water bijvullen met spuit

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
GerjanS
Lid

water bijvullen met spuit

Bericht door GerjanS »

zoals het topic al aangeeft. Is het mogelijk de watervoorraad in een reageerbuis installatie voor een beginnende kolonie bij te vullen met een spuit/injectienaald?

Ik heb namelijk een kolonie in een kleine buis zitten waarvan de water voorraad nog maar op een bodempje neerkomt. Met de aankomende diapauze vroeg ik me af of ik het water op deze wijze kan aanvullen, zonder de kolonie de stress van een verhuizing te verzorgen. Denk ik nu te moeilijk of?

*edit. Ik heb een waardeloos geisoleerd huis, de plek waar ze zitten wordt vanzelf koeler.
miel
Lid
Contacteer:

Re: water bijvullen met spuit

Bericht door miel »

Ik zou het niet doen, Omdat ik denk:

Normaal gesproken, wordt het water in het waterreservoir langzaam minder. De luchtdruk kan op deze manier, omdat het dalen van het water zo langzaam gaat, zo goed als gelijk blijven. Hierdoor krijg je bijvoorbeeld geen overstromingen. Als je het water met een spuit bijvult, zal het verschil in luchtdruk dus snel groter worden, waardoor je de kans hebt dat het waterreservoir overstroomd. Daarbij bezorg je een kolonie sowiso wel veel stress bij het bijspuiten van het water. Ik zou ze dus gewoon verhuizen!

Gr, Miel
GvG

Re: water bijvullen met spuit

Bericht door GvG »

Ik sluit me aan bij Miel. Ik heb het een paar keer geprobeerd op, verschillende manieren. Met een injectienaald door het watje, door een gaatje in het reageerbuisje, etc. Zodra je ook maar íets aan het waterreservoir verandert, krijg je overstromingen. Het watje begint te lekken en het wordt een grote natte bende. Niet doen, gewoon laten verhuizen. Je hebt nog de tijd, dus gebruik niet teveel dwang.
Plaats reactie