Beginnersnest

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jofriek
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2009
Locatie: 't harde
Gender:
Leeftijd: 36

Beginnersnest

Bericht door jofriek »

Ik ben al tijden gek op mieren. Nu wilde ik zelf ook eens wat proberen, maar steeds niet erg goed gelukt ot ik op internet ging kijken. Daar kwam ik eerst op antstore.net en vervolgens op dit forum terecht. Ik heb ondertussen veel gelezen van dit forum en heb nu besloten om ook te gaan beginnen met L. Niger. Ik heb het volgende idee:


De groene stukken in het ontwerp zijn stukken oase o.i.d waarmee de mieren vanzelf hun nest kunnen uitbreiden.

Nu had ik de volgende vragen die ik niet helemaal uit het forum kon opmaken:
  • De vochthuishouding: is dit op deze manier mogelijk?
  • De verwarming: ik wil de bak op mijn kamer zetten, is verwarming nodig bij L. Niger?
  • Het idee in een aqua: aan de voorkant het nest en de achterkant de buitenwereld. over de buitenwereld heb ik verder nog niet nagedacht maar ik wil dit wel natuurlijk maken. Is de buitenwereld te groot of maakt dat niet uit?
  • Heeft iemand nog een L. Niger over? Anders moet ik wachten op de bruidsvlucht.
  • De maten: De hoogte en breedte leek me wel gzien de nesten op dit forum maar de diepte twijfel ik over. Deze is 10 cm... kan ik de kamers dan 5 cm diep maken?
  • Het aantal kamers + de grote ongeveer: heeft er iemand een paar maten i.o.d voor mij?
Groeten Johan Westerink, 21jr
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Voor iedereen aan te raden: de trilogie van de mieren door Bernard Werber! Erg leuk om te lezen en daagt de lezer zelf uit om kritisch te kijken naar de verschillen tussen mens en mier!
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Beginnersnest

Bericht door XToF »

Hoi Johan, welkom op het forum!

Je hebt een aantal vragen en ik zal die naar mijn inzichten proberen te beantwoorden.
  • De vochthuishouding: is dit op deze manier mogelijk?
    Ik zou je aanraden om Ytong te kiezen ipv oase. Op anderstalige fora wordt af en toe geëxperimenteerd met oase. Ik kan je niet onmiddellijk de resultaten meegeven, maar ik weet dat oase snel afbrokkelt, daar waar Ytong meer robuust is.
  • De verwarming: ik wil de bak op mijn kamer zetten, is verwarming nodig bij L. Niger?
    Verwarming is niet noodzakelijk, maar wel bevorderlijk voor de snelheid waarmee de kolonie aangroeit
  • Het idee in een aqua: aan de voorkant het nest en de achterkant de buitenwereld. Over de buitenwereld heb ik verder nog niet nagedacht maar ik wil dit wel natuurlijk maken. Is de buitenwereld te groot of maakt dat niet uit?
    Het idee is goed, en wordt in sommige set-ups gebruikt. De buitenwereld heeft een goede afmeting. Let er wel op dat de set-up die je voorselt, enkel kan worden bevolkt door een kolonie met al enkele honderden werksters. Deze set-up is niet geschikt voor een beginnende kolonie!
  • Heeft iemand nog een L. Niger over? Anders moet ik wachten op de bruidsvlucht.
    Je kan bij mij terecht voor een kolonie. Stuur maar een Pb.
  • De maten: De hoogte en breedte leek me wel gzien de nesten op dit forum maar de diepte twijfel ik over. Deze is 10 cm... kan ik de kamers dan 5 cm diep maken?
    5 cm is goed, maar hou rekening met het perspectief. Ik bedoel daarmee dat je naar boven oplopende vloeren moet hebben en naar onder gaande plafonds moet maken.
  • Het aantal kamers + de grote ongeveer: heeft er iemand een paar maten i.o.d voor mij?`
    De kamers: lang (5-7 cm) en niet hoog (max 2,5 cm)

EDIT: Ik heb blijkbaar jouw post te snel gelezen. Je zal oase gebruiken om nestingangen af te sluiten. Ik heb hiermee geen ervaring. Als je dit gebruikt voor een jonge kolonie, dan is de buitenwereld te groot.
Wat de vochthuishouding betreft: Als je je nest gaat inbouwen in een aquarium, ben ik voorstander van een dergelijke opstelling. De horizontale steen hoeft niet zo dik te zijn als op de foto's en kan ook lager geplaatst worden.
Gebruikersavatar
jofriek
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2009
Locatie: 't harde
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Beginnersnest

Bericht door jofriek »

Okee dus eerst maar een buizennest fabriceren. Dat is naar mijn idee wel te doen. Alleen had ik daarbij de volgende vraag: wanneer een buis leeg is met water en er liggen allerlei eieren in, hoe krijg je die eruit? of gaan die vanzelf?

