Hallo, ik ging vanavond even in de buurt wat stenen op tillen. En bij een steen zat een heel myrmica rubra nest. Ik heb 1 gyne kunnen vangen, mijn vraag is dus ook: is het erg dat ik 1 gyne heb?
Als er bruidsvluchten zijn en je ziet een Myrmica sp. koningin rondlopen, kan je altijd proberen ze te introduceren. Indien het over dezelfde soort gaat, zal de gyne wellicht door een werkster naar het nest worden gedragen. Indien het een andere soort is, zal de gyne worden aangevallen.
Maar even voor de duidelijkheid mijn gyne leeft nog steeds. En moet ik een gyne er bij of hoeft dat niet perse? (ik kan nog wel een 200 stuks mieren van het nest onder de halen en in het nest bij mij thuis plaatsen).
Ik weer helemaal blij. Ik ging weer even kijken onder die steen en vond nog een gyne . Maar nu nog een vraag: waarom gaan ze in de buitenwereld hun nest maken( onder eikeldopjes) en niet in hun reageerbuisje?
Ik had hem al verduisterd, maar ik heb een extra buisje er bij aan gemaakt en daar gaan ze wel in. Het lijkt wel alsof het andere buisje stinkt ofzo . Weet iemand hier iets over? En met 2 gynes kan mijn kolonie ook vrolijk verder groeien toch?
Ik denk door pritbuddy wel want had vandaag mijn eerste ontsnapping, ze hadden door kit heen gebeten, weet niet meer precies welke, het gaat uiteraard wel om myrmica rubra.
Nog even een vraagje: welke soorten mieren worden allemaal fysogastrisch?
: Wanneer worden ze fysogastrisch?
: En word alleen de gyne fysogastrisch of ook de werksters? ( bij mijn myrmica rubra lijken sommige wel fysogastrisch als ze suikerwater hebben gedronken )
Geen idee welke soorten allemaal fysogastrisch worden.
Ze worden fysogastrisch als ze een vloeistof opgedronken hebben, bijv. suikerwater. Dit geven ze vaak aan elkaar door( ben het woord eroor even kwijt, trophalaxis ofzoiets).
Voor zover ik weet worden alle mier soorten fysogastrisch, op voorwaarde dat er genoeg voedsel voor handen is.
Fysogastrisch wil namelijk gewoon zeggen dat het achterlijf opzwelt/uitzet omdat er meer voedsel in zit.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Formicinae hebben duidelijkere fysogastrie dan Myrmicinae. Bij het volgende filmpje kan je zien dat het abdomen van de M.rubra werkster langer wordt naarmate ze meer drinkt.