Hommelleven
-
- Lid
Re: Hommelleven
Die vraag van jou had ik nog niet beantwoord,mika.Die persoon zet al nestkasten sinds de jaren 1980 en als je al (30) jaar ervaring heb kun je daar een gemiddelde uitnemen zoals je dus hebt is dat 25% slaagkans bij mieren ligt dit natuurlijk wel veel hoger.Daardat zij in buisjes worden gestoken kan er bijna niets gebeuren of als de koningin onder de grond kruipt en zich nooit meer laat zien is ze ook veilig,hommelkoninginnen hebben het veel zwaarder zij moeten nog naar buiten gaan zij moet eten gaan zoeken voor zichzelf en de larven zij moet haar broed op 32 graden houden.Er is zoveel gevaar buiten zoals wij mensen die ze voeren aan onze mieren sommige van dit forum
.vogels zijn ook een grote vijand parasieten die de hommel leeg eten van binnen naar buiten (ziekten)een parasiet die de eierstokken aantast waardoor de koningin geen eieren meer kan leggen.Al die dingen hebben koninginne mieren niet.

Koninginnemieren kunnen ook last hebben van ziekten en parasieten. Ook jagen gynes van sommige soorten net zoals hommels. Echter moet het broed van de mieren ook warm liggen, daar moet ook zij zelf voor zorgen...
- ameiseman
- Lid
Het broed van mieren hoeft niet warm te liggen, dit zorgt er alleen voor dat de ontwikkeling sneller gaat. Natuurlijk probeert een gyne het wel zo warm mogelijk te leggen.
-
- Lid
Ik heb altijd geweten dat de koningin nooit jaagde en hommels foerageren op bloemen en jagen dus niet,overal las ik dat de koninginne mier in een gaatje kroop ergens in de grond of haar zelf ingraafde en er nooit meer uitkwam.
De gynes van sommige soorten jagen wel.
- thamishan
- Lid
Ik heb veel dode tuinhommels gevonden, de meeste hadden dan ook geen angel meer, en er miste ook een paar segmenten aan de achterkant.
-
- Lid
Waren er veel dode hommels onder een boom,dan is dit vast een lindeboom.
- thamishan
- Lid
Nee, gewoon overal verspreid, op hele rustige landwegen enzo.
Een steen-/aardhommel zie je hier ook niet zo veel.
Een steen-/aardhommel zie je hier ook niet zo veel.
Het was het enige voedsel dat ik kon vinden, mijn meelwormen waren inmiddels op!filip123 schreef: Deze soorten mogen onder geen enklele voorwaarde gedood worden of gevoerd worden aan hun mieren sommige weten wel dat ik het nu over hen heb. Offtopic: martijn

Ziet er goed uit en ook erg interessant.
Hoe oud kan zo'n kolonie worden?
Hoop dat je er nog veel plezier van zult hebben.
Wij hebben in onze tuin een hele grote vlinderstruik.

Zoals deze. Hier komen ook veel hommels en bijen op af.
Er leuk om te zien.
Het is wel jammer dat de beelden niet heel scherp zijn.
Zoals we nog wat beter kunnen zien, wat zich onder de hommels bevindt.
Hoe oud kan zo'n kolonie worden?
Hoop dat je er nog veel plezier van zult hebben.
Wij hebben in onze tuin een hele grote vlinderstruik.

Zoals deze. Hier komen ook veel hommels en bijen op af.
Er leuk om te zien.
Het is wel jammer dat de beelden niet heel scherp zijn.
Zoals we nog wat beter kunnen zien, wat zich onder de hommels bevindt.
-
- Lid
Dit nest van een akkerhommel gaat tot in het verre najaar mee tot in midden eind oktober terwijl aard steen boomhommel al van half juli, augustus dood zijn weidehommel eind mei al.de koningin leeft 1 jaar +- .
- ricardovdh
- Lid
Houden hommels net als mieren ook bruidsvluchten of paren ze in het nest
.

3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.
De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.
De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Mooie foto's en filmpjes van je hommels, ik vind het zelf ook wel relaxte beestjes, laat ze weleens over mn hand lopen (doen echt niks)
Misschien een domme vraag, maar krijg je ook honing van hommels??
Jammer dat de koninginnen maar +/- een jaar oud worden.
Misschien een domme vraag, maar krijg je ook honing van hommels??
Jammer dat de koninginnen maar +/- een jaar oud worden.
Laatst gewijzigd door AlmeloRW op 02 aug 2011, 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
-
- Lid
Hommels maken honing ,achtig,ze slaan nectar op van bloemen maar volgens mij smaakt het heel anders dan honing.Owja de honing die jullie eten is vloeibare,das acacia honing de enigste vloeibare,wil je echte wilde honing moet je naar en imker in de streek gaan of in de winkel bio honing kopen of gewoon dat te maken heeft met gemengeld.Ik zal eens met een kleine spuit wat uit de voorraad halen en zelf eens proeven het kan niet slecht zijn.Maar weet je dat bijen nectar eerst in hun maag opslaan en paar keer doorgeven of 100 keer eigen speeksel aan toevoegen en weer doorgeven tot het een dikke brei is,endan oplsaan in hun honing zolder.Hommels geven het niet door,ze komen binnen lopen naar een voorraad spugen het uit endan als een andere hommel honger heeft eet hij ervan maar geeft het niet door.De koningin eet nectar voor suikers=energie (voor werksters onder andere) en stuifmeel=eiwitten(proteinen) 'uitgezonder legende werksters' 

