Heb ze nu wel, maar weet ff niet waar ik het beste in omgeving den haag kan zoeken naar verse koninginnen. Iemand tips? Ik herinner me dat ik met (suiker)water en watten een goeie eerste 'broedomgeving' heb in de reageerbuis, klopt dat?
Gewoon water! Suikerwater in het buisje geeft alleen maar rommel. Ze hebben de eerste tijd echt alleen maar water nodig. Je kunt ze later, als de eerste werksters er zijn, suikerwater geven.donders schreef:Ik herinner me dat ik met (suiker)water en watten een goeie eerste 'broedomgeving' heb in de reageerbuis...
Voor degenen die op de foto wachtten..donders schreef:edit: Voor mijn vangst, zie: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=27&t=8265
Lijkt me niet een vraag voor bij "bruidsvluchten", maar in Mallorca kun je zeker (o.a) Messor spp., Camponotus spp. en Pheidole pallidula tegenkomen. Van de laatste zou je ook nog wel een bruidsvlucht kunnen meemaken.ruttydm schreef:Weet toevallig iemand welke soorten er in Mallorca zijn?
Ik ga pas eind augustus, zou ik dan nog bruidsvluchten tegenkomen?GvG schreef:Lijkt me niet een vraag voor bij "bruidsvluchten", maar in Mallorca kun je zeker (o.a) Messor spp., Camponotus spp. en Pheidole pallidula tegenkomen. Van de laatste zou je ook nog wel een bruidsvlucht kunnen meemaken.ruttydm schreef:Weet toevallig iemand welke soorten er in Mallorca zijn?
Ik ben al in de vroege namiddag,late namiddag en tegen de avond gaan kijken.Rooftochten zie ik wel regelmatig,geen bruidsvluchten of gynes.GvG schreef:Formica sanguinea vliegt vroeger. In de morgen en de vroege middag.
Edit: ik heb ze zelf overigens ook nooit zien vliegen.