Bij het nest van ytong waarnaar je verwees, is het nest op de bodem en de buitenwereld van de bodem af? Heb je een laagje water op de bodem? Ik kon dat niet goed zien. En hoe vul je dat water bij?
Blijft alles goed vast met de montagekit? Of ontstaan er alsnog kieren waar de mieren doorheen kunnen?

Een kolonie zou erg fijn zijn! Ik doe wel een pm zodra ik eraan toe ben :)

En bedankt voor de verwelkoming! 8-)
Voor iedereen aan te raden: de trilogie van de mieren door Bernard Werber! Erg leuk om te lezen en daagt de lezer zelf uit om kritisch te kijken naar de verschillen tussen mens en mier!
Gebruikersavatar
jofriek
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2009
Locatie: 't harde
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Beginnersnest

Bericht door jofriek »

Sorry, niet helemaal goed gelezen. Veel informatie stond helemaal bovenaan. :oops:
Voor iedereen aan te raden: de trilogie van de mieren door Bernard Werber! Erg leuk om te lezen en daagt de lezer zelf uit om kritisch te kijken naar de verschillen tussen mens en mier!
Gebruikersavatar
jofriek
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2009
Locatie: 't harde
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Beginnersnest

Bericht door jofriek »

Ik heb nu eerst een buizennest gecreeërd zoals in de bijlage. Ik heb nu twee reageerbuizen en nu al de mogelijkheid voor opnieuw twee. De buizen hebben een diameter van 2 cm, en hebben een lengte van bijna 15 cm. Onder op de bodem van het jodenkoekbusje (bij iedereen wel bekend denk ik, in ieder geval bij de Nederlanders :P) wil ik graag wel iets hebben om het natuurlijk te houden. Daarom heb ik gekozen voor steensplinters. Deze geven een mooie bedekking en daar kan ik mijn voedselbakjes goed in doen en het is onmogelijk voor de mier om er mee af te plakken.

Ik hoor het graag!

Groeten Johan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Voor iedereen aan te raden: de trilogie van de mieren door Bernard Werber! Erg leuk om te lezen en daagt de lezer zelf uit om kritisch te kijken naar de verschillen tussen mens en mier!
Gebruikersavatar
Daikan
Lid
Berichten: 392
Lid geworden op: 27 april 2009
Locatie: Breda
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Beginnersnest

Bericht door Daikan »

Ik ken ze in ieder geval wel ;) die koeken (ben alleen vergeten hoe ze er uit zien :lol:).
Zoiets heb ik ook gemaakt met een CD-container zo een grote, met dan drie gaten voor buisjes (allemaal naast elkaar) en geen deksel, ik smeer er wel talk op.

(Nu maar wachten op de bruidsvluchten. ;))
Laatst gewijzigd door Floris op 03 jun 2009, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hoofdletters en leestekens toegevoegd
alles wat gratis is aannemen..........je kan het altijd nog weg gooien
(Geslaagd voor examen 2009!)
Gebruikersavatar
jofriek
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2009
Locatie: 't harde
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Beginnersnest

Bericht door jofriek »

Ik ben nu enkele weken verder met de kolonie die ik gekregen heb van Xtof. De kolonie maakt het goed en groeit gestaag. Ik heb onlangs honingdauw surrogaat gemaakt en suikerwater, volgens recept dat op het forum staat beschreven. Zoals bij mijn opstelling is te zien, heb ik een tweede bui al aan de buitenwereld toegevoegd. Deze is niet verduisterd, maar bevat al wel water en watten. De buis is wel een slagje groter dan de reageerbuis van Xtof.

Nu is mij het volgende opgevallen: Ik heb suikerwater en honingdauwsurrogaat staan maar er is vaak een mier te vinden bij de watten van het tweede buisje. mijn eerste gedachte: Is dit omdat deze er water vandaan halen? Heb niet een speciaal bakje met gewoon water, omdat ik dacht dat het suikerwater genoeg vocht bevat.

mijn tweede gedachte: Is de mier op zoek naar een nieuw stuk nest en moet ik het afdekken zodat deze buis ook in het donker ligt? De andere buis bevat nog genoeg water en genoeg ruimte...

Ik hoop dat iemand mij hier duidelijkheid kan geven :)
Voor iedereen aan te raden: de trilogie van de mieren door Bernard Werber! Erg leuk om te lezen en daagt de lezer zelf uit om kritisch te kijken naar de verschillen tussen mens en mier!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Beginnersnest

Bericht door Mika »

Suikerwater droogt nogal snel in. Je kan ook water apart geven, of met een spuitje waterdruppels toevoegen aan het oude suikerwater. Let er wel op dat je buitenwereld open staat, in verband met de ontwikkeling van schimmels.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
jofriek
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2009
Locatie: 't harde
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Beginnersnest

Bericht door jofriek »

Maar is de reden dat deze dat doen dan omdat ze geen water hebben? Het suikerwater vul ik regelmatig nieuw bij.
Voor iedereen aan te raden: de trilogie van de mieren door Bernard Werber! Erg leuk om te lezen en daagt de lezer zelf uit om kritisch te kijken naar de verschillen tussen mens en mier!
Plaats reactie