Honingdauwsurrogaat is een poging om gemakkelijk en in relatief grote hoeveelheden een vloeistof te maken die voor de mieren eenzelfde voedingswaarde heeft als honingdauw.
Benodigdheden voor ongeveer 650 ml honingdauwsurrogaat:
- 22 ml Aminobolan (precies een ampul, van Sanas).
50 ml esdoornsiroop (bijvoorbeeld te koop bij een natuurvoedingswinkel; prijzig, ik betaalde €10 voor een flesje).
130 g glucose (ook dextrose of druivensuiker genoemd, ik heb het ook bij een natuurvoedingswinkel gevonden).
480 ml water (verkrijgbaar bij het betere waterleidingbedrijf).
Mengbeker.
IJsblokjeszakjes of -vormpjes.
Spuit voor verdeling (te koop bij de apotheek, ik betaalde €0,35 voor een van 10 ml).
Zeer kleine bakjes (ik gebruik paracetamolstrips).
Honingdauwsurrogaat is niet alleen voedzaam voor mieren, ook voor bacteriën en schimmels. Het is dus niet lang houdbaar, daarom heb ik ervoor gekozen het in te vriezen in porties, die ik ontdooi wanneer nodig.
Ik heb een fotoserie gemaakt, zodat het compileren, distribueren en conserveren duidelijk moet zijn voor iedereen.

De benodigdheden.

Doe het water in een beker.

Voeg de glucose toe

Roer goed zodat het oplost. Suiker lost beter op in warm water dan in koud water.

Voeg de esdoornsiroop toe.

Maak de Aminobolanampul voorzichtig open door de sluiting (eventueel met een doekje om je hand) bij het rode streepje af te breken.

Voeg de aminozuuroplossing toe. Aminobolan stinkt, dat schijnt zo te horen.

Klaar!

Zuig wat oplossing op met een spuit en zorg dat je het proper kunt aanbieden.

De miertjes in afwachting.

Geef niet te veel ineens, miertjes zijn maar klein

En nu afwachten.

Twee drinkende Lasius niger.

Drinken vanuit gevaarlijk positie.

IJsblokjeszakjes om de bederfelijke vloeistof te conserveren.

Gevuld.

Ik heb van alle stappen foto's genomen.

Er gaan er twee-eneenhalf uit 650 ml.

Het resultaat: goed geconserveerde porties honingdauwsurrogaat.