Chall

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
Chall
Lid

Chall

Bericht door Chall »

Hoi allemaal.

Na wat rond gelezen te hebben, word het nu toch wel tijd me eens voor te stellen.
Ik ben een vrouw van 32 die beestjes altijd al interessant vond. Vroeger uren lang kijken naar hoe die mieren toch altijd maar hollen en rennen.

Toen ik een aantal maanden geleden mieren op mijn balkon zag lopen, druk heen en weer van plantenbak naar plantenbak, vond ik dat dan ook erg leuk.
Toen ze even later in mijn slaapkamer rondliepen, werd het nog intressanter! Ze bleven namelijk op de vloer, dus ik vond het prima. Ze ruimen immers mooi de spinnetjes en dooie vliegjes op.

Tot ik, o zo dom, mijn bakje yoghurt met honing op het nachtkastje liet staan en was vergeten. Toen zag het savonds zwart van de mieren. Dat ging me toch iets te ver,. ik heb ze dus met zachte hand naar buiten gestuurd en vervolgens het gaatje in de muur dicht gemaakt.
Dat was voldoende om ze buiten te houden, maar ik voelde me wel wat schuldig, dus ben daarna regelmatig wat druppeltjes honing buiten wezen brengen. Wat een feest!
Maar toen wilde ik toch wel eens meer weten over dat ijverig dier.

En toen kwam ik hier. Ohhh, wat leuk! Je kunt mieren in huis houden op een verantwoordde manier!

En toen kwamen er 3 weken geleden zomaar 3 gyne's aangevlogen, door de wind mijn huiskamer in. Ja, toen kon ik het niet laten.
Ik had al bedacht dat de kans wel errug klein was dat ze bevrucht waren, aangezien mijn huiskamer op 5 hoog zit.
Dus op Mierenboerderij maar een minikolonie L. Niger besteld.

Wat een fun. Call me crazy, maar ik heb haar maar meteen een naam gegeven, is toch handiger dan kolonie 1,2,3 en 4; Bea

Bea en haar kroost doet het goed. Ik zag broed in diverse stadia, dus heb het buisje gister in een bakje met een laagje humus verstopt. Zo kan ik ze iets gemakkelijker voorzichtig wat eten aan gaan bieden.
En de timing was prima. De dames hebben de ingang wel meteen dichtgestopt, maar het achterlijf van een dikke huisvlieg ligt in het buisje. De rest vinden ze niet zo interessant. Ze zitten merendeel nog binnen, maar af en toe komt er eentje even een frisse neus halen.
Ik denk dat het een stuk of 15-20 werksters zijn.

De drie "wilde" dames zitten in 2 buisjes. Dus eentje apart, en twee samen.
Alle drie hebben ze hun vleugels en alle drie hebben ze eitjes gelegd. Ik kan geen larven ontdekken, dus het is afwachten wat ze gaan doen.
Tot nu toe niet veel anders dan heel stilletjes tegen de vochtige watjes zitten, lol.
Ik weet dat het niet ideaal is om er 2 samen te hebben, maar ze zitten knusjes tegen elkaar en zorgen allebei voor het broed, dus ik laat het maar even zo.

En nu ben ik dus druk bezig met het orienteren wat betreft formicaria. Waar wil ik ze in gaan houden en wat is handig voor een beginner.
Ze staan gewoon in mijn woonkamer (heeft zijn voordelen om alleen te zijn) op een rustig plekje waar geen direct zonlicht valt.
Hier heeft vroeger een 80 x 40 aquarium gestaan met gerbils, dus er is genoeg plek voor een mooi formicarium.
hmm, volgens mij staat die bak trouwens nog in de kelder...*lightbulb momentje*

Ik vind die plexiglas dingen best lelijk, maar zag vandaag ook eenvoudige buizen/slangen systemen en dat lijkt me wel wat!
Nee, is niet mooi, maar waarschijnlijk wel zeer effectief en goed te hanteren voor een beginner, je kunt het immers heel gemakkelijk uitbreiden en aanpassen.
Als er een buisje vies is, kan het gewoon ontkoppeld worden :D

Enfin, komende weken zitten ze prima.

