Ytong voor Cataglyphis

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Mika
Teamlid
Contacteer:

Ytong voor Cataglyphis

Bericht door Mika »

Ik ben bezig aan een nieuwe Ytong voor mijn kolonie Cataglyphis viaticus. Hoewel het formicarium nog niet afgewerkt is post ik al een paar foto's, omdat ik denk dat er een aantal nieuwe truuks en ideeën in verwerkt zijn.

Het nieuwe nest is 7 cm diep, 60 cm lang, en 25 cm hoog. Enkele foto's tegenover een gesloten rolluik. Ik ga er verder op in in de tekst, misschien kan je af en toe terugkeren om te bekijken wat ik precies bedoel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De algemene bouw van het nest bestaat uit 4 brede kolommen, waar er zich 4 cm diepe kamers bevinden, die afgescheiden zijn door 3 dunnere tussenzuilen, waar er langs de voorkant connectiegangen zijn die de diepere kamers met elkaar verbinden. Binnen elke tussenzuil bevindt zich een verticaal boorgat, dat in verbinding staat met het waterbakje bovenaan, zodat het water uit het water zich onmiddellijk tot 15 cm diep in het nest kan verspreiden.

Op de derde foto zie je duidelijk het waterbakje met de drie draineergaten die het water tot diep in het nest brengen. Nu is de wand tussen waterbakje en de kamers niet heel dik: maar 1 cm, en hetzelfde geldt voor de wand tussen de 3 'draineergaten' en de kamers.

Het grootste deel van de kamer is geboord met een 16 mm houtboor. Allereerste werden dus de drie draineergaten geboord, en nadien legde ik met houtjes steeds de mogelijke contouren van de volgende te boren kamer vast. De grootste kamers zijn 25 mm hoog, dus ik boorde in een zigzagpatroon, en verwijderde nadien met marmerbeitels de overbodige stukken. Op deze manier gaat het werk goed vooruit. Aan de rechterkant is er een stuk Ytong afgebroken wegens een fabricagefout: voor alle veiligheid heb ik het boorgat het meest naar de rechteronderkant niet meer verbonden met de rest van de horizontale boorgaten.

Het grote punt was natuurlijk het vermijden van de draineergangen, maar toch de kamers zo groot mogelijk maken. Om de kamers uit te kunne breiden, en ook om zonder problemen de verbindingsgangen tussen de diepe kamers te kunnen uithollen uit de zuilen, heb ik het waterbakje gevuld met water, en het nest een uurtje zo laten staan. Op die manier trok het water ongeveer een centimeter diep in het materiaal en had ik een veiligheidsmarge om mee verder te werken: als ik natte Ytong bereikte, moest ik stoppen.

Er bevinden zich 2 ingangen aan de linkerkant, eentje van 16 mm diameter, en eentje van 32 mm diameter.

Afbeelding

Afbeelding

Om niet steeds dezelfde tussengangen te maken, heb ik wat tunneltjes aangelegd. Via het loopbrugje kunnen de mieren verder naar de volgende kamer lopen, via de tunneltjes gaan ze een niveau hoger of lager.

Ik ben redelijk tevreden van dit nest. Ondanks de redelijk grote afmetingen heeft het uitboren van de Ytong niet zo lang geduurd. Ondanks het nemen van enkele berekende risico's, is er op geen enkel moment een stukje Ytong afgebroken. Aan de linkerkant is de vloer tussen de tweede en derder hoogste kamers maar een paar millimeter dik, en toch is hij nog steeds stevig op dat niveau.

De geschatte inhoud van het nest is een kleine 2.5 liter, wat minder is dat de door mij vooropgestelde volumevergroting ( x 8 ) bij het in dienst nemen van een nieuw nest.
DUCKDUCKGO!
JimmyVe
Lid

Re: Ytong voor Cataglyphis

Bericht door JimmyVe »

Ziet er heel mooi uit. Waar ga je de buitenwereld zetten, boven op het blok ?
Mika
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Mika »

Ik ga ze deze keer wat meer mogelijkheid geven om rond te lopen. Ik heb een iets grotere zaag gekocht, met verstelbare diameter, en ik hoop ze in een grote plexi bak te kunnen laten rondlopen, naast het nest.
DUCKDUCKGO!
JimmyVe
Lid

Bericht door JimmyVe »

Leuk, wil het eind resultaat wel eens zien (jij waarschijnlijk ook ;)).
Anton
Lid

Bericht door Anton »

Wat een luxenest! Je hebt zelfs gedacht aan gangen om opstoppingen te voorkomen :) . Heel mooi nest. Ik kijk ook met verwachting uit naar het eindresultaat.
Harm
Lid
Contacteer:

Bericht door Harm »

ja, dit is er weer eentje van de categorie :o Die de rest van ons direct een modder figuur laat slaan:P Ben nog lang niet zover:D
When in doubt, C4
deineiveu
Lid
Contacteer:

Bericht door deineiveu »

I translate it for the French people (link)

------------

Je me suis permis de traduire ce post pour en faire bénéficier les français (lien), si c'est dérangeant dites le moi.
Plaats reactie