Lasius Niger binnen huis

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Feone
Lid

Lasius Niger binnen huis

Bericht door Feone »

Hallo,

Na de regen van afgelopen dagen heeft een grote kolonie Lasius Niger besloten dat mijn berging ook prima als nest volstaat. (Ik vermoed dat hun nest, vlak naast het huis, ondergelopen is.)
Ze zitten gelukkig niet op een plek waar het meteen een groot probleem is maar ik kan ze daar natuurlijk niet laten zitten. Nou ben ik zelf ook nog op zoek naar een Lasius Niger gyne. Zijn er manieren om de gyne uit de verstop plek te lokken zodat ik die kan vangen? Of misschien manieren om ze weg te krijgen zonder ze te moeten doden?

Op dit moment zitten de mieren vooral in de kruipruimte en bij de buiten deur, ze hebben daar enkele wegen naar buiten. Ook zitten er heel veel rond de verwarmings buizen bij mijn CV. De gyne zit echter waarschijnlijk onder de vloer waar ik er zeker niet bij kan.

Ik zat zelf te denken om uit te zoeken waar ze het liefst zitten daar en er dan een klein vervangend nest met water & wat voedsel neer te zetten. Het lijkt me echter lastig om een grote kolonie te verleiden te verhuizen, zeker omdat ze zo veel keuze uit locaties hebben. De gyne en een deel van het nest vangen lijkt mij de beste oplossing. Het is zeker beter dan de hele kolonie doden. Misschien verhuizen ze vanzelf wel weer naar buiten maar nu ze eenmaal wegen naar binnen hebben lijkt me dat onwaarschijnlijk.
Floris
Teamlid
Contacteer:

Re: Lasius niger binnen huis

Bericht door Floris »

In een kolonie Lasius niger is de koningin de enige die eitjes kan leggen. Als de koningin dood is, sterft de kolonie uit. Ze zijn daarom zeer voorzichtig met de koningin. Je zult haar waarschijnlijk niet kunnen vinden.

Ze hebben zelf voor de nestlocatie gekozen, dus de omstandigheden zijn daar minstens redelijk. Omdat het een kruipruimte is, zal het lastig zijn om daar de omstandigheden zo te verslechteren dat ze willen verhuizen.

De beste opties om van ze af te komen zijn het vernietigen van het nest of het vergiftigen met een mierenlokdoos. Dat laatste vergt wel geduld. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Feone
Lid

Re: Lasius Niger binnen huis

Bericht door Feone »

Hallo,

We hebben inderdaad de gyne niet kunnen vinden. Wel hebben ze een hoop poppen in een test nestje gelegd. Dat heb ik naast de verwarming geplaatst. Afgelopen dagen toen het wat warmer werd heb ik het nest flink verstoord door het wat heen en weer te schudden en door het licht aan te laten in de berging. Het lijkt er op dat ze in ieder geval deels weer buiten zitten. Het is inderdaad lastig te zeggen of ze ook uit de kruipruimte weg zijn, maar dat zie ik wel als ze weer ergens tevoorschijn komen.
Plaats reactie