksters zijn en ze dan een buitenwereld geven. Als de kolonie groot genoeg is gaan ze vanzelf de buiten wereld verkennen.
Ik moet zegen Manimaner heeft hier wel gelijk inManimaner schreef:Het feit dat je geen nesten vind betekend niet dat ze er niet zijn. De werksters komen nauwelijks boven de grond en de nesten zitten vaak onder het gras. Het lijkt me stug als er bij jou in de buurt geen nesten zijn. Ik zou toch nog maar eens zoeken dit jaar, misschien dat je wel enkele gynes vind!

Alhoewel ik precies hetzelfde doe. Ik wilde namelijk een Tetramorium caespitum kolonie en deze heb ik besteld, maar bij ons in en om de tuin zijn ruim 20 nesten van deze soort

Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
De flavius hou ik hetzelfde als niger. Dus met een rietje en een buitenwereld. Flavius is een stuk rustiger vergeleken met de niger, je ziet z eminde rin de buitenwereld, maar ze komen er wel degelijk.
-
Ik denk dat wat je nu doet prima is. Als de kolonie wat groter is word het voeden zo misschien een probleem, dan kan je een buitenverblijf aansluiten. Als ze honger hebben komen ze vanzelf wel naar buiten, leg het eten gewoon dicht bij het nest. En als ze niet eten kan je altijd nog besluiten om het in het nest te leggen.
Zo niet verbeter me.
Zo niet verbeter me.
-
- Lid
Voeden word niet zo snel een probleem. Ik voer mijn kolonie nog steeds in het buisje. Het gaat om 60+ werksters. Het is overigens wel een grotere buis. Ik denk dat je ze op jou manier, dus door het koppelen van een ander reageerbuisje als buitenwereld, ook heel makkelijk kunt voeren als de kolonie iets groter is.
Ik heb inmiddels een tweede buisje gekoppeld. De leefruimte in het nest werd te veel verstoord als ik eten wilde geven. Ze zitten namelijk niet in een lange buis zoals jij gebruikt. En ik zie zojuist dat er een fruitvlieg vanuit de buitenwereld het nest in is gesleept. Dus dat is goed nieuws.Manimaner schreef:Voeden word niet zo snel een probleem. Ik voer mijn kolonie nog steeds in het buisje. Het gaat om 60+ werksters. Het is overigens wel een grotere buis. Ik denk dat je ze op jou manier, dus door het koppelen van een ander reageerbuisje als buitenwereld, ook heel makkelijk kunt voeren als de kolonie iets groter is.
-
- Lid
Dat is toch zeker mooi!
Hoeveel eten ze nu dan?
Hoeveel eten ze nu dan?
1 a 2 fruitvliegen per dag.Manimaner schreef:Dat is toch zeker mooi!
Hoeveel eten ze nu dan?
Ik dacht toch echt dat Lasius niger coconnen heeft in plaats van naaktpoppen
. Verder kun je zien of het een lasius flavus queen is door te kijken naar haar poten. Als deze wat geler zijn dan weet je dat het om Lasius flavus gaat.

1x Lasius niger - 400 werksters
2x Myrmica rubra - 1 Gyne - 40 werksters
1x Messor barbarus - 80 werksters
3x Formica fusca -(2 gynes/10 werksters)-(2x 1 gyne + 5 werksters)
1x Formica sanguinea - 10 slaven - 10 werksters
1x Tetramorium sp. - 100 werkster
-
- Lid
Lasius flavus heeft normaal gesproken ook coconnen. Iedere Lasius sp heeft coconnen. (denk ik)
Het komt echter wel vaker voor dat er naaktpoppen ontstaan. Je ziet in gevangenschap ook wel vaker dat de werksters een stukje wat of een wat zand op de larfjes leggen. Vandaaruit kunnen de larfjes een cocon spinnen. Als dat niet gebeurt dan zullen de larfjes gewoon verpoppen, maar dan zonder cocon.
Het verschil tussen Lasius flavus en Lasius niger is niet altijd even duidelijk. Het zal je niet altijd opvallen, zeker wanneer je je mieren veel rust geeft en weinig naar de gyne kijkt. Als je de buik van de gyne bekijkt dan zal het wel een stuk duidelijker worden. Die is vaak namelijk erg geel.
Het komt echter wel vaker voor dat er naaktpoppen ontstaan. Je ziet in gevangenschap ook wel vaker dat de werksters een stukje wat of een wat zand op de larfjes leggen. Vandaaruit kunnen de larfjes een cocon spinnen. Als dat niet gebeurt dan zullen de larfjes gewoon verpoppen, maar dan zonder cocon.
Het verschil tussen Lasius flavus en Lasius niger is niet altijd even duidelijk. Het zal je niet altijd opvallen, zeker wanneer je je mieren veel rust geeft en weinig naar de gyne kijkt. Als je de buik van de gyne bekijkt dan zal het wel een stuk duidelijker worden. Die is vaak namelijk erg geel.
Soms hebben Lasius niger en lasius flavus naaktpoppen. Dat heb ik bij mijn eigen kolonies waargenomen.Antfarmer schreef:Ik dacht toch echt dat Lasius niger coconnen heeft in plaats van naaktpoppen. Verder kun je zien of het een lasius flavus queen is door te kijken naar haar poten. Als deze wat geler zijn dan weet je dat het om Lasius flavus gaat.
Ik laat de gynes zo veel mogelijk met rust dus beschijn ze niet met een lamp, en ze staan op een "donkere" plek zonder direct zonlicht. Kleine details zijn daardoor moeilijk te zien.
Grappig, mijn lasius flavus kolonie heeft nog nooit een naaktpop van een werkster gehad. De mannetjes lijken zelden uit een cocon te komen.
-
Hoe groot is jouw kolonie nu, Hertcerf?
Zo'n 800-1200 werksters. Vorig jaar had ik voor het eerst mannetjes, lijken er dit jaar maar een paar van te komen.
-
- Lid
wow, vet!
Cool!Hertcerf schreef:Zo'n 800-1200 werksters. Vorig jaar had ik voor het eerst mannetjes, lijken er dit jaar maar een paar van te komen.
Zit veel liefde en geduld in 

Sorry hoor dat ik dit vraag maar nu word ik echt heel benieuwd. Zou je een keer een foto kunnen laten zien van z'n grote kolonie. Ik wil echt al heel lang weten hoe dat dan eruitziet
.

Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Daar maak ik zo wel even een topic voor open, kwaliteit is echter -nogsteeds- erg laag.
Edit: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 189#p63189
Edit: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 189#p63189
Weer wat geleerd! 

1x Lasius niger - 400 werksters
Dat is het mooie van deze hobby. Elke dag levert weer iets nieuws op wat we (ik) nog niet wisten, dat is mijn ervaring in elk geval.Antfarmer schreef:Weer wat geleerd!
Pff wat lijken de Lasius niger en Lasius flavus gynes veel op elkaar! Gisteren 6gynes gevangen laten we hopen dat er toch een Flavus tussen zit dan
!

Met vriendelijke groet,
RJ
1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
RJ
1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
-
- Lid
Als je ze naast elkaar houdt dan zul je het verschil wel zien. Kijk vooral eens naar de buik. Die is een stuk geler.