Aantal vragen over mieren

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
TheRoeler
Lid

Aantal vragen over mieren

Bericht door TheRoeler »

Ik loop al tijdje met veel onbeantwoorde vragen en vandaag post ik ze allemaal hier :D :

- drinkt de koningin zelf water (dus moet ze altijd dicht bij water zitten) of kunnen mieren dit ook aanbieden?
- vliegjes: wat eten de mieren er van (alleen binnenste?) en eten werkster ook van vliegjes of alleen de koningin.
- ik merk dat grote vliegen nooit het nest ingesleept worden maar meer als barricade bij de ingang worden gebruikt. Waarom is dat?
- en eet de koningin zelf direct van de vlieg of kan dit ook aangeboden worden door de werksters?
- hoe lang leeft een werkster van lasius niger?
- hoeveel fruitvliegjes per dag heeft een lasius niger kolonie van 50 - 100 werkster nodig?
- suikerwater: wat is ratio suiker tot water dat jullie gebruiken?
- waar kan ik een pincet kopen met zachte punten er aan?

Dit zijn zo de vragen waar ik mee zit. Alle antwoorden zullen zeer gewaardeerd worden!
Dank aan Maxis voor het maken van SimAnt (1991) wat mijn levenslange fascinatie met mieren veroorzaakte
Boi
Lid

Re: Aantal vragen over mieren

Bericht door Boi »

- drinkt de koningin zelf water (dus moet ze altijd dicht bij water zitten) of kunnen mieren dit ook aanbieden?
- Dit kan allebei ze zullen het aanbieden wanneer nodig

- vliegjes: wat eten de mieren er van (alleen binnenste?) en eten werkster ook van vliegjes of alleen de koningin.
- Klopt helemaal ze eten voornamelijk het binnenste van de vliegjes de buitenkant is niet echt voedzaam. De werksters drinken voornamelijk alleen suikerwater en/of honingdauw. De insecten zijn voor de koningin en larven.

- ik merk dat grote vliegen nooit het nest ingesleept worden maar meer als barricade bij de ingang worden gebruikt. Waarom is dat?
- Dit doen ze om de nestingang te verkleinen en gebeurd voornamelijk alleen bij wat kleinere kolonies.

- en eet de koningin zelf direct van de vlieg of kan dit ook aangeboden worden door de werksters?
- Dit kan allebei.

- hoe lang leeft een werkster van lasius niger?
- De eerste generatie mieren, de nanitics zullen ongeveer een maand of 6 leven de werksters die hierna worden geboren ongeveer 2 jaar.

- hoeveel fruitvliegjes per dag heeft een lasius niger kolonie van 50 - 100 werkster nodig?
- Ik voer mijn mieren altijd om de 2 dagen en voer ze een paar krekels. Je kunt dit prima uittesten als ze het laten liggen is het teveel.

- suikerwater: wat is ratio suiker tot water dat jullie gebruiken?
- Ik hanteer 1 op 3, 1 schep suiker en 3 scheppen water.

- waar kan ik een pincet kopen met zachte punten er aan?
- Volgens mij kun je bij de kruidvat kunststof pincetten kopen en met rubberen tip. Anders even googelen.

Lees ook even de "Beginnershandleiding tot het houden van mieren" http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=154
Laatst gewijzigd door Boi op 28 aug 2017, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1x Myrmica rubra
4x Messor barbarus
2x Lasius niger
2x Camponotus barbaricus
pjpj001
Lid

Bericht door pjpj001 »

De leonardpincet vind ik handig voor het oppakken van mieren, maar je kan er ook 1 gebruiken met zachte punt.
TheRoeler
Lid

Bericht door TheRoeler »

Boi schreef:
Lees ook even de "Beginnershandleiding tot het houden van mieren" http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=154
Bedankt voor de antwoorden. Wordt zeer erg gewaardeerd! Die topic had ik al eens gelezen maar zie idd dat het hoog tijd is dat ik em nog een keer door lees nu ik wat meer ervaring heb (ahum) met mieren :D
Dank aan Maxis voor het maken van SimAnt (1991) wat mijn levenslange fascinatie met mieren veroorzaakte
Plaats reactie