Welk mierensoort te kiezen?

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Masioni
Lid

Welk mierensoort te kiezen?

Bericht door Masioni »

Ik wil graag nog een kolonie naast mijn Manica Rubida. En nu zit ik nogal te twijfelen wat te kiezen, hopelijk kunnen jullie helpen ;)

Ik zoek een actief soort dat leuk is om naar te kijken(actief), op insecten jaagt/eet, zich redelijk snel voortplant en niet te klein is. En ze moeten houdbaar zijn in ytong, heb nu een zand nest maar daar is weinig te zien bij beginnende koloniën.

Waar ik al naar heb zitten kijken en graag wat ervaringen over hoor:
Aphaenogaster senilis
Camponotus ligniperda

Graag hoor ik suggesties en ervaringen!
Aphaenogaster senilis
camponotus cruentatus
Messor barbarus
McK
Lid
Contacteer:

Re: Welk mierensoort te kiezen?

Bericht door McK »

Probeer eens een Formica soort? Die zijn ook redelijk groot en actief.
We are always running for the thrill of it.
Masioni
Lid

Bericht door Masioni »

Formica rufibarbis ziet er ook erg leuk uit inderdaad. Ik denk dat het tussen die 3 kiezen gaat worden.
Ik ga op antstore.net forum nog even verder zoeken naar info over de 3 soorten.

Als iemand nog suggesties heeft of ervaring heeft met 1 van de 3 soorten hoor ik het graag!
Aphaenogaster senilis
camponotus cruentatus
Messor barbarus
mn
Lid

Bericht door mn »

Als je wilt dat ze veel op insecten aanvallen kun je het best een Aphaenogaster senilis kolonie nemen.
Deze wordt wel niet zo groot en is moeilijk te vinden.
Maar ik weet niet of dit een makkelijke soort is.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Tom
Lid

Bericht door Tom »

Van deze soorten heb ik alleen ervaring met Camponotus ligniperda. Ik heb ze gekocht begin 2008 met 7 werksters, op dit moment hebben ze bijna 30 werksters. Ze hebben wel een vrij lange winterrust gehouden waar ze net uit ontwaakt zijn.Voor zover er informatie over te vinden is op internet zijn dit vrij normale ontwikkeling snelheden voor Camponotus ligniperda.
Als je een soort zoekt die zich erg snel ontwikkelt lijkt ligniperda mij in elk geval niet de beste keus. ;)

Veel mensen beweren dat het een vrij agressieve soort is die vaak levende prooien vangt, mijn ervaring met deze soort laat dat gedrag totaal niet zien. De kleinste stuiptrekking van een krekel is genoeg om ze volledig in paniek door de buitenwereld te laten rennen, maar mischien dat dit ook typisch iets is voor een kleine kolonie.
The Summer Is Magic
Masioni
Lid

Bericht door Masioni »

Ik neig na het lezen van wat andere forums naar de Aphaenogaster senilis, zijn redelijk groot, zijn actief en groeien ook wel aardig als kolonie zijnde.
Overigens las ik op het antstore forum dat Aphaenogaster senilis geen winterslaap nodig heeft. Is dit werkelijk waar? (aangezien het daar ook maar door 1 iemand werd beweerd ben ik benieuwd of iemand ervaring ermee heeft)

Jammer genoeg is Aphaenogaster senilis precies het soort dat antstore nu niet op voorraad heeft :x , nog wat langer de tijd om een Ytong te maken en dergelijke ;)
Aphaenogaster senilis
camponotus cruentatus
Messor barbarus
TDV
Lid

Bericht door TDV »

Ik heb geen ervaring met de twee bovenstaande miersoorten. Ik kan wel mijn beste mierervaring tot nog toe delen.

Mijn Pheidole pallidula
  • is enorm actief
    heeft een snelle groei, hoe meer voedsel, hoe sneller de groei,
    vangt levende insecten (ik voeder ze geen dode meer),
    toont interessant recruiteringsgedrag,
    heeft majoren (soldaten), geen media,
    is klein, dus kunnen gemakkelijk ontsnappen maar met het juiste nest zou dat geen probleem mogen zijn.
Bij mij is het nog niet gebeurd. door hun grootte kan je ze ook moeilijker zien maar storend is dat niet. Het is wel leuk om een berg kleine mieren een groot insect te zien aanvallen.
XToF
Teamlid
Contacteer:

Bericht door XToF »

Ik zou je ook een Formica aanbevelen. Omdat je de grootte vermeldt, zou ik eens uitkijken naar Formica sanguinea: agressieve en vrij fors gebouwde beestjes. Ze hebben het bijkomend voordeel dat je de kolonie, indien er iets is misgegaan, een handje kunt helpen door hen te Serviformica sp., bv Formica fusca, poppen te geven en zo je kolonie van extra werkkrachten te voorzien.
Masioni
Lid

Bericht door Masioni »

Over de Pheidole pallidula heb ik al eens zitten denken, maar ik vind het niet prettig dat ze zo makkelijk kunnen uitbreken. Misschien voor later, maar ik wil nu toch gewoon een wat groter soort die wat veiliger zijn ;)
Ik heb wat info opgezocht over de Formica sanguinea, een interesant soort! Zien er ook mooi uit en het lijkt met leuk om te zien hoe het met slaven omgaat/accepteert.

