mijnstreekoost

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
mijnstreekoost
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 maart 2008

mijnstreekoost

Bericht door mijnstreekoost »

Naam; Patrick
Leeftijd; 32 jaar
woonplaats; heerlen
beroep; heftrucker
hobbies; muziek, concerten, drinken van belachelijke hoeveelheden bier, medal of honor PS2, me vriendin en natuurlijk me 2 kolonies mieren.

mieren; Formica Fusca, +/- 350 werksters en 1 koningin
Formica Polyctena, +/- 500 werksters en 4 koninginnen
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: mijnstreekoost

Bericht door Floris »

Hallo Patrick, welkom :)
Je bent op de hoogte van het feit dat het niet helemaal legaal om Formica polyctena te houden? In Nederland is het een beschermde soort.
Verder is het natuurlijk hardverwarmend om te zien dat je je vriendin voor je mieren plaats (maar niet voor het drinken van bier) :p

Ik hoop je veel terug te zien op dit forum. Heb je foto's van je koloniën?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: mijnstreekoost

Bericht door XToF »

:lol: Toen ik las: drinken van belachelijke hoeveelheden bier in de post van mijnstreekoost was er iets dat mij spontaan deed doen lachen, maar toen ik de post van Floris doornam moest ik er helemaal aan.:lol:

Welkom Patrick :D
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: mijnstreekoost

Bericht door Harm »

Welkom! Ben toch wel een klein beetje benieuwd naar je Rode bosmieren nest :ugeek: Ook al mag het niet ;)
When in doubt, C4
mijnstreekoost
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 maart 2008

Re: mijnstreekoost

Bericht door mijnstreekoost »

Hela!
Het is helemaal duidelijk dat het houden van een soort als Formica Polyctena verboden is in Nederland, maar toen ik nu bijna 3 jaar geleden de kans had om een kolonie te kopen uit Polen kon ik het niet laten.

Mijn eerste kolonie F.Polyctena stierf na bijna 1 jaar om onduidelijke reden en direct daarna kreeg ik bericht uit Polen of ik een nieuwe kolonie wilde. Omdat ik dit toch verschrikkelijk mooie mieren vind hapte ik weer toe. Deze kolonie heb ik nu dus 2 jaar en ze doet het nog altijd goed.
Ik heb ze zitten in 4 aaneengesloten bakken van antstore van 30x20x20cm en daaraan een zelfgemaakt formicarium van 100x75x4cm. In één bak hebben ze direct een soort van heuveltje gebouwd tot aan de deksel en daar zitten ook de 4 koninginnen die de kolonie rijk is. Boven deze bak heb ik een warmtelamp met UV licht hangen en zie de koninginnen vaker zonnen tussen de werksters nu ze weer wakker zijn na hun winterrust. Ook de eerste eibundeltjes worden meegenomen in het "zonlicht".

Ik heb nog een "ouderwets" fototoestel maar zal zodra er wat fotos ontwikkkeld zijn ze plaatsen...

P.
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: mijnstreekoost

Bericht door Harm »

Super gaaf! Ben zeer benieuwd naar de foto`s!
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: mijnstreekoost

Bericht door Mika »

Welkom op het forum Patrick!!

Dat zonnen doen mijn F sanguinea's ook. En eitjes halen ze ook naar boven. In België zijn die in elk geval niet beschermd, In Nederland weet ik het niet.

Vorig jaar had mijn kolonie honderden jonge gynes opgekweekt, die ik niet allemaal heb kunnen verwijderen. Die zonnen nu dus mee, worden ook gevoed, en zullen dus ook eitjes leggen.

Positief: er zullen dit jaar meer mannetjes zijn dan vorig jaar (toen 1). Mogelijkerwijze ook bevruchtingen dan, en misschien ook kolonies af te splitsen...

Negatief: Mogelijkerwijze zullen werksters als reactie op vele onbevruchte eitjes koninginnen afslachten. Ik hoop dat ze de goede laten leven. Er heeft zeker 1 koningin van de 2 de winterslaap overleefd, maar er zijn nogal wat doden gevallen in de onderste etages, ik weet niet of ik nu nog steeds 2 volwaardige gynes heb.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Siafu
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 juli 2007
Locatie: Maastricht (NL)
Gender:
Leeftijd: 42

Re: mijnstreekoost

Bericht door Siafu »

welkom..
grappig eindelijk nog iemand uit Limburg hiero...
-no colonies yet-
Formicidae anatomy & taxonomy + common names
-
An eye for an eye ... will makes us all blind (Ghandi)
Plaats reactie