Floris schreef:Als ze eitjes leggen, zou het me verbazen als het Lasius fuliginosus is.
Deze zijn waarscheinlijk alleen gelegd door de stress en ze zijn, dus ook vrijwel meteen opgegeten.
ricardovdh schreef:Waarschijnlijk is het gewoon lasius niger want daar ben ik ook enkele tegengekomen maar allemaal met vleugels

.
Ik heb zelf ook een
Lasius niger kolonie en heb er vaak gynes van gevangen, hun gaster is veel dikker en ze zijn ook lang niet zo donker zwart. Ook zijn de vleugels van Lasius niger gynes geheel doorzichtig met een licht bruine tint. Lasius fuliginosus hebben veel donkere vleugels en deze is ook niet geheel doorzichtig hun hoofd is hartachtig dat van Lasius niger niet.
Er zaten alleen wel volgens mij wat
Lasius umbratus gynes ertussen ik heb alle gynes bij elkaar moeten doen, omdat ik zeker niet genoeg proefbuisjes heb voor alle gyne's. Deze werden dan ook gelijk naar de andere wereld geholpen, zonder dat daarbij de andere gyne ook maar iets van weerstand bied. Het was nogal donker, dus het verschil tussen Lasius umbratus en Lasius fuliginosus was niet te zien.
Mijn beroep is bosbouw daarbij komt ook alle flora en fauna van het natuurgebied bij en het determineren van zijn soorten, natuurlijk wilt dat niet zeggen dat ik het niet fout kan hebben. De eerste fout was al gemaakt, omdat ik de
Lasius umbratus gyne's niet kon onderscheiden.
Foto's:
Deze ving ik nadat ze denk ik net de vleugels had afgeworpen.
Ik denk na beter te hebben gekeken vandaag dat dit
Lasius umbratus is omringd door
Lasius niger werksters ze wordt geheel niet aangevallen.
Een mannetje die nog leuk rondliep.
Ik weet niet meer of ik hier een mannetje foto graveerde of gyne maar de mier is light bruin dus waarschijnlijk is dit
Lasius umbratus.
Een gyne met haar eitje ik heb het omgedraaid zodat het eitje makkelijker te zien was. Het ziet er nogal raar uit en lijkt meer op een spinnen eitje.
Aantal gynes bij elkaar.
Een aantal gynes van dichterbij hier is ook een
Lasis niger werkster te zien waar het op lijkt dat deze wordt opgegeten.
Hier ook kun je zien dat ze echt op de
Lasius niger werkster aan het kauwen is.
Een foto van een gesneuvelde gyne onder een klein loepje het hart vormig hoofd is te zien haar kleine gaster. En ze is zeer donker zwart.
Ik heb ook nog bij een andere gyne het gedrag gezien van eigenlijk het recruiteren van
Lasius niger werksters, ik kan alleen niet zeggen of dit een
Lasius umbratus gyne was of fuliginosus. Mijn mobiel was leeg, dus kon ook geen foto maken.
Er is wat gesneuveld door de nacht ik denk dat ik nog 10 gyne's heb.