Myrmica rubra

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
dvd
Lid

Myrmica rubra

Bericht door dvd »

hoi Het is even geleden dat ik hier nog gepost heb!Mijn myrmica rubra zitten kort op elkaar in het proefbuisje,als ik hun kleine vliegjes geef komt er nu en dan 1 werkster in de buitenwereld kijken en pakt het vliegje mee in het buisje!Houden ze hun winterslaap?ze staan hier op kamertemp 21 tot 22 gr.Mijn niger is wel actiever.
Jordi
Lid

Re: Myrmica rubra

Bericht door Jordi »

Minder activiteit kan hier idd een teken van zijn. Waar het vaak ook goed aan te herkennis is, dat is het broed. Legt de koningin nog steeds eitjes en ontwikkelt het broed zich nog op normale snelheid?
dvd
Lid

Bericht door dvd »

Zoals ik kan zien zijn er geen eitjes,is ook moeilijk te zien nu ze dicht tegen mekaar opzitten.Maar tijdens de winterslaap komen er toch geen werksters naar buiten voor voedsel?Heb ook al gezien dat een werkster een levend vliegje aanvalt een gewoon laat liggen.
Jordi
Lid

Bericht door Jordi »

Zolang ze op kamertemperatuur staan zullen ze lijkt mij nooit helemaal in winterslaap gaan, als het rond deze tijd buiten 20 graden is en de zon schijnt komen ze ook nog wel eens een kijkje nemen. Maar misschien geeft hun biologische klok wel aan dat het tijd is?
dvd
Lid

Bericht door dvd »

Misschien het beste om ze in de koelkast te zetten voor hun winterslaap?Hoeveel gr moet het zijn in de koelkast?Heb geen termometer.Ik heb ook nog niger en fusca maar die zijn nog actief,moet ik ze ook in winterslaap brengen?
Jordi
Lid

Bericht door Jordi »

Voor Myrmica rubra staat er eind oktober tot begin maart bij 5-8 ºC , dus als ze al willen zou je het kunnen doen denk ik. Een koelkast op een lage stand zal wel voldoen, onder de 0ºC wordt het gevaarlijker. Voor lasius staan dezelfde data en graden.
dvd
Lid

Bericht door dvd »

Vandaag zie ik dat de mieren aan de in/uitgang van de buitenwereld zitten met de gyne erbij.Een paar jonge werksters zitten in het proefbuisje tegen de watt van het Waterreservoir.Er zit nog genoeg water in het buisje dus.Ze zitten wel stil naast mekaar.
FenixGoesEvil
Lid

Bericht door FenixGoesEvil »

Bij mij gebeurt exact hetzelfde. Hoe staat het bij jou dvd?
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
Plaats reactie