Ma 01 Sep 2008, 12:55
Een nieuwe startende kolonie,
enkele dagen terug heb ik een gyne gevonden waarvan ik dacht dat het Lasius umbratus was.
Ik heb haar een mega hoop Lasius niger poppen gegeven, met een 10 tal grijsjes.
Aangezien ze nu allemaal leuk samen in het ytong kamertje zitten denk ik dat het veilig
is om aan te nemen dat het wel degelijk Lasius umbratus is.

Alleen zijn er zoveel poppen dat er zelfs nog een paar in de buitenwereld zijn blijven liggen ..
Nuja, ze zal in ieder geval genoeg werksters hebben tot haar dienst.
Nog geen broed,
iemand een idee hoe lang het duurt bij deze soort? bij Lasius fuliginosus heeft het toch wel
een kleine maand geduurd, maar deze had ik in het begin amper poppen kunnen aanbieden,
als er eenmaal veel poppen en een goed aantal werksters waren is deze begonnen met eitjes leggen.
Zo 14 Sep 2008, 11:42
Deze heeft nu ook al een mooi aantal werksters, maar ook nog steeds veel poppen.
Er zijn ook al eitjes, en de gyne is een beetje fysogastrisch, maar nog
helemaal niet hard.
Wo 17 Sep 2008, 22:49

Een foto van hun mini-ytong, buitenwereld + nest van boven gezien.
Bijna alle poppen liggen sinds kort in de buitenwereld, opgestapelt tegen de zijkant, waar de meeste warmte is.
Lasius fuliginosus heeft een soortgelijk nest. Vroeger werden de poppen allemaal in het nest zelf gehouden, toen het nog
warmer buiten was. Hetzelfde geld voor Lasius fuliginosus.

Het nestje van dichtbij, de gyne en broed verstopt onder de werksters.
Er zijn nog evenveel poppen als werksters, de meeste liggen in de buitenwereld.
Za 09 Mei 2009, 14:55
Lasius umbratus zit ook misschien te vochtig? Beiden zitten in een misschien te vochtige setup, ik weet het niet,
ze doen het alle 2 wel ok, er is veel broed, maar ze starten niet echt snel, is dit normaal?
Beide kolonies hebben meer dan genoeg Lasius niger werksters en de gynes doen het goed.