Maandag moet ik nogal onverzien tien dagen weg.
Wat te doen met de miertjes. Ik kan ze niet voeren. De kolonie bestaat tegenwoordig uit een 22tal miertjes
Is het voldoende als ik ze voorzie van vers water en ze zo een watervoorziening geef voor vogels met onderin een watje doordrenkt van zeer veel suiker bevattende suikerwater? Ik zou dan gewoon water in het reservaat doen zodat het watje met suikerwater altijd vochtig blijft. Of kan ik beter heel het reservoir vullen met suikerwater en dan achteraf goed uitkuisen en terug gebruiken als gewoon water reservoir?
Kan ook een tweede reservoir kopen als dat beter is.
10 dagen weg
Re: 10 dagen weg
Het suikerwater zal sowieso heel snel beschimmelen, dus dat kan je zeker niet doen.
Als er niemand voor de miertjes kan zorgen, kan je ze het best in de koelkast bewaren tot je terug bent.
Als er niemand voor de miertjes kan zorgen, kan je ze het best in de koelkast bewaren tot je terug bent.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Waarom zou het suikerwatje in open lucht snel beschimmelen. Tot zover heb ik daar nog nooit problemen mee gehad. Ik laat vaak een watje enkele dagen liggen en doe er dan dagelijks enkel druppels water op. Toe gegeven heb dit nog nooit voor tien dagen gedaan.
Suikerwater dat constant nat blijft, zal bij kamertemperatuur steeds heel snel beschimmelen (na 2-3 dagen). Suiker is ook voor schimmels heel aantrekkelijk.
Als het water opdroogt vormt het suiker kristallen en hebben schimmels er natuurlijk niks aan; maar zoals ik het lees zal het watje nat blijven...
Als het water opdroogt vormt het suiker kristallen en hebben schimmels er natuurlijk niks aan; maar zoals ik het lees zal het watje nat blijven...
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Ik dacht dat ze gewoon goed voeden voor dat je weg gaat en zodra je weg gaat ze voldoende water geven ze het wel iets van 3 weken vol houden zonder eten.
Met een beetje geluk valt er een spinnetje of zo in en kunnen ze die opeten.
Met een beetje geluk valt er een spinnetje of zo in en kunnen ze die opeten.

alles wat gratis is aannemen..........je kan het altijd nog weg gooien
(Geslaagd voor examen 2009!)
(Geslaagd voor examen 2009!)
- XToF
- Teamlid
- Contacteer:
Als suikerwater niet behandeld is met een conserveermiddel, zullen gisten de suikers op kamertemperatuur snel gaan omzetten in metabolieten zoals ethanol (alchohol). 10 dagen zonder voedsel is zeker overbrugbaar. 10 dagen zonder zuiver water is een andere zaak. Voorzie een plaats waar de mieren gedurende die 10 dagen kunnen drinken. Een voorbeeld is een proefbuisje 2/3de gevuld met water en afgesloten met een prop watten in de buitenwereld.
Ze hebben een proefbuis met watje en water wat ook kan dienen voor uitbreiding van hun nest als ze willen en een waterreservoir voor vogels, aan water geen gebrek.
Echt vreemd van dat suikerwater heb dat echt al ieder keer 3/4 dagen gebruikt.
In ieder geval is 10 dagen niet echt een probleem blijkt het.
Zal ze de komende dagen gewoon goed doorvoeden.
Echt vreemd van dat suikerwater heb dat echt al ieder keer 3/4 dagen gebruikt.
In ieder geval is 10 dagen niet echt een probleem blijkt het.
Zal ze de komende dagen gewoon goed doorvoeden.