Voeding

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
farholly
Lid

Voeding

Bericht door farholly »

Beste iedereen,

Sinds Juli heb ik 5 kolonies lasius Niger.
Momenteel is er denk ik een generatie uit het ei en liggen er nog wel andere eitjes in.
In elke kolonie heb ik een fruitvliegje gelegd, maar in twee kolonies wordt deze echter niet opgegeten. (Is dit een probleem?)

Verder merk ik dat er steeds minder fruitvliegjes zijn. Dit zal ongetwijfeld met het weer te maken hebben.
Is het ook mogelijk om kleine stukjes van bijvoorbeeld appel of nectarine in het reageerbuisje te stoppen?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Weet niet of het nog lang goed gaat zonder dat ze het fruitvliegje eten.. ;)
GvG

Re: Voeding

Bericht door GvG »

farholly schreef:in twee kolonies wordt deze echter niet opgegeten. (Is dit een probleem?)
Nee hoor, geen probleem. Je kan met een satéprikker een heel klein drupje suikerwater (écht klein) in het buisje leggen en daarna het buisje weer afsluiten met een watje. Suikerwater zullen ze nu wel aannemen denk ik. Ik doe altijd 1 deel suiker op 3 delen water.
Verder merk ik dat er steeds minder fruitvliegjes zijn. (...) Is het ook mogelijk om kleine stukjes van bijvoorbeeld appel of nectarine in het reageerbuisje te stoppen?
dat geeft teveel rommel en paniek. Dan kan je beter die nectarine gebruiken om zelf wat fruitvliegjes te kweken. Je kan ze vangen in een bekertje met wat fruit en klein scheutje (wijn)azijn, met wat keukenfolie eroverheen gespannen. Daar prik je dan een gaatje in met een satéprikker.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Weet niet of het nog lang goed gaat zonder dat ze het fruitvliegje eten.. ;)
Komt goed, ze hebben niet veel nodig.
farholly
Lid

Bericht door farholly »

Ha GvG,

Bedankt voor de geruststelling!
Ik had was suikerwater gemaakt, maar ik had geen satéprikkers of iets anders waarmee het makkelijk het buisje in kon gaan. Momenteel heb ik een drupje honing op het watje in het reageerbuisje gedaan (degene die het buisje afsluit). Dit begonnen ze meteen te eten en in een buisje zelfs de koningin zelf.

Ik neem aan dat dit ook een optie kan zijn voor mij? Of is het toch beter om het te mengen met water?

Bedankt voor je snelle antwoord!
Sneeuwuil
Lid

Bericht door Sneeuwuil »

Het komt er op neer, dat als ze het eten, het dan wel goed is, aangenomen dat ze een waterreservoir hebben :-).
Verder moeten er geen etensresten achterblijven, hoewel honing op zich niet snel schimmelt.
GvG

Bericht door GvG »

Het lijkt me verstandig om het watje regelmatig te verversen, anders wordt het een plakkerige rommel.

Ik vind satéprikkers trouwens een onmisbaar gereedschap in mijn hobby. Ik gebruik ze niet alleen om kleine druppeltjes in buisjes aan te brengen maar ook om reageerbuisjes te prepareren. Ze zijn ook erg geschikt om de watjes uit oude buisjes te halen.
farholly
Lid

Bericht door farholly »

Goeie! Want rommel in de buisjes krijg ik nu ook steeds meer inderdaad. Wel leuk om te zien is dat elk nest er anders mee om gaat.. ;)
Plaats reactie