Naast de gyne die ik laatst heb gevangen wilde ik graag nog een kolonie in Ytong gaan houden. Dit is de eerste keer dat ik met Ytong heb gewerkt en het bevalt me aardig tot nu toe. Nou alleen nog kijken hoe de mieren het vinden. Voor 10 euro en enkele uurtjes werk krijg je dit mooie nest terug:

De foto is niet heel duidelijk dus hier nog een keer 'ingekleurd' met uitleg! De bedoeling van het nest is dat de mieren kolonie er in kan groeien. Vandaar dat ik enkele afsluitingen heb gemaakt voor de mieren. Ze beginnen met 3 kamers, waarvan één vrij grote die ook wat dieper is. Dan komt ten eerste het watje (Grijze rondje op foto hieronder), nadat de mieren dit zelf langzaam aan verwijderen komen er nog 2 kamers tot hun beschikking. Vervolgens naargelang de kolonie groeit zal ik de mechanische afsluiting (rode streepje op foto hieronder) verwijderen zodat nog eens 6 kamers vrij komen voor de mieren.
Bevochtiging vind plaats met een methode die ik heb afgekeken van mede-forum leden. Een katoenen stuk in een flesje water gaat in een gat midden in het Ytong (zie blauwe blok op foto hieronder), wat voor de bevochtiging zorgt.
Grijs rondje - Watje
Blauw blokje - Waterreservoir
Rood streepje - Afsluiting
Groen nest - Meteen beschikbaar
Oranje nest - Langzamerhand beschikbaar
Rood nest - Onbeschikbaar tot afsluiting weg gaat

Verder nog een vraag aan de mensen die Ytong al langer gebruiken. IS DE BEVOCHTIGING GOED ZO?! Misschien eventueel voor in het begin als alleen de eerste drie kamers nog maar beschikbaar zijn bij de bovenste kamer dagelijks wat water op druppelen of..? Graag reacties en advies!
De mieren verwacht ik eind van de week binnen te hebben voor in hun nieuwe woning!
Reacties etc. : HIER!