Voorstellen

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
Sidewalker
Lid

Voorstellen

Bericht door Sidewalker »

Hallo,

Ik heb de stap gezet om een formicarium te starten, en heb een starterset met een kleine kolonie messor barbarus aangeschaft.
Nu ga ik de antfarm vullen met zand en ik weet van een vriend dat hij de kolonie niet uit het buisje kreeg en dat ze
zand het buisje in gingen slepen, hoe kan dit voorkomen worden. Ik wil graag de arena zo natuurlijk mogelijk houden
en misschien ook vullen met zand en plantjes (met bladluizen) hebben mensen hier voorbeelden van want die kale bakken vind ik niet echt mooi.
Ze zullen eerdaags aankomen en dan kan ik beginnen heb er zin in :D :D :D

Groet bas
Sneeuwuil
Lid

Re: Voorstellen

Bericht door Sneeuwuil »

Hallo Sidewalker,

Welkom op het forum natuurlijk.

Voorzichtig met een beginnende kolonie te verhuizen. Ze 'proberen uit het buisje te krijgen' is niet aan te raden. Laat ze zelf beslissen wanneer ze er uit willen. Als je in je formicarium een goede leefomgeving creërt willen echt wel verhuizen.

Wat betreft bladluizen: dat is iets waar ik ook naar zit te kijken, maar blijkbaar iets dat zelden gedaan wordt en meestal is daar dan ook een reden voor. Verder is de Messor barbarus een zogenaamde oogstmier. Ze eten wel insecten, maar ze verzamelen voornamelijk zaden. Voor zover ik weet doen ze niets met bladluizen. Daarvoor zul je een Lasius niger moeten nemen.
Kegge
Lid

Bericht door Kegge »

Welkom Sidewalker. net als jij ben ik een beginnende mierenhouder. Mijn enig kolonie ligt sinds november in de koelkast en ik kijk erg uit naar het moment dat ik ze uit hun winterslap kan laten komen.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Sidewalker
Lid

Bericht door Sidewalker »

De kolonie is gisteren binnengekomen, en ben meteen bezig gegaan met het inrichten van de antfarm, op dit moment hou ik ze nog even in het reageerbuisje die ik in de antfarm heb gelegd.
En de arena heb ik nog niet aangesloten is een 30x20 dus ook wel erg groot nu. vandaag bij de terrariumwinkel een warmtematje gekocht was maar 8 euro (7W) en fruitvliegjes.
Heb wel in de zand/leem grond al een kuiltje gemaakt van een 0,5cm doorsnee en 3cm diep en aan de onderkant het kuiltje wat breder gemaakt 2cm. Ik hoop dat ze de koningin hier
naar over zullen plaatsen en dan van daaruit verder zullen graven. Als ik hier foto's wil plaatsen moet dat waarschijnlijk via een externe site toch?
Plaats reactie