kolhek schreef:Hier een paar vraagjes die ik nog heb en ik kon ze ook niet zo snel terug vinden op het forum zelf... Omdat ze zo van onderwerp verschillen heb ik ze maar hier neer gezet
- Moet er constant of deels een lamp op de buitenwereld gericht staan, of voldoet het daglicht ook?
- Ik heb soms geen tijd of ben te lui om honingdauwsurrogaat uit de vriezer te halen en dit ze te geven, maar voldoet gewoon water ook, aangezien ik ze ook fruitvliegjes geef?
- Er ontstaat nu naar een paar weken stof in de buitenwereld, moet dit worden weggehaalt? En wat is de beste manier?
- Ook ligt er stof/afval halverwege de slang naar de buitenwereld, moet dit ook verwijderd worden?
- En als laatst, ik ga volgende week naar griekenland en misschien kun je het al raden... Kun je hier nog een leuke gyne van een soort vinden? Zoja, welke soort(en) en waar kun je ze makkelijk vinden? En mag je deze eigenlijk wel meenemen?
Alvast bedankt voor jullie moeite

Lamp: bij Lasius niger niet nodig, daglicht voldoet. Ze kunnen sowieso veel temperaturen hebben, maar bij een warmer nest zal het broed natuurlijk sneller ontwikkelen. Alleen wel uitkijken met directe zon en extreme temperaturen.
Honingdauwsurrogaat: de werksters moeten ook suikers hebben voor energie, fruitvliegjes dienen vooral als eiwitbron voor de larven. Fruitvliegjes zullen ook wel koolhydraten bevatten, maar ik weet niet hoe mieren dit omzetten. Omzetten kost natuurlijk nog steeds meer energie dan direct simpelweg suikers eten.
Stof/afval in de buitenwereld zou ik verwijderen om schimmel te voorkomen. Ze kunnen het ook gebruiken om hun nest een beetje af te sluiten en dat wil je wellicht niet. Ik zat eraan te denken om stof en afval in de buitenwereld te verwijderen met een
aspirator.
Stof/afval halverwege hun buis zullen ze misschien gedaan hebben om de ingang te verkleinen, dat vinden de mieren fijn. Op zich kan het niet direct kwaad, maar bedenk wel dat het schimmel- en bacteriegroei kan bevorderen.
Griekenland: geen idee wat er te vinden valt, maar ik zou het gewoon meenemen. Volgens mij mag je sowieso niet zomaar dieren meenemen, maar niemand gaat het vinden als je het niet te verdacht inpakt. Reageerbuisjes zijn misschien wel verdacht, dus ga liever voor 'dagelijkse' bakjes of flesjes voor het vervoeren.