Lasius niger (Cosmicus)
-
- Lid
- Leeftijd: 31
- Contacteer:
Lasius niger (Cosmicus)
Reacties bij het onderwerp Lasius niger (Meerdere gynes in een nest).
Laatst gewijzigd door Cosmicus op 21 jul 2011, 05:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Lollol3r
- Lid
- Contacteer:
Re: Lasius niger (Meerdere gynes in een nest)
Ik denk dat het niet lang zal duren, al helemaal niet met zoveel..
Ze zullen elkaar waarschijnlijk doden.
Nee dat heb je niet.Cosmicus schreef:Ik heb het even gecheckt en er liggen een heleboel eitjes. Ze zitten in 2 'kamertjes'. Ze verzorgen de eitjes samen. Hierbij wil ik ook even vragen wat er gaat gebeuren. Zullen ze vechten tot de dood tot er een overblijft? Of zullen de andere gynes de een als koningin 'kiezen'? Of heb ik toevallig een polygyne nest?
Het slachtveld begint pas als er werksters zijn.
Op een gegeven moment worden de koninginnen 1 voor 1 afgemaakt.
Daar kan nog wel een tijdje overheen gaan, maar je heb zeker geen kolonie die polygyn is.
Dat gebeurt namelijk niet bij dit soort, dus uiteindelijk zal er nog maar 1 koningin overblijven.
Met een beetje pech is die koningin ook beschadigd in de strijd en zal die ook niet lang leven.
Persoonlijk ben ik niet echt een voorstander van dit soort 'experimenten'.
-
- Lid
- Contacteer:
Hmm, je hebt gelijk. Dan zal ik 1 koningin even apart houden en de rest doden als er werksters zijn of ik laat het over aan de werksters. Dankjewel voor het advies.ProXi schreef:Nee dat heb je niet.Cosmicus schreef:Ik heb het even gecheckt en er liggen een heleboel eitjes. Ze zitten in 2 'kamertjes'. Ze verzorgen de eitjes samen. Hierbij wil ik ook even vragen wat er gaat gebeuren. Zullen ze vechten tot de dood tot er een overblijft? Of zullen de andere gynes de een als koningin 'kiezen'? Of heb ik toevallig een polygyne nest?
Het slachtveld begint pas als er werksters zijn.
Op een gegeven moment worden de koninginnen 1 voor 1 afgemaakt.
Daar kan nog wel een tijdje overheen gaan, maar je heb zeker geen kolonie die polygyn is.
Dat gebeurt namelijk niet bij dit soort, dus uiteindelijk zal er nog maar 1 koningin overblijven.
Met een beetje pech is die koningin ook beschadigd in de strijd en zal die ook niet lang leven.
Persoonlijk ben ik niet echt een voorstander van dit soort 'experimenten'.
- ameiseman
- Lid
Het kan ook zijn dat de koningin die je overhoud onbevrucht is.
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Dat is niet zo zinnig. Een goed verzorgde kolonie Lasius niger groeit snel en de koninginnen die je 'vrijlaat' gaan allemaal dood.Cosmicus schreef:Ik ben van plan om de andere koninginnen als broedmachine te gebruiken tot er poppen zijn. En ze daarna, jammer genoeg, of vermoorden of vrijlaten (Als het mag). Daarna zal ik kijken welke van de gynes het vruchtbaarst is.
-
- Lid
- Contacteer:
Re: Lasius niger (Cosmicus)
Ik heb het nu iets beter geregeld.