19-8-2010
Sinds mijn laatste bericht is er veel gebeurt.
Ten eerste is het aantal 'gevleugelde mieren'(iemand een betere term?), van twee naar zeven/acht, waarvan een een gyne is.
Heb ik ze ieders een halve oorworm gegeven. De kleine kolonie had de kop(met een stukje borst) mee naar binnen gesleept, maar de poten laten liggen

.Ook nemen ze ook alle vliegen aan die ik ze gevoerd heb, deze haalden ze niet naar binnen, maar gingen er in de buitenwereld van te eten.
Ook is een van de prinsjes eindelijk opgehouden met het rondlopen in de buitenwereld! Ik werd er gek van.
Ook heb ik eergisteren reageerbuisjes van school meegenomen, in de vakantie

! Ik heb er meteen eentje met een waterreservoir gevuld en afgedekt in de buitenwereld gelegd. maar toen ze na een paar uur niet uit het openliggende buisje kwamen heb ik het reageerbuisje vast gekoppeld aan de buitenwereld en het geïmproviseerde buisje leeg geklopt in de buitenwereld.hierna het buisje uit elkaar gehaald en het oude 'woongebied' in de buitenwereld gelegd zodat ze de laatste eitjes eruit konden halen. Daarnaast heb ik gisteren de kamers van het ytong nest via de boveningang proberen te scheiden door het tussenstuk op te vullen met watten. Hierna heb ik dit nest verduisterd en het aluminium van het buisje gehaald. Toen ze 's avonds nog allemaal in het buisje zaten heb ik het toch maar afgedekt.
Vanochtend begon ik een beetje te twijfelen wat ik met de grote kolonie moest doen. Toen ik zag dat er rond de bovenrand van het ytong een laagje wit pluizig spul zat heb ik deze eruit gehaald en voor het raam gezet. Ik weet niet wat het was, ik vermoed schimmel of uitgepluisde watten, al weet ik niet of zeer licht vochtige watten zo fijn pluizen. Ik wilde deze kolonie sowieso in een glazen rechte reageerbuis hebben, omdat ik deze fijner vind om aluminium folie om te doen en ze naar mijn idee beter doorkijken. Daarnaast zat ik te denken om de kolonies weer te herenigen. Ik had ze open in het aquarium gelegd en er een afgedekt recht buisje bij gedaan. Toen ik vroeg deze middag terug kwam, zag ik dat ze alweer niet verplaats waren, dus schudde ik het buisje leeg in de buitenwereld en legde het buisje er bij zodat ze de eitjes eruit konden halen. Binnen een kwartier

Zaten ze er bijna allemaal weer in. Dus deed ik dit nog een keer, maar deze keer wilde ik wachten met het oude nest terug leggen. Dit had tot gevolg dat ze er alles aan deden, waardoor ik merkte dat ze via de kitranden over de talk heen konden! dit wist ik (tijdelijk) te verhelpen door de talk daar te vervangen en de mieren die het toch probeerde met een stokje weg te halen. Toen ik zag dat de talk werkte, besloot ik om de kolonies toch samen te voegen, omdat het eigenlijk niet uitmaakt of ik 6000 mieren in een kolonie krijg of in twee. Dan lijkt een mij toch makkelijker omdat je maar in een bak hoeft te voeren. Aangezien er nog chaos heerste pikte ik een mier eruit en deed die bij de kleine kolonie. Deze liep het nest in en begon druk met alle mieren te communiceren, maar alle andere mieren bleven rustig. Hierna heb ik een wat donkerdere(oudere) werkster bij gedaan en een redelijk lichte, die waarschijnlijk de splitsing niet heeft mee gemaakt, om te testen of ze allebei geaccepteerd werden en dat werden ze. Hierna wachtte ik tot de grootte kolonie bijna geheel in het buisje zat, waarna ik het buisje met de kleine kolonie los koppelde en er een zelfgemaakt tussenstuk tussen zette waar ik de tweede reageerbuis aan kon koppelen. Omdat de kolonie aan een reageerbuis in principe genoeg heeft heb ik meteen getest hoe erg ze rood licht opmerken en heb een van de buisjes met rood folie bedekt. Hier geef ik later de resultaten van.

de best foto's van het nest

de buitenwereld, rechts zie je een pop van ??? liggen met daaronder een paar mieren die door de verplaatsing naar buiten zijn gegaan en het oude nest opgemerkt hebben.