De grote cocons zijn geslachtsdieren en heb je niet veel aan. De kleine cocons kan je inderdaad gebruiken om mee te boosten. Persoonlijk ben ik daar geen fan van, overigens. Boosten zorgt voor een onnatuurlijke groei van de kolonie, bovendien riskeer je parasieten in je kolonie te brengen.
Er zijn 3 verschillende groottes te zien op jouw foto. De grote zijn zonder twijfel koninginnen, de middelste categorie zijn wellicht mannetjes en de allerkleinste waarschijnlijk werksters. Deze tijd van het jaar heb je niet al te veel zekerheid of cocons van L. niger al da niet geslachtsdieren of werksters zijn.
Ik zal nu nog niet beginnen met boosten dit heb ik ook gedaan met mijn kolonie en ik heb er eigenlijk wel lichtelijk spijt van. Als je echt een keer wil gaan boosten kun je dit ook gewoon doen door met de bruidsvluchten een aantal gynes te gaan vangen en dan te boosten met 10 a 20 poppen. Als je nu gaat boosten zul je ook echt de grote verschillen zien in grote dus als je dat zou willen zien kun je met 1 a 2 poppen boosten, persoonlijk zou ik nu na mijn ervaring er mee zelf niet meer gaan boosten. Hoogstens als ik een keer een experimentje wil doen.
Dankjewel voor de snelle reacties en informatie
Was het eigenlijk niet van plan om te boosten, maar doordat ik op deze kolonie stuitte, vond ik het wel de moeite waard om te vragen.