Voedseldieren kopen in de dierenwinkel heeft een aantal nadelen. Ze zijn vaak duur voor het aantal levende exemplaren dat je krijgt, en meestal zijn het ‘lege hulzen’, die niet bepaald voedzaam zijn voor je dieren, wat dus niet ten goede van je larven komt. Daarom kweek ik samen met mijn kameraad krekels (bij hem thuis gelukkig

) welke veel voedzamer zijn. Wat ik begreep uit een aantal geposte onderwerpen is dat de meeste leden opzoek zijn naar voedingsrijke voedseldieren. Zoals er ook gesproken wordt over de zeer voedingsrijke Blaptica dubia. Bij de krekels die ik zelf kweek bepaal ik (en mijn kameraad natuurlijk) zelf wat er gevoerd wordt. Zo krijgen onze krekels hoogwaardig kattenvoer voor de grote hoeveelheid dierlijke eiwitten wat ook weer kannibalisme tegengaat en natuurlijk fruit en groente. Verder krijgen ze Spirulina in de vorm van visvoer. Voor de mensen die niet weten wat Spirulina is: Spirulina is een blauwgroen spiraalvormige algje wat zowel voor mensen als voor dieren word gebruikt (spirulina wordt met succes gebruikt als voeder voor o.a. zieke vogels en vissen). Het behoort tot de rijkste natuurlijke vitaminen- en mineralenbronnen ter wereld. Het bestaat voornamelijk uit volwaardig eiwitten, een tiental vitaminen (o.a. B12) en een twaalftal mineralen (o.a. ijzer), een hoge concentratie aan chlorofyl of bladgroen en andere phytochemicaliën, enzymen en antioxidanten met een celbeschermende functie.
Door het combineren van hoogwaardige dierlijke eiwitten met de rijkste vitamine- en mineraalbron heb je een uitstekende voeding voor de krekels welke zowel dierlijke als plantaardige producten nodig hebben. Op deze manier verkrijg je echt voedzame voedingsdieren, wat je larven natuurlijk heel erg ten goede komen.
Dus krekels uit een dierenwinkel raad ik ten sterkste af!
De krekels die wij zelf kweken worden in eerste instantie voor reptielen gekweekt, maar ik ben zeker van plan deze ook te voeren aan de mieren.
Onze krekels krijgen alleen natuurlijke producten, geen vitamine preparaten uit reptielenwinkels of wat dan ook.