Messor Barbarus (maykel)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
maykel
Lid
Contacteer:

Messor Barbarus (maykel)

Bericht door maykel »

Hier is de plek voor vragen en opmerkingen over mn Messor Barbarus kolonie.
Formica Cunicularia
Messor Barbarus
Lasius Niger (gyne gevangen in eigen achtertuin)
Apis mellifera carnica (6 volken)
Sidewalker
Lid

Re: Messor barbarus (maykel)

Bericht door Sidewalker »

Welke granen en zaden geef je ze, en ik zat te denken om de zaden voor mijn messor in de magnetron te doen zodat ze niet meer kunnen kiemen in mijn zand nest.
maykel
Lid
Contacteer:

Bericht door maykel »

Ik geef ze vogelzaden voor de kleinste vogeltjes die ik in de dierenwinkel kon vinden, daar hebben ze alleen nog nie zoveel interesse in. Verder heb ik zaad van het pijpestrootje gegeven die ik zelf verzameld heb op de heide. Ze gebruiken nu nog vooral het voorraadje die ze meekregen van de mierenboerderij waar ik de kolonie gekocht heb.
Graszaad schijnen ze ook lekker te vinden, maar dan moet je wel biologische graszaad halen omdat deze niet behandeld zijn met (chemische) middelen. Verder schijnen ze verzot te zijn op zaad van de paardebloem, maar daar is t nog even op wachten, die zijn pas uitgebloeid in mei.
Insekten zijn minstens net zo belangrijk voor mieren, dus die moet je ook verstrekken. Ik vang meestal spinnetjes en vliegjes in huis die ik een paar uur in de vriezer leg om eventuele mjjten te doden.

Ik denk dat je zaden niet in de magnetron moet leggen, omdat de viedingswaarde van de zaden ook kapot gaan dan. De mieren weten zelf wel waar ze het zaad moeten opslaan om kiemen te voorkomen. Verder is dit ook mijn eerste messor kolonie dus bij andere blogs kun je misschien meer info vinden, ook is de caresheet ook een goede plek om meer info te vinden.
Formica Cunicularia
Messor Barbarus
Sidewalker
Lid

Bericht door Sidewalker »

Bedankt voor de informatie zelf had ik al het kleinste zaad uit mijn vogelvoer gefilterd, en geef ze nu fruitvliegjes uit een kweek die ik heb opgestart wel veel te veel vliegjes :lol:
pijpestroo weet ik hier in de buurt ook wel te staan maar weet niet of daar nu nog veel zaad aan zit.
maykel
Lid
Contacteer:

Bericht door maykel »

Da denk ik idd van niet, heb het idee dat er ook weinig zaad zowiezo in zit, ik vind dat ze het wel heel snel op de afvalhoop gooien. Bij mij pakken ze nog geen insekten aan helaas, maar zal vast wel komen als ze echt helemaal uit de winterslaap zijn.
Formica Cunicularia
Messor Barbarus
Plaats reactie