formica fusca

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
buldog
Lid

formica fusca

Bericht door buldog »

Hallo.

Neemt Formica fusca ook broed aan van andere soorten van Serviformica spp?
GvG

Re: formica fusca

Bericht door GvG »

Ja, waarschijnlijk wel. Larven en eieren zullen ze als voedsel gebruiken, de poppen zullen ze waarschijnlijk laten uitkomen.
miel
Lid
Contacteer:

Bericht door miel »

Oh, das handig, dan kan ik ze poppen uit de natuur geven?
Antboy
Lid

Bericht door Antboy »

Kan je doen, ik weet alleen niet of de soort uit de natuur het leuk vindt.. Beetje zonde van een mooi nest toch?
-Camponotus ligniperdus
-Lasius flavus
-Lasius niger
-Messor barbarus
-Messor capitatus
-Messor minor
-Myrmica rubra
-Pheidole pallidula
-Pheidole yeensis
miel
Lid
Contacteer:

Bericht door miel »

Kan dit ook met lasius niger?
Manimaner
Lid

Bericht door Manimaner »

Dit is, als het goed is, helemaal niet nodig Miel. Lasius niger groeit sowieso onder goede omstandigheden al erg goed en formica soorten kunnen met goede verzorging ook snel in aantallen toenemen. De vraag is dus; moet je het wel willen???

Aangezien lasius niger werksters ook het broed van parasiataire gynes verzorgen zou ik geen reden hebben om aan te nemen van niet. Het komt echter ook wel vaker voor dat ze het niet accepteren, maar het is wel mogelijk. Daarbij is er ook een recent blog van Iasimov waarin 4 Lasius flavus gynes het broed van een overleden Lasius niger gyne verzorgden en waar ook daadwerkelijk Lasius niger werksters uit zijn gekomen.

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=8144

Echter zijn er momenteel zijn er nog weinig mieren actief en waarschijnlijk zijn er alleen nog maar larven in de nesten buiten. Let er ook op dat de eerste generatie na de winterslaap vaak mannetjes en prinsessen zijn.
dvd
Lid

Bericht door dvd »

GvG schreef:Ja, waarschijnlijk wel. Larven en eieren zullen ze als voedsel gebruiken, de poppen zullen ze waarschijnlijk laten uitkomen.
Oh dat wist ik niet.Dus bv als ik mijn formica fusca poppen geef van formica rufibarbis laten ze de poppen uitkomen?Dan heb je ook een gemengd nest zoals bij formica sanguinea,alleen dat ze niet als slaaf worden gezien.
Manimaner
Lid

Bericht door Manimaner »

@DvD Ook dit werkt overigens, naar mijn ervaring, niet altijd. Heb vorig jaar eens een formica gehad die weigerde poppen aan te nemen van een andere formica soort.
Mika
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Mika »

dvd schreef:
GvG schreef:Ja, waarschijnlijk wel. Larven en eieren zullen ze als voedsel gebruiken, de poppen zullen ze waarschijnlijk laten uitkomen.
Oh dat wist ik niet.Dus bv als ik mijn formica fusca poppen geef van formica rufibarbis laten ze de poppen uitkomen?Dan heb je ook een gemengd nest zoals bij formica sanguinea,alleen dat ze niet als slaaf worden gezien.
Ook slaven worden 'meestal' niet als slaaf aanzien. Ze weten tot op zekere hoogte niet dat ze niet thuishoren in het soortvreemde of vreemde nest.
DUCKDUCKGO!
GvG

Bericht door GvG »

miel schreef:Kan dit ook met lasius niger?
Even voor de duidelijkheid, Formica fusca zal Lasius niger poppen hoogstwaarschijnlijk niet laten uitkomen. Andersom ook niet. Bij mieren van hetzelfde geslacht is de kans van slagen hoger.
Plaats reactie