Formica fusca nu in 4 zijdig verticaal Ytong
-
- Lid
Formica fusca nu in 4 zijdig verticaal Ytong
Beste mensen,
Vragen, commentaar en opmerkingen over mijn Formica fusca blog zijn hier welkom.
Groeten Kenneth
Terug naar Blog:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 219#p36219
Vragen, commentaar en opmerkingen over mijn Formica fusca blog zijn hier welkom.
Groeten Kenneth
Terug naar Blog:
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 08 mar 2017, 11:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Re: Formica fusca , eerst in FLF, nu in "appartementen complex"
Heb je een foto van je opstelling? Dat maakt vaak een hoop duidelijk.
-
- Lid
Re: Formica fusca, eerst in FLF, nu in "appartementen complex"
Sorry, dat ben ik vergeten. Ik zal het morgen snel regelen.
Terug naar blog:
Terug naar blog:
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 29 mar 2012, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- Gortello
- Lid
- Contacteer:
Hoe ben je van plan die schotjes weg te halen? Als de kolonie groter word zal het steeds lastiger worden bij het nest te komen.
-
- Lid
Re: Formica fusca, eerst in FLF, nu in "appartementen complex"
Schotjes weghalen hoeft denk ik geen probleem te zijn. Met een pincet haal je het watje weg uit de tot nu toe nog ongebruikte nestingang. Met een stokje ga je snel die ingang in en tikt met 2 a 3 stootjes het schotje door. natuurlijk zal er even onrust zijn in het volk dat in de buitenwereld loopt maar dat moet geen probleem zijn. Een paar mieren zullen ondanks je snelheid van werken toch proberen je stokje aan te vallen of er op te klimmen maar die schut je er zo vanaf. Dit hele procédé duurt maar een paar seconden. Het stokje hoef je ook maar 1,5 tot 2 cm. in het nest te steken, geen lang en moeilijk gepiel dus.
Terug naar blog:
Terug naar blog:
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 29 mar 2012, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Heel mooi gedaan! De schotjes zijn inderdaad heel dun: dat durfde ik niet bij mijn eerste nesten hoor! Heb je een knutselhobby?
DUCKDUCKGO!
- efbi
- Lid
Ik vind je "vragen en opmerkingen" blog van je Camponotus niet dus zet ik hier even waar je naar vroeg.
Een link plaatsen doe je zo
Vragen of opmerkingen?
De * moet je weghalen.
De x'en zijn gewoon het vervolg van je url van de pagina waar je naar verwijst. De tekst tussen de haken vormt de 'hyperlink' waar je dan op kan klikken.
Veel succes!
Een link plaatsen doe je zo
Vragen of opmerkingen?
De * moet je weghalen.
De x'en zijn gewoon het vervolg van je url van de pagina waar je naar verwijst. De tekst tussen de haken vormt de 'hyperlink' waar je dan op kan klikken.
Veel succes!
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
-
- Lid
Re: Formica fusca nu in 4 zijdig verticaal Ytong (Kenneth, KM)
Bedankt efbi en floris, het is mij uiteindelijk ook gelukt (dat heb je nu met mensen van mijn generatie, voor mij en sommige anderen geldt: de computer kan aan en uit... and thats it)
-
- Lid
Beste Mika en alle andere lezers,
Van origine ben ik tuinarchitect dus ik heb wel wat ruimtelijk inzicht en ik vind het heerlijk om te knutselen aan zaken die met dieren te maken hebben. Ik probeer altijd aan bestaande ontwerpen een persoonlijk tintje te geven als ik daarmee kan bereiken dat een goed lopend ontwerp wordt verbeterd of visueel aantrekkelijker wordt gemaakt. Vooral het vinden van oplossingen voor ontwerptechnische problemen vind ik leuk om op te lossen...in geval van mierennesten bijv. hoe je de vocht regulering zo goed en zo mooi mogelijk kunt integreren en verbeteren in een bestaand concept zoals een ytong nest, of hoe je het nest er nog natuurlijker uit kunt laten zien, of hoe je materialen zo mooi mogelijk kunt verwerken (bijv. wel kit gebruiken maar niet zichtbaar laten zijn), of hoe je toch een redelijk groot ytong nest kunt maken (wat iedereen eigenlijk standaard bij zijn eigen nest doet...nml. te groot maken omdat dat vaak mooier staat) zonder de mieren de indruk te geven dat ze de boel kunnen bevuilen omdat ook zij weten dat te veel ruimte is.