Ik twijfel nu tussen Formica sanguinea en Aphaenogaster senilis, toch neig ik meer naar de Aphaenogaster senilis. Ik denk er nog even over na, en heb ook nog wel de tijd want beide zijn niet op voorraad bij antstore.

Bedankt weer voor de input :D
Aphaenogaster senilis
camponotus cruentatus
Messor barbarus
Masioni
Lid

Bericht door Masioni »

De kogel is door de kerk(heeft een tijdje geduurd ;) )
Ik ga vanavond Formica Sanguinea bestellen bij antstore!

Mijn Manica Rubida is gestorven, dus tijd voor een andere kolonie. Heb veel geleerd van de eerste kolonie, en weet nu waar ik op moet letten. Sowieso met een kleiner nest beginnen, en dan een ytong. Want zo een zand nest is wel leuk, maar als je niet naar binnen kan kijken is het erg lastig om te zien of er uberhaupt wel eitjes worden gelegd en of die ontwikkelen.

Ik begin met een klein ytong nest(er komen volgens antstore zo een 20 mieren mee), maar kan ik dat dan aansluiten op een basin van 30*20*20, of is dat ook te groot als buitenwereld?
Aphaenogaster senilis
camponotus cruentatus
Messor barbarus
mn
Lid

Bericht door mn »

Je weet dat Formica sanguinea een poppenrovende soort is ? Je zult ze dus 1 keer per jaar een aantal Formica fusca poppen moeten geven. Dus dat word wel moeilijk dan. Je kan misschien Camponotus vagus houden.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
XToF
Teamlid
Contacteer:

Bericht door XToF »

Mn, ik moet je hier even bijtreden. Anders dan Polyergus rufescens, kunnen Formica sanguinea werksters wel zelfstandig instaan voor het onderhoud van de kolonie. Het toedienen van Formica fusca poppen in een later ontwikkelingsstadia van de kolonie is dus geen vereiste.
Masioni
Lid

Bericht door Masioni »

Bedoel je met een later stadia nadat de eerste werksters er zijn? Of moeten het er minimaal bijvoorbeeld 200 zijn voordat ze zelfstandig kunnen leven.
De koningin komt met 20 werksters, zou dat voldoende zijn om goed te overleven en zichzelf aardig snel te vermenigvuldigen?
En is het een probleem om bij zo een kleine kolonie een buitenwereld van 20*30 CM aan te sluiten?
Aphaenogaster senilis
camponotus cruentatus
Messor barbarus
XToF
Teamlid
Contacteer:

Bericht door XToF »

De eerste F. sanguinea werksters zullen gewoon meedraaien in de kolonie en samen met de F. fusca werksters de taken gaan vervullen. Hoe meer slaven er in het begin beschikbaar zijn, hoe sneller de kolonie zal aangroeien.

Je zou eens moeten nagaan of die 20 werksters ook effectief 20 F. sanguinea werksters zijn. Het zou me niet verbazen dat dit deze tijd van het jaar gewoon F. fusca slaven zijn.

20 op 30 cm lijkt mij te groot.
Masioni
Lid

Bericht door Masioni »

Ik ga ze bij antstore bestellen, geen idee hoe hun beleid is qua mixen van werksters. Maar ik begin nu toch weer een beetje te twijfelen :lol: . Ik wil op het moment namelijk alleen deze kolonie houden, en als ze dan niet zo snel groeien zonder extra poppen aan te bieden vind ik dat een wel een nadeel. Want hoe kom ik aan poppen zonder dat ik zelf F. fusca heb?...
Aphaenogaster senilis
camponotus cruentatus
Messor barbarus
XToF
Teamlid
Contacteer:

Bericht door XToF »

Beginnen met een jonge kolonie betekent altijd geduld hebben.
Masioni
Lid

Bericht door Masioni »

Dat snap ik, maar het moet niet zo zijn dat ze zichzelf helemaal niet meer vermenigvuldigen ;)
Maar ik begrijp dat met wat geduld de kolonie gewoon op eigen kracht kan opstarten. Ik neem waarschijnlijk nog een tweede kolonie ernaast, op die manier heb ik 2 keer zo veel om te doen, en blijf ik ook niet elke keer met een voedsel overschot zitten.
Bedankt voor alle informatie weer tot zo ver!
Aphaenogaster senilis
camponotus cruentatus
Messor barbarus
XToF
Teamlid
Contacteer:

Bericht door XToF »

Misschien nog een tip voor je bestelt bij Antstore. ;)

De webshop van Radiss. De verzendingskosten zullen alvast goedkoper uitvallen.
Plaats reactie