Iedereen alvast bedankt voor de veelvuldigheid aan informatie op dit forum. Heb al erg veel gelezen en geleerd. Ik hoop hier nog veel meer te gaan leren.

toedels,
Chall
cerris
Lid

Re: Chall

Bericht door cerris »

Welkom.
1X Formica fusca
ricardovdh
Lid

Bericht door ricardovdh »

Welkom op het forum.
Wat een intro :) ,Altijd leuk om te lezen over iemand.
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Tristan
Lid

Bericht door Tristan »

Welkom! Ik hoop snel meer te kunnen lezen over je kolonies!
GvG

Bericht door GvG »

Welkom!

De meeste Lasius niger gynes worden op 100 tot 200 meter bevrucht voordat ze naar beneden komen dus de kans dat ze bevrucht zijn is op je balkon vrijwel net zo groot als op straat!

Veel succes en plezier!
Chall
Lid

Bericht door Chall »

Dank jullie wel :D

Ik wist niet dat het zulke hoogvliegers waren.
Inmiddels een mannetje gevangen buiten en bij een gyne geplaatst die nog geen eitjes had gelegd. De interactie tussen die twee is wel erg grappig.
"He's all over her" in ieder geval letterlijk.
Sneeuwuil
Lid

Bericht door Sneeuwuil »

Yoghurt met honing? Daar heb ik nog nooit overwogen :? :-D.
Anyway, welkom op dit forum al was je er eerder dan ik.

Wat betreft je gynes, de 5 hoog maakt niet uit maar dat ze nog vleugels hebben maakt de kans kleiner dat ze bevrucht zijn, maar het kan wel. Twee bij elkaar doen is mogelijk, hoewel wat er er van herinner kunnen ze samen een kolonie sitchten, maar blijft er vrijwel altijd maar één over. Dat ze erg rustig zijn is trouwens voornamelijk een goed teken.

Welke 'plexiglas dingen' vind je precies lelijk?
Chall
Lid

Bericht door Chall »

Van die twee dames bij elkaar heb ik inmiddels gesplitst, Eentje leek toch wel meer met het broed te doen, dus die heb ik erbij gelaten.

"Plexiglas dingen" die van AntsCanada met al die vakjes.

Ik vind die dingen echt zo onnatuurlijk.

Ben vandaag met een gasbetonblok, een beitel en hamer aan de slag gegaan. Die wil ik dan aan de binnenkant met leem en zand bedekken. Zodat het een natuurlijker uiterlijk krijgt.
Die wil ik dan installeren in een oud aquarium en dan vastzetten en er een outworld bij combineren.

Ben nog aan het denken over hoe ik diverse kamers wil afsluiten in het begin. En dan naarmate de kolonie groeit, de kamers beschikbaar stellen.
Ik dacht er aan om ze deels met chinchillazand dicht te maken. Dat is vrij goed en stevig te modelleren, maar toch zacht genoeg voor de mieren om later door te breken. Maar te klein en glad van struktuur om vervolgens als bouwmateriaal te gebruiken.

Ik maak nog wel een keertje foto's als het wat meer vorm krijgt.
GvG

Bericht door GvG »

Ik wil je enthousiasme niet neerhalen, maar mag ik je even meegeven dat het nog wel een jaartje duurt voordat je kolonies groot genoeg zijn om te verhuizen?
Sneeuwuil
Lid

Bericht door Sneeuwuil »

Ah, right. Onnatuurlijk wel, maar dan kun je juist alles goed zien, wat ik wel prettig vind. Zelf ben ik niet zo'n knutselaar, hoewel enkele hier erg mooi spul hebben gemaakt.
Chall
Lid

Bericht door Chall »

Haha, ik weet het :D

Beter een vacant formicarium dan een uit zijn voegen barstende reageerbuis :D
Plaats reactie