Als ik nml. alle beginners verhalen lees incl. beginners blogs dan zie je iedere keer weer dat mensen bij een mieren nest niet denken aan een klein ytong blokje met maar 2 kamers of een buizennest, maar dat ze denken aan een grote bak met zand waar de mieren in kunnen graven (buitenwereld) evt. gecombineerd met een groot ytong nest. En telkens weer moeten die personen teruggefloten worden waarbij ze misschien een beetje teleurgesteld tot de conclusie moeten komen dat ze eerst heel simpel en eenvoudig moeten beginnen. Ik hoop dat de nesten die ik tot nu toe gemaakt heb (en ik heb alweer een idee voor een nieuw type) laten zien dat je best een wat groter nest kunt bouwen op de groei die er ook mooi uitziet maar die wel voldoet aan alle eisen die een beginnende kolonie er aan stelt. Zo kun je de fase van een buizennest en een klein ytong nest overslaan.
Mijn volgende uitdaging, terwijl ik met geduld zit te wachten op de groei van mijn 5 verschillende kolonies die trouwens zeer voorspoedig gaat, is om te zien of ik nog meer gebruik kan maken van behuizingen die gewoon in de winkel te koop zijn en die daardoor goedkoop en zeer mooi afgewerkt zijn, en om te zien hoe ik daar op de meest simpele manier een kunst nest in kan bouwen. Tevens moet het nest makkelijk uit zijn behuizing te halen zijn voor onderhoud en schoonmaak en de buitenwereld moet er in geïntrigeerd zijn, want ik wil zo min mogelijk slangetjes en verbindingsstukken. Ideetjes heb ik al op papier gezet en zodra ik het uitgewerkt heb en ook nog eens succesvol gemaakt heb zal ik zeker een bouwverslag maken zodat iedereen er zijn voordeel mee kan doen. Tevens heb ik een oplossing bedacht mocht mijn buitenwereld voor die 4 zijdig gebruikte ytong nesten te klein worden. Zodra ik iets concreets heb zal ik het aan iedereen laten zien.
Terug naar blog: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=71&t=4325
Van origine ben ik tuinarchitect dus ik heb wel wat ruimtelijk inzicht en ik vind het heerlijk om te knutselen aan zaken die met dieren te maken hebben. Ik probeer altijd aan bestaande ontwerpen een persoonlijk tintje te geven als ik daarmee kan bereiken dat een goed lopend ontwerp wordt verbeterd of visueel aantrekkelijker wordt gemaakt. Vooral het vinden van oplossingen voor ontwerptechnische problemen vind ik leuk om op te lossen...in geval van mierennesten bijv. hoe je de vocht regulering zo goed en zo mooi mogelijk kunt integreren en verbeteren in een bestaand concept zoals een ytong nest, of hoe je het nest er nog natuurlijker uit kunt laten zien, of hoe je materialen zo mooi mogelijk kunt verwerken (bijv. wel kit gebruiken maar niet zichtbaar laten zijn), of hoe je toch een redelijk groot ytong nest kunt maken (wat iedereen eigenlijk standaard bij zijn eigen nest doet...nml. te groot maken omdat dat vaak mooier staat) zonder de mieren de indruk te geven dat ze de boel kunnen bevuilen omdat ook zij weten dat te veel ruimte is.
Als ik nml. alle beginners verhalen lees incl. beginners blogs dan zie je iedere keer weer dat mensen bij een mieren nest niet denken aan een klein ytong blokje met maar 2 kamers of een buizennest, maar dat ze denken aan een grote bak met zand waar de mieren in kunnen graven (buitenwereld) evt. gecombineerd met een groot ytong nest. En telkens weer moeten die personen teruggefloten worden waarbij ze misschien een beetje teleurgesteld tot de conclusie moeten komen dat ze eerst heel simpel en eenvoudig moeten beginnen. Ik hoop dat de nesten die ik tot nu toe gemaakt heb (en ik heb alweer een idee voor een nieuw type) laten zien dat je best een wat groter nest kunt bouwen op de groei die er ook mooi uitziet maar die wel voldoet aan alle eisen die een beginnende kolonie er aan stelt. Zo kun je de fase van een buizennest en een klein ytong nest overslaan.
