Introductie

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
marcel
Lid
Leeftijd: 43

Introductie

Bericht door marcel »

Hallo allen,

Mijn naam is Marcel ben 34 en woon in Gelderland, ik houd al jaren reptielen, insecten en andere geleedpotigen. Nooit heb ik er bij stil gestaan dat je ook mieren kon houden tot dat ik filmpjes van Antscanada tegen kwam op Youtube. Om een lang kort te maken ik ben verkocht.

Mijn intentie is om de Messor Barbarus te nemen daar deze redelijk geschikt als beginners soort schijnt te zijn en geen winterrust nodig heeft, iets wat niet mogelijk is daar mijn vrouw dat absoluut niet wil. Tenzij iemand een andere soort kan aanraden die beginners vriendelijk is en geen winterrust nodig heeft?

Groeten Marcel
Houder van:

Lasius niger
Formica cinerea
Solenopsis fugax
Manimaner
Lid

Re: Introductie

Bericht door Manimaner »

allereerst welkom op dit forum Marcel! Om maar meteen op je vraag in te gaan:

Veel soorten in deze omstreken hebben wel een winterslaap. Ook messor barbarus heeft een winterslaap, maar die kunnen iets warmer een goede winterslaap hebben dan bijvoorbeeld Lasius Niger.
Alhoewel een goede winterslaap aan te raden is, is het niet nodig om een winterslaap in te voeren. Ook niet bij de soorten die hier wel voorkomen. Het is beter voor de gyne en de ei-leg, maar het is niet 100% noodzakelijk.
Messor Barbarus is inderdaad een redelijke beginners-soort, maar Lasius Niger is toch wel DE aan te raden beginnerssoort en als jij die niet koud kan/wil zetten dan kunnen ze daar wel tegen.
Het kan zo zijn dat ze alsnog in een soort diapauze terecht komen waarin ze niet actief zijn en waarin de larfjes niet verder ontwikkelen en het is beter voor ze als ze dan kouder staan, maar nogmaals dat redden ze wel.

gr,

Roel
Mika
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Mika »

Tsja, voor een aantal soorten is een winterslaap echt onontbeerlijk: de gynes zullen geen eitjes leggen, tenzij ze een winterslaap hebben gehad: Bosmiersoorten, en Camponotus soorten bijvoorbeeld. Voor alle andere is het echt wel beter.

Waarom wil je vrouw geen winterrust? Desnoods zet je de kolonie buiten in een frigobox, met enkele liters water erbij, dan zullen ze niet bevriezen.
DUCKDUCKGO!
Sneeuwuil
Lid

Bericht door Sneeuwuil »

Hallo en welkom!

Zoals aanderen al aangeven: Messor moet eigenlijk ook wel een winterrust hebben, maar dat kan relatief warm. Ik neem aan dat je vrouw er moeite mee heeft dat ze in de koelkast terecht komen. De Messor kun je inderdaad wel wat warmer houden en misschien in een onverwarmde ruimte zetten waar het net wat koeler is.

Messor barbarus is idd wel een goed keus om mee te beginnen.
GvG

Bericht door GvG »

Hoi, welkom.
De komende weken kun je bruidsvluchten verwachten en je eigen gynes gratis oprapen. Daarna kun je altijd nog beslissen om mieren te kopen. Messor barbarus is erg gevoelig voor stress, en erg schuw in de eerste periode. Dat betekent doorgaans dat je ze heel weinig ziet, tenzij je ze verstoort door in het buisje te kijken. Dat is erg lastig voor beginners, zeker als het je enige kolonie is. Ik vind het geen aanrader om met Messor barbarus te beginnen.

Mocht je het toch willen, heb ik wel een goedkoop kolonietje voor je.
marcel
Lid
Leeftijd: 43

Bericht door marcel »

Bedankt voor het meedenken allemaal, de reden dat een winterslaap problematisch is/was is dat mijn vrouw inderdaad geen beestjes in de koelkast wil. Maar als het beter voor de mieren is ik ga toch een manier bedenken om haar zover te krijgen of om ze op een andere manier te overwinteren.

De Messor gaat hem ook niet worden aangezien ze toch een winterrust behoeven, dan kan ik et zo de Lasius niger nemen daar die de beginnersmier bij uitstek is. Nu maar hopen dat er snel een bruidsvlucht in de buurt is waar ik een of meer gynes kan oprapen.

Nogmaals bedankt voor het meedenken waardeer het zeer.
Houder van:

Lasius niger
Formica cinerea
Solenopsis fugax
Manimaner
Lid

Bericht door Manimaner »

De eerste bruidsvluchten kunnen normaal gesproken vanaf nu tot midden september zijn, maar omdat het dit voorjaar iets koeler is geweest dan anders zie ik eigenlijk alleen nog maar poppen en nog geen uitgekomen vliegende mieren.
Lang zul je niet meer hoeven te wachten voor bruidsvluchten in ieder geval.
Kegge
Lid

Bericht door Kegge »

Welkom op het forum Marcel. Als beginneling ben ik ook begonnen met een Lasius Niger kolonie. Het is machtig mooi om de ontwikkeling van de nog kleine kolonie te volgen. Ik weet zeker dat je enorm veel plezier gaat beleven van deze hobby.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Plaats reactie