Daar zou ik dan ook wel benieuwd na zijn, hoe de honing van mn eigen hommel kolonie zou smaken. Dat van die bijen wist ik niet, nu dus wel;)
Lijkt me ook wel interessant om zo'n hommel kolonie achterthuis te houden. Alleen vind ik het jammer dat de koningin maar een jaartje word.
Hoe kom je dan aan nieuwe koninginnen? Of zorgt ze hiervoor voor ze zelf sterft?
Lijkt me ook wel interessant om zo'n hommel kolonie achterthuis te houden. Alleen vind ik het jammer dat de koningin maar een jaartje word.
Hoe kom je dan aan nieuwe koninginnen? Of zorgt ze hiervoor voor ze zelf sterft?
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
-
- Lid
Welke soort heb je.De aard steen en veldhommel zijn nu al ten einde alleen de akkerhommel broedt lang door tot eind oktober,mijn koningin zal nog eieren leggen tot eind augustus dan sterft ze meestal van ouderdom,of door anarchie in de kolonie leggende werksters accepteerd ze niet en vechten soms windt ze een gevecht en als ze 1 verliest is het gedaan.
Er zijn nog werkster cocons in mijn nest dat zullen de laatste zijn er zijn nu intussen al grote larven en cocons zoals ik al eerder zij.Je moet niet direct nectar van hun nest nemen ik zal het maar 1 keer doen om te proeven zonder het nest de beschadigen!Die voorraad hebben ze hard nodig met warm weer hebben ze ook veel nectar nodig zoals wij water en als het koud is hebben ze veel nectar nodig om warm te blijven,ideale temperatuur is 22°c 24°c .
Er zijn nog werkster cocons in mijn nest dat zullen de laatste zijn er zijn nu intussen al grote larven en cocons zoals ik al eerder zij.Je moet niet direct nectar van hun nest nemen ik zal het maar 1 keer doen om te proeven zonder het nest de beschadigen!Die voorraad hebben ze hard nodig met warm weer hebben ze ook veel nectar nodig zoals wij water en als het koud is hebben ze veel nectar nodig om warm te blijven,ideale temperatuur is 22°c 24°c .
- Lvet
- Lid
- Contacteer:
Ik heb een vraag, je zegt dat je geen koninginnen meer mag vangen omdat ze in aantallen afnemen, maar hoe doe jij dit dan?
ANTfinity.com • Lasius niger • Myrmica rubra • Polyrhachis dives • Messor barbarus • Pheidole pallidula • Temnothorax nylanderi
-
- Lid
Ik vang ze om een nieuw nest te stichten,en niet om ze te verspillen aan mieren.Er zijn leden die dit doen en in hun omgeving zal dit wel een invloed hebben pech voor hun dus.
Ze nemen wel in aantallen af maar ik zoek dan harder.in 2009-2010 kwamen alle 6 bekenste soorten nog zeer veel voor.Sinds 2011 is het helemaal misgelopen met de seizoenen heel veel kolonies stierven toen.
Wat een invloed had op het maken vaan nieuwe koninginnen.En de gene die wel overleefde moesten vechten om rond te komen.De meeste hadden geen plannen voor de volgende generatie te maken.
2012 was een goed jaar maar de littekens van 2011 zijn er nog.Dit zal deze lente 2013 ook nog te voelen zijn.Door het natte weer en wateroverlast is het mogelijk dat een x aantal koninginnen is verdronken.Maar dat weet ik niet zeker.We zullen zien.
Ze nemen wel in aantallen af maar ik zoek dan harder.in 2009-2010 kwamen alle 6 bekenste soorten nog zeer veel voor.Sinds 2011 is het helemaal misgelopen met de seizoenen heel veel kolonies stierven toen.
Wat een invloed had op het maken vaan nieuwe koninginnen.En de gene die wel overleefde moesten vechten om rond te komen.De meeste hadden geen plannen voor de volgende generatie te maken.
2012 was een goed jaar maar de littekens van 2011 zijn er nog.Dit zal deze lente 2013 ook nog te voelen zijn.Door het natte weer en wateroverlast is het mogelijk dat een x aantal koninginnen is verdronken.Maar dat weet ik niet zeker.We zullen zien.
- Lvet
- Lid
- Contacteer:
Ze staan ook niet op de lijst van beschermde soorten, dus je mag ze wel houden. Het lijkt mij ook heel erg leuk om te doen en vergroot ik bovendien de overlevingskansen van de koningin niet als ik ze een nest aanbied? Ik heb alleen nog nooit een hommelkoningin gezien, ik schat die kans heel erg klein in.
ANTfinity.com • Lasius niger • Myrmica rubra • Polyrhachis dives • Messor barbarus • Pheidole pallidula • Temnothorax nylanderi