Mijn volgende uitdaging, terwijl ik met geduld zit te wachten op de groei van mijn 5 verschillende kolonies die trouwens zeer voorspoedig gaat, is om te zien of ik nog meer gebruik kan maken van behuizingen die gewoon in de winkel te koop zijn en die daardoor goedkoop en zeer mooi afgewerkt zijn, en om te zien hoe ik daar op de meest simpele manier een kunst nest in kan bouwen. Tevens moet het nest makkelijk uit zijn behuizing te halen zijn voor onderhoud en schoonmaak en de buitenwereld moet er in geïntrigeerd zijn, want ik wil zo min mogelijk slangetjes en verbindingsstukken. Ideetjes heb ik al op papier gezet en zodra ik het uitgewerkt heb en ook nog eens succesvol gemaakt heb zal ik zeker een bouwverslag maken zodat iedereen er zijn voordeel mee kan doen. Tevens heb ik een oplossing bedacht mocht mijn buitenwereld voor die 4 zijdig gebruikte ytong nesten te klein worden. Zodra ik iets concreets heb zal ik het aan iedereen laten zien.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 09 jul 2012, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Zulke nestjes (die uitbouwbaar zijn) had ik vroeger ook. Op een gegeven moment had ik genoeg nesten in alle maten, en kon ik gewoon alle kolonies naar een groter exemplaar laten overlopen, in dominostijl.
DUCKDUCKGO!
-
- Lid
Tja, ik kan helaas niet onbeperkt nesten blijven bouwen en neerzetten waar dan ook in huis. Ik moet een beetje rekening houden met de rest van mijn gezin. Als ik een aparte hobby kamer had dan wist ik het wel, misschien wat later als een van de kids ons nest gaan verlaten.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 09 jul 2012, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Mooi nest! Ben onder de indruk. Ik had zelf al een tijdje een idee voor een meerzijdige ytong omdat ik ook te maken heb met ruimtegebrek voor m'n hobby. Je hebt me weer wat ideeën gegeven.
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&ALasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
-
- Lid
Als het even meezit kan ik binnenkort weer wat nieuwe ideetjes aandragen. Dan open ik een topic met de titel "Materiaal test voor gegoten nesten in allerhande bakken". Eens kijken of we gegoten nesten naar een hoger level kunnen tillen zonder veel extra kosten en met beter materiaal dan Ytong (wat trouwens niet gegoten kan worden).
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 09 jul 2012, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- Reticula
- Lid
Super tof in elkaar geknutseld! Erg fijn dat je er ook een bouwverslag bij heb gemaakt, denk er sterk aan om hier binnekort uitvoerig gebruik van te gaan maken:)
Wellicht een kleine tip voor de foto's...ik zie dat ze erg groot zijn, waardoor het laden erg lang duurt en de pagina layout een beetje vernaggeld tussendoor. Het vooraf verkleinen van de foto's is vrij gemakkelijk gedaan door handmatig de resolutie aan te passen (ze worden in het forum zelf toch al automatisch flink geschaald bij het laden van de pagina) in bijvoorbeeld iets simpels als paint. Anderzijds zou je ook "Irfanview" kunnen gebruiken. Dit is een gratis programmatje wat foto's kan verkleinen en comprimeren in BULK, wat dus wil zeggen dat je hem een lijstje aan kan leveren waarna hij elke foto afwerkt en om de beurt aanpast voor je. Wil je niks verplichten natuurlijk, just my 0.2$
Wellicht een kleine tip voor de foto's...ik zie dat ze erg groot zijn, waardoor het laden erg lang duurt en de pagina layout een beetje vernaggeld tussendoor. Het vooraf verkleinen van de foto's is vrij gemakkelijk gedaan door handmatig de resolutie aan te passen (ze worden in het forum zelf toch al automatisch flink geschaald bij het laden van de pagina) in bijvoorbeeld iets simpels als paint. Anderzijds zou je ook "Irfanview" kunnen gebruiken. Dit is een gratis programmatje wat foto's kan verkleinen en comprimeren in BULK, wat dus wil zeggen dat je hem een lijstje aan kan leveren waarna hij elke foto afwerkt en om de beurt aanpast voor je. Wil je niks verplichten natuurlijk, just my 0.2$

- Camponotus Vagus
- Messor Barbarus
Ik heb experimenten gelezen die cement en gips mengen. Zit daar wat in?
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&ALasius Niger
Messor Barbarus - Q&A