Ziet er goed uit, en dat je niet door die buisjes kan kijken is misschien net goed he Heb je ook minder de drang om te gaan kijken, maar het gaat geen probleem geven hoor
@Manor, daar heb je zeker een punt! Alleen vervelend dat je dus niet voor de zekerheid kunt kijken of de gynes in de wazige buisjes wel eitjes leggen of dat ze er voor niets in het buisje zitten.
Lasius niger kan wel wat verstoring hebben hoor. Je mag best af en toe kijken. 1x per dag moet wel kunnen. Dat is het mooie van deze soort. Andere soorten kunnen er niet zo goed tegen.
Je kan er ook een paar apart leggen, zodat die totale rust hebben. Probeer ze niet te laten rollen, stoten of vallen bij het bekijken.
@GVG, ik ga ze denk ik morgen maar allemaal apart in aluminium folie doen, als ik dan de deur open schuif merken ze niet dat het licht wordt en zo zou ik er 1 apart kunnen pakken. Laat ze nu allemaal maar rustig liggen ze hebben net het licht al gehad.
@Manor, dat is dus het rare ik heb met de buisjes vullen er goed op gelet en zag niets lekken of iets, zal wel over het hoofd hebben gezien dat er niet genoeg water in zat ofzo, het zijn niet zulke grote buisjes dus als er dan een deel in het watje gaat is het ook zo weg het water.
Erg leuk dit, ik heb mij lasius ook op maandag de 18e gevonden en kon na vier dagen het niet meer volhouden om te kijken die van mij hebben ook al eitjes.
Ik zou de dode koninginnen zo ver mogelijk bij je laatste kolonie vandaan houden aangezien je niet weet waaraan ze zijn overleden en of het besmettelijk/schadelijk is voor de kolonie waar je ze aan voert.
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
Maar in het geval van een natuurlijke dood is het wel mogelijk om te voeren toch? In dit geval helaas niet zo, maar mocht het me ooit nog eens overkomen weet ik het.
Nog 1 vraagje hoe zouden jullie het met voeren doen? Ik weet namelijk niet zo goed hoeveel ik ze nu moet geven, heb ze gisteren 1 fruitvliegje gegeven en wat honing op een steentje gesmeerd maar die heb ik er vandaag weer uitgehaald.
Ik zou een leeg vakje van een paracetamolstrip nemen, met een watje er in. Daar kan je dan een paar druppeltjes suikerwater in doen. 1 a 2 fruitvliegjes per week is voorlopig wel genoeg. Maak je geen zorgen als je ze niet ziet eten. Ze hebben nog maar heel weinig nodig.
Nog 1 vraagje hoe zouden jullie het met voeren doen? Ik weet namelijk niet zo goed hoeveel ik ze nu moet geven, heb ze gisteren 1 fruitvliegje gegeven en wat honing op een steentje gesmeerd maar die heb ik er vandaag weer uitgehaald.
Ik zou een leeg vakje van een paracetamolstrip nemen, met een watje er in. Daar kan je dan een paar druppeltjes suikerwater in doen. 1 a 2 fruitvliegjes per week is voorlopig wel genoeg. Maak je geen zorgen als je ze niet ziet eten. Ze hebben nog maar heel weinig nodig.
Ik eet meer kauwgom dan paracetamol dus gebruik ik die, in combinatie met een watten staafje.
Ik denk dat dat na een tijdje een kleverige rommel wordt. Het suikerwater zakt naar de bodem van het bakje, en daar droogt het in. Na een tijdje zit het watje helemaal vastgekleefd aan de bodem. Een pillenvakje houdt het netjes.
Duidelijk, ik zal vanmiddag eens even kijken naar zo'n pillenstrip stukje met een stukje wattenstaaf en suikerwater erin.
Laten jullie het er lang in totdat het droog is of halen jullie het rond de avond bijvoorbeeld weer uit?
Arjen schreef:Duidelijk, ik zal vanmiddag eens even kijken naar zo'n pillenstrip stukje met een stukje wattenstaaf en suikerwater erin.
Laten jullie het er lang in totdat het droog is of halen jullie het rond de avond bijvoorbeeld weer uit?
Ik laat het normaal een weekje liggen, elke week heb ik een schoonmaak dag. Dan hou ik grote schoonmaak in mijn kolonies.
Als ze er een niet te grote bende van maken, vul ik de bakjes gewoon bij met suikerwater.
Met de hoge temperaturen van de laatste tijd vul ik ze momenteel dagelijks bij.
Ah precies, ik heb het er zojuist ingelegd. Heb sinds kort ook een aquarium dus op de dag van onderhoudt voor die neem ik ook maar gelijk de kolonie mee. Al zullen die waarschijnlijk niet echt vuil produceren in dit stadium.
Iemand die mij dus misschien kan vertellen of muggen voeren kan ipv een fruitvliegje?
Ik heb even op het forum gezocht namelijk maar daar zag ik verdeelde meningen..