[Winterslaap] Camponotus Ligniperda
[Winterslaap] Camponotus Ligniperda
Hallo,
Ik heb een vraagje over mijn Camponotus Ligniperda mieren.
Ze willen namelijk maar niet in winterslaap gaan.
Al een lange tijd staan ze in een koude omgeving en ze zijn niet actief meer al een geruime tijd,
maar ze bewegen nog steeds heel heel heel sloom. Alleen de koningin niet.
Hoort dit zo? of slapen ze nog steeds niet?
Want ze horen toch allemaal niet te bewegen, net als Lasius flavus en Lasius niger.
Groeten
ProXi
Ik heb een vraagje over mijn Camponotus Ligniperda mieren.
Ze willen namelijk maar niet in winterslaap gaan.
Al een lange tijd staan ze in een koude omgeving en ze zijn niet actief meer al een geruime tijd,
maar ze bewegen nog steeds heel heel heel sloom. Alleen de koningin niet.
Hoort dit zo? of slapen ze nog steeds niet?
Want ze horen toch allemaal niet te bewegen, net als Lasius flavus en Lasius niger.
Groeten
ProXi
- XToF
- Teamlid
- Contacteer:
Re: [Winterslaap] Camponotus ligniperda
Heeft de kolonie nog broed? Zo ja, ontwikkelt het broed zich nog of is er een ontwikkelingsstop op te merken?
Camponotus ligniperda is een soort met een endogeen ritme. De larven, werksters en de koningin zullen op een 'interne klok' beslissen of ze een diapause beginnen of niet. Daarnaast heb je nog de winterslaap. De winterslaap dient om de koude winters te overleven. Voor de noordelijke soorten zoals C. ligniperda is dit noodzakelijk. Met de koude temperaturen synchronizeren de mieren tevens hun 'interne klok'. Zonder de 'cool reactivation' gaat de gezondheid van de koningin en de kolonie sterk achteruit.
En om nu terug te komen op je vraag. Ik denk niet dat jij je zorgen hoeft te maken. Zoals ik al eerder zei is de winterslaap bedoelt om de koude winters te overleven. Ze hoeven niet daadwerkelijk, zoals Lasius niger, niet of nauwelijks te bewegen. Zolang ze koel gehouden worden en ze goed gegeten hebben voor de winterslaap is er niks aan de hand.
Dit is trouwens wat ik denk, ik weet niet zeker of dit klopt. Ik probeer de situatie te beoordelen aan de hand van de recentelijk gelezen artikelen.
En om nu terug te komen op je vraag. Ik denk niet dat jij je zorgen hoeft te maken. Zoals ik al eerder zei is de winterslaap bedoelt om de koude winters te overleven. Ze hoeven niet daadwerkelijk, zoals Lasius niger, niet of nauwelijks te bewegen. Zolang ze koel gehouden worden en ze goed gegeten hebben voor de winterslaap is er niks aan de hand.
Dit is trouwens wat ik denk, ik weet niet zeker of dit klopt. Ik probeer de situatie te beoordelen aan de hand van de recentelijk gelezen artikelen.
@ XToF
Nee het broed ontwikkelt zich al geruime tijd niet meer.
Het is ook helaas erg weinig broed.
De kolonie doet het niet zo heel erg goed tot nu toe.
@Unexisted
Oke ik hoop dat je gelijk heb.
Ik maak me erg namelijk wel lichtelijk zorgen over aangezien de kolonie tot nu toe niet heel erg goed gaat
en er soms rare dingen gebeuren.
Nee het broed ontwikkelt zich al geruime tijd niet meer.
Het is ook helaas erg weinig broed.
De kolonie doet het niet zo heel erg goed tot nu toe.
@Unexisted
Oke ik hoop dat je gelijk heb.
Ik maak me erg namelijk wel lichtelijk zorgen over aangezien de kolonie tot nu toe niet heel erg goed gaat
en er soms rare dingen gebeuren.
- XToF
- Teamlid
- Contacteer:
Als het broed zich al geruime tijd niet meer ontwikkelt, mag je er vanuit gaan dat de kolonie zich nu in winterslaap bevindt, ondanks de activiteit van de werksters.
De koningin is nu ook actief geworden
Die heeft of heel kort of niet geslapen.
Niet zo heel blij mee. Iemand nog tips?
Die heeft of heel kort of niet geslapen.
Niet zo heel blij mee. Iemand nog tips?
Re: [Winterslaap] Camponotus Ligniperda
Iemand? :p
Actief is actief.
Zelf zou ik ze gewoon laten zoals ze zijn. Maar ik kan het niet onderbouwen.
Zelf zou ik ze gewoon laten zoals ze zijn. Maar ik kan het niet onderbouwen.
Ik zou ze gewoon verwarmen en op een graad of 20 zetten!