-
- Lid
Wat bedoel je...in gevangenschap houden?
- Lvet
- Lid
- Contacteer:
Nee, ik bedoel hetzelfde als wat jij doet. Bij jou kunnen ze vrij uitvliegen. Moet je dan zelf de koningin in de nestkast plaatsen of moet je de nestkast gewoon buiten plaatsen zodat er zelf een hommelkoningin in komt?
-
- Lid
Je kan beide doen.
Zoek op site"s en je vindt veel informatie:de meeste zijn wel duits.
http://bombus.de/
http://www.das-hummelhaus.de/Preisliste.html
http:http://www.ahw.me/indexhommel.html
http://www.ebay.de/itm/Anzuchtkasten-Hu ... 0860316183
http://www.benl.ebay.be/itm/1-x-Hummelh ... 33685b38f7
Van die laatste heb ik er 2
Zoek op site"s en je vindt veel informatie:de meeste zijn wel duits.
http://bombus.de/
http://www.das-hummelhaus.de/Preisliste.html
http:http://www.ahw.me/indexhommel.html
http://www.ebay.de/itm/Anzuchtkasten-Hu ... 0860316183
http://www.benl.ebay.be/itm/1-x-Hummelh ... 33685b38f7
Van die laatste heb ik er 2
- Lvet
- Lid
- Contacteer:
Bedankt voor de links! Ik zit eraan te denken om er zelf één te maken van piepschuim met wat wol erin, zoals op bombus.de beschreven staat. Scheelt een hoop geld, want ik betwijfel ten zeerste of er wel een koningin in komt of dat ik een koningin vind. Ik zie zelden hommels hier.
-
- Lid
Beschrijf je gebied in een straal van 500m.
- Lvet
- Lid
- Contacteer:
Voornamelijk huizen met tuinen, dichtbevolkt. Er is een voetbalveld in de buurt, met daaromheen een stukje bebossing en een groot, geasfalteerd parkeerplaats. Verder niks bijzonders eigenlijk.
edit: wat misschien ook wel belangrijk is om te vermelden: onze achtertuin is omringd met andere achtertuinen. Onze achtertuin bevat tevens hoge heggen (misschien is dat belemmerend i.v.m. uitvliegen?) en bevat niet echt interessante bloemen voor hommels (op kers en blauwe bes na). In de andere tuinen komen volgens mij wel aardig wat bloemen voor, het zijn niet echt strakke plantloze tuinen.
edit: wat misschien ook wel belangrijk is om te vermelden: onze achtertuin is omringd met andere achtertuinen. Onze achtertuin bevat tevens hoge heggen (misschien is dat belemmerend i.v.m. uitvliegen?) en bevat niet echt interessante bloemen voor hommels (op kers en blauwe bes na). In de andere tuinen komen volgens mij wel aardig wat bloemen voor, het zijn niet echt strakke plantloze tuinen.
Laatst gewijzigd door Lvet op 29 dec 2012, 14:16, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Lid
Als er veel tuinen zijn met vareatie aan bloemen zou de kans wat groter zijn.Maar als het strakke tuinen zijn heb je weinig hommels in de buurt.Een voetbalveld levert ook niets op.Maar je zei wat bos achtig gebied dan kan wel iets zijn.Maar kijk in het voorjaar rond maart-april of je geen laagvliegende dikke hommels ziet.Normaal heb je er overal wel.Zelf in stad!
- Lvet
- Lid
- Contacteer:
Zie ook de edit in mijn vorige post, waar ik meer op de vegetatie inga. Ik zal in ieder geval een simpel nest in elkaar knutselen en plaatsen, je weet maar nooit.
-
- Lid
probeer te combineren met ander ideén van mensen.Gebruik een buis als muisgang nabootsen.Dan verhoog je de kans met 50% zou ik zeker zeggen.
Een buis van 30 is goed. 18 mm hoog
Een buis van 30 is goed. 18 mm hoog
- Lvet
- Lid
- Contacteer:
Bedankt! Tot nu toe weet ik het volgende: houten/piepschuimen nest, vullen met stro of zaagsel voor knaagdieren en wol, een buis als ingang. Nooduitgang zag ik ook nog staan. Nog andere tips? De ingang ook nog kleuren?
-
- Lid
Hommels hebben 1 ingang.Er mag echter ook geen licht in het nest komen alleen van de ingang.Dit kan voor problemen zorgen bij de eerste invoer.Daardoor kan ze bij een lichtspleetjes blijven zitten en het proberen open te knagen zoals alle beesten doen,ze zal er gewoon blijven zitten endan moet je haar er zelf weer uitdoen en is het mislukt.Je kunt een hommelkast maken en er vanbinnen nog een doos indoen zodat het eigenlijk een dubbele behuizing is.Zodat er geen licht in komt.Hamsterwatte is zeer goed.Of koop op die site polsterwolle dat werkt altijd. http://www.das-hummelhaus.de/Preisliste.html