Vraag winterslaap?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Freek

Vraag winterslaap?

Bericht door Freek »

Hallo allemaal

Ik heb de soort componotus barbaricus. Aangezien ze uit zuid europa komen heeft deze soort überhaupt wel een winterslaap of gewoon een rust periode. Mochten ze toch een winterslaap houden hoe doe ik dit dan en wanneer?
Freek

Re: Vraag winterslaap?

Bericht door Freek »

En ik heb nog een vraag. Ik heb een gips nest aangeschaft mijn beginnende kolonie zit hier al zeker een half jaar in en doet het naar mijn mening goed. Heb 1 gyne 6 werksters 4 tot 5 larven en ongeveer 10 eitjes. De afmeting van het gipsnest is 15 bij 10 cm. Heb hier een rode folie overheen gelegd. En doe er 1 keer per week water in zodat ze niet uitdrogen. Mijn vraag is dit te groot en moet ik weer laten verhuizen naar een reageerbuisje?
Silence
Lid

Bericht door Silence »

Hoi Freek,

deze soort heeft normaal gesproken wel een winterslaap ja. Zuid Europa wordt ook kouder in de winter.

Qua nest grootte... voor 6 werksters is het misschien wat ruim maar er is niet gelijk een verplichting om te verhuizen. Met hoeveel ben je een half jaar geleden begonnen? Heb je ze toen gelijk in dit nest gestopt?
1 x Myrmica Rubra (2 gynes) 300+
1 x Camponotus Cruentatus 50+
1 x Pheidole Pallidula 20+
3 x Messor Barbarus 700+, 100+, 20+
2 x Crematogaster Scutelaris 5+, 40+
1 x Camponotus Dolendus 30+
1 x Lasius Niger 50+
20 x Lasius Niger 5+
Freek

Bericht door Freek »

Ja heb ze gelijk in dit nest gestopt. Ik begon met 6 er daar is 1 van overleden en toen is er weer 1 geboren dus nu weer met 6. Heb een 4 of 5 larven en en een stuk of 10 eitjes. Op antstore staat dat ze een winterslaap houden bij 15 graden of is dat te hoog?
Freek

Bericht door Freek »

En moet ik ze voeding geven als ze een winterslaap houden of zijn ze in een diepe diepe slaap
Manimaner
Lid

Bericht door Manimaner »

Ik zou ze rond de 10 graden houden, maar wel dus langzaam laten afkoelen naar die 10 graden.

Voedsel in niet nodig, wel water!
Freek

Bericht door Freek »

Hoe doe ik dat precies heb hier gelezen in de koelkast maar dat is niet gelijdelijk. Heb geen tuin of balkon om ze buiten neer te leggen. Dacht er zelf aan om ze snachts in de koelkast te doen en overdag weer in de kamer maar dat levert denk ik te veel stress op dan.heen en weer gesleep
GvG

Bericht door GvG »

Zet ze op bijvoorbeeld op de vensterbank met het raam open om ze af te koelen. Je moet ze niet elke dag verplaatsen. Zelf zou ik ze daarna een paar maanden in de koelkast zetten. Ik heb Camponotus vagus uit Zuid-Frankrijk, die gaan ook de koelkast in. In de koelkast hebben ze geen voedsel nodig. Wel water.

Naar mijn mening is het nest wel te groot, maar om ze terug te krijgen in een buisje is erg moeilijk. Ik weet niet of je dat moet proberen.

1 werkster in een half jaar is erg weinig, ook voor deze soort. Ik zou dus niet zeggen dat ze het goed doen. Wel goed dat ze eitjes hebben. Misschien moet je nog wachten tot de eitjes uitkomen en larven zijn geworden. Dan kan je daarna beslissen over de winterslaap.

Als je ze niet in de koelkast zet zou ik ze wel op een koelere plek zetten, bij een open raam bijvoorbeeld. Maar niet steeds verplaatsten, zoveel mogelijk met rust laten.
blitz
Lid

Bericht door blitz »

Moet je je mieren eigenlijk voeren als je ze laat afkoelen?
Silence
Lid

Bericht door Silence »

Ligt eraan hoe ver ze zijn... je kunt het in ieder geval altijd proberen. Als ze het laten liggen moet je het weghalen.

er moet wel altijd water zijn. Ik doe meestal 1 keer per week 2 schone reageerbuisjes in de buitenwereld. 1 met water en 1 met suikerwater, mogen ze het zelf uitzoeken.
1 x Myrmica Rubra (2 gynes) 300+
1 x Camponotus Cruentatus 50+
1 x Pheidole Pallidula 20+
3 x Messor Barbarus 700+, 100+, 20+
2 x Crematogaster Scutelaris 5+, 40+
1 x Camponotus Dolendus 30+
1 x Lasius Niger 50+
20 x Lasius Niger 5+
xerxeron
Lid

Bericht door xerxeron »

Mijn Lasius Niger kolonie is continu op 21° en is vanzelf in winterslaap gegaan.
Persoonlijk vind ik dat te vroeg maar ja probeer dat eens uitgelegd te krijgen! ;)

Ze pakken geen voedsel meer aan en vanaf volgende week gaan ze in de gang voor een week.
Ookal hebben ze nog eitjes en poppen... ik wou wachten tot die uitgekomen waren maar de gyne besliste er anders over.
Daarna in de koelkast.
Binnenkort heb ik van GvG ook nog een Formica fusca kolonie van 50+ werksters en 3 gynes.
die gaan ook asap in de koelkast in hun buisje. (eerst in de koude gang)

Hopelijk kan ik ze volgend jaar in een ytong nest zetten ofzo ! en dan eens eigen proefbuisjes kopen voor zelf gynes te vangen volgende zomer.
kan niet wachten ;)
-Lasius Niger 70+ --> Blog : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=8793
-Formica Fusca 150+ --> Blog : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=71&t=8790
-Messor Barbarus 5+
-Camponotus Ligniperdus 5+
GvG

Bericht door GvG »

Die poppen moeten in principe nog vóór de winter uitkomen. Daar heeft de gyne ook eigenlijk geen invloed op. Ze zullen binnen een weekje wel uitkomen denk ik. Ik zou ze nog niet in de koelkast zetten voordat de poppen uitgekomen zijn. Mijn grote Lasius niger kolonie (1000+) heeft al weken geen poppen meer trouwens, de gynes van deze zomer nog wel.

Die Formica fusca kolonie die kan tegen de zomer wel in een klein Ytongnestje, als er niets geks gebeurt.
blitz
Lid

Bericht door blitz »

Mijn rubra's hebben ook nog een paar larven.Overwinteren ze dan gewoon mee?Ik heb ze nu ook koud staan 11 graden.Ondanks ze koud staan pakken ze wel nog fruitvliegen aan.
GvG

Bericht door GvG »

Ja, de larven overwinteren gewoon mee bij Myrmica rubra. In de zomer ontwikkelt zich "langzaam" broed dat pas na de winter verpopt (The Ants, Wilson&Hölldobler). Alleen mieren van het geslacht Formica overwinteren in de Benelux zonder broed (uitzonderingen daargelaten).
Freek

Bericht door Freek »

Heb ze half feb uit de winterslaap gehaald. Ze houden erg van huiskrekels de fruitvliegjes laten ze elke keer links liggen maar mijn lasius niet dus ze komen alsnog goed van pas. En gvg ze hebben nu in een halve maand tijd 6 poppen met een grote bal met eitjes erbij gekregen dus het gaat nu wel een stukken beter gelukkig. Ga half maart langzaam het warmtematje aan zetten.
Plaats reactie