Beide kolonies niet heel actief in buitenwereld

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Reticula
Lid

Beide kolonies niet heel actief in buitenwereld

Bericht door Reticula »

Dag allemaal,

Ik heb een kolonie Camponotus Vagus (Gekocht by Gerhard Kallyta -> gyne, 8 tal werksters waarvan 1-2 media/majors (wat inderdaad raar is als ik alles zo lees, maar ze zijn echt STUKKEN groter), en broed) en een kolonie Myrmica Rubra (Gevangen-> 2 gynes, ~30-40 werksters, broed/larfjes). Nu, de kolonies zijn beide niet zo actief en lijken (hoewel dit misschien bedrog is), zelfs een beetje rustiger dan eerder. Ze spenderen veel tijd binnen hun nest, maar komen niet echt buiten. Ze zijn niet zo happig op voedsel (buffalowormen) en ik zie ze zelden buiten hun reageerbuis, hoewel de gynes wel gewoon eitjes produceren en verzorgen. Een aantal parameters op een rijtje:

• 2 kolonies (Camponotus Vagus/Myrmica Rubra)
  • 1 en 2 gyne(s) en repectievelijk 8 en 30-40 werksters + beiden broed
  • Ik bied +- 2 buffalowormen per week aan
  • Temperatuur is 19-25C (warmtematje)
  • Ze leven in een reageerbuisnest met water (wat wel gedronken word)
  • Ze hebben toegang tot suikerwater in de buitenwereld, waar ik ook het voedsel aanbied
  • Ik stoor ze 2-3 maal per week door het buisje op te tillen, de zilverfolie te verwijderen en even snel te kijken hoe het met het broed gesteld is/er niks raars te zien is en daarna weer terug te leggen
Reason for concern? Of is er gewoon niks aan het handje?

Groetjes,

Dean
  • Camponotus Vagus
  • Messor Barbarus
Floris
Teamlid
Contacteer:

Re: Beide kolonies niet heel actief in buitenwereld

Bericht door Floris »

De Camponotus vagus kolonie is erg klein, ik zou daar weinig werksters buiten verwachten.

De Myrmica rubra kolonie is niet heel klein meer. Ik zou deze wat meer buiten verwachten, vooral wanneer er voedsel gevonden is. Ik zou me echter geen zorgen maken.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Reticula
Lid

Bericht door Reticula »

Floris,

Dankje:) Hoeveel voedsel zou je verwachten dat beide kolonies nodig hebben? Ik heb het idee dat ik ook gewoon te veel voeder qua insecten.
  • Camponotus Vagus
  • Messor Barbarus
Floris
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Floris »

Als je teveel voert, krijgen ze het niet op voordat het indroogt of schimmelt. Als je te weinig voert, groeit de kolonie minder hard dan zou kunnen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie